Τζόυς Ευείδη: Ο μισθός της στο «Ρετιρέ» και η αποκάλυψη για της Κατερίνας Γιουλάκη

Τζόυς Ευείδη: Ο μισθός της στο «Ρετιρέ» και η αποκάλυψη για της Κατερίνας Γιουλάκη

Η νοσταλγία για την ελληνική τηλεόραση των ’90s παραμένει ανεξίτηλη, και σειρές όπως «Το Ρετιρέ» του Mega κατέχουν ξεχωριστή θέση στην καρδιά του κοινού. Πέρα από την επιφανειακή λάμψη και την αναγνωρισιμότητα, οι αφηγήσεις των πρωταγωνιστών προσφέρουν πολύτιμη μαρτυρία για τις συνθήκες παραγωγής και τις οικονομικές πραγματικότητες μιας ολόκληρης εποχής. Η πρόσφατη τοποθέτηση της Τζόυς Ευείδη φωτίζει άγνωστες πτυχές πίσω από τις κάμερες, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τους μισθούς που χαρακτήριζαν τότε την τηλεοπτική βιομηχανία.

Οι Οικονομικές Πραγματικότητες της Εποχής: «Το Ρετιρέ» vs. «Οι Τρεις Χάριτες»

Η Τζόυς Ευείδη, σε πρόσφατη εμφάνισή της στο vidcast των Rainbow Mermaids, έθιξε ένα καίριο ζήτημα: την οικονομική διαχείριση και αμοιβή των ηθοποιών στις τηλεοπτικές παραγωγές. Η δήλωσή της ότι «πάντα επέλεγα δουλειές με πολύ κόσμο που εξ’ ορισμού δε μπορούσες να έχεις μεγάλο κασέ» υποδηλώνει μια συνειδητή επιλογή καλλιτεχνικής πληρότητας έναντι υψηλότερων αμοιβών. Ωστόσο, η ωμή αλήθεια για τους μισθούς της εποχής προκαλεί εντύπωση.

* Για τον ρόλο της στο «Ρετιρέ», η Τζόυς Ευείδη ανέφερε αμοιβή 26.000 δραχμών.
* Στον αντίποδα, η σειρά «Οι Τρεις Χάριτες» περιγράφεται ως «καλύτερα πληρωμένες», υποδηλώνοντας σημαντική διαφορά στις αποδοχές.

Analysis: Η σύγκριση αυτή υποδεικνύει ότι δεν υπήρχε ενιαία μισθολογική πολιτική στην ελληνική τηλεόραση της περιόδου, με τις αμοιβές να εξαρτώνται πιθανόν από το κανάλι, την εταιρεία παραγωγής, το είδος της σειράς και, φυσικά, το διαπραγματευτικό χάρισμα του κάθε ηθοποιού. Η δήλωση “πιο ξεφτίλα πεθαίνεις” αναδεικνύει την απογοήτευση για τις χαμηλές αποδοχές, ειδικά σε σχέση με την απήχηση και την αντοχή της σειράς στον χρόνο.

Ο Ρόλος του Σκηνοθέτη: Η Σκιά του Γιάννη Δαλιανίδη

Η παρουσία του Γιάννη Δαλιανίδη ως σκηνοθέτη στο «Ρετιρέ» ήταν καθοριστική. Η Τζόυς Ευείδη περιέγραψε την εμπειρία συνεργασίας ως απαιτητική: «Είχε φύγει η Κατερίνα Γιουλάκη ουκ ολίγες φορές κλαίγοντας. Ο Δαλιανίδης ήταν μεγαλύτερο όνομα από όλους. Είχε μάθει να διοικεί τον Φίνο».

Analysis: Η αναφορά στον «Φίνο» δεν είναι τυχαία. Ο Γιάννης Δαλιανίδης υπήρξε εμβληματική μορφή του ελληνικού κινηματογράφου, συνυφασμένος με την «χρυσή εποχή» της Φίνος Φιλμ, όπου οι σκηνοθέτες είχαν συνήθως απόλυτη εξουσία. Αυτή η εμπειρία διαχείρισης μεγάλων παραγωγών και πολλών αστέρων της εποχής, φαίνεται να μεταφέρθηκε και στην τηλεοπτική σκηνοθεσία, με τις ιδιαιτερότητες που αυτό συνεπάγεται για τους ηθοποιούς. Η «νεύρωση» που βίωσε η Ευείδη στο «Ρετιρέ» οφειλόταν στο άγχος και στους εντατικούς ρυθμούς, με «τα γυρίσματα να διαρκούν 8ωρο, αλλά να βγάζουμε 30-40 σελίδες σενάριο». Αυτοί οι αριθμοί φανερώνουν έναν ασφυκτικό χρόνο παραγωγής, χαρακτηριστικό πολλών επιτυχημένων σειρών της δεκαετίας του ’90.

Η Δύναμη της Διαπραγμάτευσης και η Απουσία Management

Ένα πρόσθετο ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από τις δηλώσεις της Ευείδη είναι η έλλειψη επαγγελματικής εκπροσώπησης για πολλούς ηθοποιούς εκείνη την περίοδο. Η ίδια εξομολογείται: «Το όνειρό μου είναι να είχα μάνατζερ, είναι το χειρότερό μου να συζητάω οικονομικά. Σκότωσέ με καλύτερα. Στο κούτελό μου λέει: πιάστε μου τον κ@@λο και μου τον πιάνουν».

Analysis: Αυτό το σχόλιο υπογραμμίζει την απουσία οργανωμένων δομών management για τους ηθοποιούς στην Ελλάδα των ’90s, σε αντίθεση με τα μοντέλα που κυριαρχούσαν ήδη σε πιο ανεπτυγμένες κινηματογραφικές και τηλεοπτικές βιομηχανίες. Η απουσία ενός ατζέντη ή μάνατζερ συχνά άφηνε τους ηθοποιούς ευάλωτους σε διαπραγματεύσεις, χωρίς τη δυνατότητα να διεκδικήσουν τις πραγματικές τους αξίες, οδηγώντας σε υποχρεωτικές αποδοχές. Η περίπτωση της Κατερίνας Γιουλάκη, η οποία φερόταν να λάμβανε «τα πιο πολλά χρήματα, 100.000 δραχμές» ως πρωταγωνίστρια, ενισχύει την άποψη ότι η θέση στην ιεραρχία της σειράς και το διαπραγματευτικό κύρος έπαιζαν καθοριστικό ρόλο στις αμοιβές.

Το Legacy του «Ρετιρέ» και η Σημερινή Πραγματικότητα

Παρά τις οικονομικές δυσκολίες και τις απαιτητικές συνθήκες παραγωγής, «Το Ρετιρέ» παραμένει μία από τις πλέον εμβληματικές σειρές στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης. Η διαχρονική της απήχηση, που επιβεβαιώνεται από τις συνεχείς επαναπροβολές, υπογραμμίζει ότι η ποιότητα του σεναρίου και των ερμηνειών ξεπέρασε τις όποιες υλικές ελλείψεις.

In the author’s assessment: Η σημερινή τηλεοπτική παραγωγή, αν και έχει εκσυγχρονιστεί σε τεχνικό επίπεδο, συνεχίζει να αντιμετωπίζει προκλήσεις σε σχέση με τις αμοιβές των ηθοποιών, ειδικά σε μικρότερους ρόλους. Ωστόσο, η παρουσία περισσότερων εταιρειών παραγωγής και η ενίσχυση του ρόλου των εκπροσώπων (μάνατζερ/ατζέντηδων) έχει συντελέσει σε ένα πιο διαφανές και, σε ορισμένες περιπτώσεις, πιο δίκαιο μισθολογικό τοπίο σε σχέση με την εποχή που περιγράφει η Τζόυς Ευείδη. Η εξέλιξη αυτή αντικατοπτρίζει την ωρίμανση της βιομηχανίας, αν και ο δρόμος για πλήρη εξισορρόπηση των προσδοκιών και των αποδοχών παραμένει μακρύς.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ