Η φρεγάτα FDI HN «Φορμίων» σηματοδοτεί την αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής τεχνολογίας.
Καθελκύεται η φρεγάτα «Φορμίων» στα γαλλικά ναυπηγεία Naval Group
Με ιδιαίτερη τελετή στα ναυπηγεία της Naval Group στο Λοριάν της Γαλλίας, καθελκύεται η πρώτη από τις τρεις φρεγάτες FDI HN του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Η φρεγάτα «Φορμίων» δεν είναι απλώς ένα σύμβολο στρατιωτικής ισχύος, αλλά και ένδειξη της αναβαθμισμένης ελληνικής παρουσίας στο διεθνές ναυπηγικό εμπόριο.
Ιδιαίτερο βάρος έχει η συνεισφορά των Ναυπηγείων Σαλαμίνας, που κατασκεύασαν πέντε κομβικά υποσυστήματα του πλοίου, όπως το εμπρόσθιο τμήμα με το πυροβόλο και το bow thruster, καθώς και το υπόστεγο ελικοπτέρου. Ο Δρ. Γιώργος Κόρος, διευθύνων σύμβουλος των ναυπηγείων, αναφέρει περήφανα πως «δεν υπάρχει ποιοτική διαφορά από τα γαλλικά ναυπηγεία, και σε κάποιες περιπτώσεις είμαστε ακόμα πιο ανταγωνιστικοί».
Ενίσχυση διεθνών συνεργασιών και εξαγωγών
Η εμπιστοσύνη της Naval Group στην ελληνική τεχνογνωσία ανοίγει τον δρόμο για νέες συνεργασίες, με παράλληλη κατασκευή τμημάτων για δύο επιπλέον φρεγάτες FDI του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού στα ίδια ναυπηγεία. Επιπλέον, τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας επενδύουν 15 εκατ. ευρώ για την προώθηση των εξαγωγικών τους δραστηριοτήτων.
Οραματική πορεία προς την εθνική κατασκευή πολεμικού πλοίου
Η πολύτιμη εμπειρία από το πρόγραμμα FDI και την παράδοση των περιπολικών τύπου ISLAND αναβαθμίζει το σχέδιο για την κατασκευή ενός 80μετρου OPV (Offshore Patrol Vessel) εξ ολοκλήρου σε ελληνικά ναυπηγεία. Παράλληλα, το ναυπηγείο σχεδιάζει και εξελίσσει μη επανδρωμένα θαλάσσια και υποβρύχια οχήματα (USVs & UUVs) με έμφαση σε εφαρμογές άμυνας.
Προκλήσεις και αναγκαίες κρατικές πολιτικές
Η ανάπτυξη της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας εξακολουθεί να περιορίζεται λόγω της απουσίας ενός επίσημου μηχανισμού κρατικών εγγυήσεων για την έκδοση δανείων, που θα διευκόλυνε τις τραπεζικές χρηματοδοτήσεις για τους πελάτες. Χώρες όπως η Κίνα, η Κορέα, η Ιαπωνία και η Τουρκία στηρίζουν ενεργά τα ναυπηγεία τους μέσω τέτοιων εγγυητικών μηχανισμών.
Ο Δρ. Κόρος επισημαίνει: «Εάν η Πολιτεία δημιουργούσε έναν τέτοιο μηχανισμό, η συμβολή της ναυπηγικής στο ελληνικό ΑΕΠ θα αυξανόταν πολλαπλάσια. Με ποιοτικά επίπεδα αντίστοιχα των κορυφαίων ευρωπαϊκών ναυπηγείων, η χώρα πρέπει να εκμεταλλευτεί αυτήν την ευκαιρία».