Η δημόσια συζήτηση στην Ελλάδα εμπλουτίζεται συχνά από προσωπικότητες που εκφράζουν απόψεις εκτός του κυρίαρχου αφηγήματος, προκαλώντας έντονο διάλογο. Ο τραγουδιστής Γρηγόρης Πετράκος, γνωστός για τις αντισυμβατικές του τοποθετήσεις, επανήλθε στο προσκήνιο, εκφράζοντας για ακόμη μία φορά τη διαφωνία του σε κεντρικά ζητήματα της επικαιρότητας. Οι δηλώσεις του, που έγιναν στην κάμερα του Happy Day και τον Δημήτρη Σιδηρόπουλο, αναζωπυρώνουν συζητήσεις γύρω από την ψηφιοποίηση, την κλιματική αλλαγή και φαινόμενα που προκαλούν το κοινό αίσθημα.
Η Ψηφιοποίηση και οι Νέες Ταυτότητες: Κατά της “Κάρτας Πολίτη”
Ένα από τα βασικά σημεία της παρέμβασης του κυρίου Πετράκου αφορά την ψηφιοποίηση και τις νέες ταυτότητες. Ο τραγουδιστής δήλωσε απερίφραστα ότι είναι “πολέμιος της ψηφιοποίησης” και τόνισε την άρνησή του να εφοδιαστεί με τη νέα ταυτότητα.
- Χαρακτήρισε τις νέες ταυτότητες ως «κάρτες πολίτη» και όχι ως αμιγώς έγγραφα ταυτοπροσωπίας, υπονοώντας ότι συγκεντρώνουν περισσότερα προσωπικά δεδομένα από το αναγκαίο.
- Εξέφρασε την ανησυχία του για την ενσωμάτωση «όλων των στοιχείων» του σε αυτή την κάρτα, ένα ζήτημα που έχει εγείρει ευρύτερες συζητήσεις περί προστασίας προσωπικών δεδομένων και ψηφιακής διακυβέρνησης.
Ανάλυση: Η συζήτηση για τις νέες ταυτότητες και την ψηφιοποίηση των κρατικών υπηρεσιών είναι παγκόσμια. Ενώ οι κυβερνήσεις προωθούν την ψηφιακή μετάβαση για λόγους αποτελεσματικότητας και ασφάλειας –όπως η καταπολέμηση της παραχάραξης–, ένα κομμάτι της κοινωνίας εκφράζει επιφυλάξεις για την συγκέντρωση δεδομένων και τον έλεγχο του κράτους. Η δε ελληνική κυβέρνηση έχει επανειλημμένα διαβεβαιώσει πως οι νέες ταυτότητες συμμορφώνονται πλήρως με τον κανονισμό GDPR και την ευρωπαϊκή νομοθεσία, περιορίζοντας τα δεδομένα στο απολύτως απαραίτητο.
Αμφισβήτηση της Κλιματικής Αλλαγής: Ένας “Μύθος” και οι “Κλιματικές Καραντίνες”
Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσαν οι δηλώσεις του για την κλιματική αλλαγή. Ο Γρηγόρης Πετράκος τη χαρακτήρισε ευθέως “μπούρδα”, εκφράζοντας την πλήρη αμφισβήτησή του στο επιστημονικό consensus.
- Προέβλεψε την εμφάνιση “κλιματικών καραντινών”, συνδέοντας την περιβαλλοντική πολιτική με περιορισμούς στην ελευθερία των πολιτών, όπως συνέβη στην πανδημία.
- Ανέφερε ένα προσωπικό περιστατικό όπου του απαγορεύτηκε η είσοδος στο πάρκο της Καισαριανής το καλοκαίρι, υπονοώντας ότι οι περιορισμοί αυτοί δεν έχουν ουσιαστικό νόημα. “Εγώ θα βάλω την πυρκαγιά;” διερωτήθηκε χαρακτηριστικά.
Ανάλυση: Η άρνηση της κλιματικής αλλαγής, παρά τις συντριπτικές επιστημονικές αποδείξεις από φορείς όπως ο Διακυβερνητικός Πάνελ για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC), αποτελεί ένα φαινόμενο που παρατηρείται διεθνώς. Συχνά συνδέεται με τη δυσπιστία απέναντι σε διεθνείς οργανισμούς και κυβερνητικές πολιτικές, καθώς και με θεωρίες συνωμοσίας. Η αύξηση της συχνότητας ακραίων καιρικών φαινομένων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια –όπως οι καταστροφικές πυρκαγιές και οι πλημμύρες– έχει κάνει την κλιματική αλλαγή ένα από τα πλέον πιεστικά θέματα στην εθνική ατζέντα.
Η Υποστήριξη στον Σταμάτη Γονίδη και τα “Μεταφυσικά” Φαινόμενα
Τέλος, ο Γρηγόρης Πετράκος τοποθετήθηκε υπέρ του Σταμάτη Γονίδη, ο οποίος έχει απασχολήσει στο παρελθόν την επικαιρότητα με δηλώσεις του για μεταφυσικές ικανότητες. Ο κ. Πετράκος υποστήριξε ότι έχει υπάρξει αυτόπτης μάρτυρας των ικανοτήτων του Σταμάτη Γονίδη.
- Δήλωσε ότι είδε “με τα μάτια του τον Σταμάτη Γονίδη να μετακινεί αντικείμενα”, αναφέροντας ως παράδειγμα τη μετακίνηση ενός “βαριού αναπτήρα”.
- Καταφέρθηκε εναντίον όσων χλευάζουν τον κ. Γονίδη, χαρακτηρίζοντάς τους “ανόητους”.
Ανάλυση: Η δημόσια υποστήριξη σε ισχυρισμούς που άπτονται φαινομένων μη αποδεδειγμένων επιστημονικά, όπως η τηλεκίνηση, συχνά πυροδοτεί διαμάχες μεταξύ ορθολογιστών και υποστηρικτών του ανεξήγητου. Τέτοιου είδους δηλώσεις, ειδικά από αναγνωρίσιμα πρόσωπα, τείνουν να διχάζουν την κοινή γνώμη, καθώς αποτελούν έναν τρόπο έκφρασης δυσπιστίας προς την καθιερωμένη επιστημονική γνώση και τη λογική σκέψη. Στην ελληνική κοινωνία, η πίστη σε μεταφυσικά φαινόμενα και η σχέση της με τη λαϊκή κουλτούρα αποτελεί ένα διαχρονικό θέμα συζήτησης.