Εκρηκτικές διακυμάνσεις στα έσοδα του κράτους από τον κλάδο του αυτοκινήτου προκαλούν έντονη ανησυχία, απαιτώντας άμεσες παρεμβάσεις.
Ανησυχία για τα Έσοδα από Αυτοκίνητα: Βουτιά 85% τον Φεβρουάριο 2025
Συναγερμός έχει σημάνει στο οικονομικό επιτελείο, καθώς καταγράφεται σημαντική υστέρηση εσόδων από το Τέλος Ταξινόμησης και τα Τέλη Κυκλοφορίας. Τα κρατικά έσοδα από τον κλάδο του αυτοκινήτου σημείωσαν νέα “βουτιά” 85% τον Φεβρουάριο του 2025, γεγονός που προκαλεί έντονο προβληματισμό στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, καθώς και στις εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων.
Ειδικότερα, τα έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης Οχημάτων και τα Τέλη Κυκλοφορίας ανήλθαν μόλις σε 107 εκατ. ευρώ, έναντι 714 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2024. Η εξέλιξη αυτή εγείρει ερωτήματα σχετικά με την πορεία των πωλήσεων αυτοκινήτων και την επίδρασή τους στα δημόσια οικονομικά.

Το Τέλος Ταξινόμησης, αποτελεί βασική πηγή εσόδων για τον κρατικό προϋπολογισμό. Η συνεχιζόμενη πτώση του, αντανακλά την αντίστοιχη πορεία των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων. Εάν η κατάσταση δεν βελτιωθεί, ενδεικτικά με την ταξινόμηση των οχημάτων των εταιρειών ενοικιάσεων αυτοκινήτων (rent a car), θα απαιτηθούν άμεσα μέτρα για την ενίσχυση των πωλήσεων και την αναπλήρωση των δημοσίων εσόδων.

Αναλυτικά Στοιχεία και Συγκρίσεις
Σύμφωνα με το Δελτίο Εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού, τα έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης Οχημάτων κατέγραψαν πτώση 9% τον Φεβρουάριο του 2025 φτάνοντας τα 71 εκατ. ευρώ, έναντι 78 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2024. Οι αρχικές εκτιμήσεις του προϋπολογισμού ανέφεραν έσοδα 81 εκατ. ευρώ, δηλαδή αύξηση 10 εκατ. ευρώ, ένας στόχος που δεν επιτεύχθηκε. Το 2024, τα συνολικά κρατικά έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης ανήλθαν σε 450 εκατ. ευρώ, ενώ οι εκτιμήσεις για το 2025 προσδοκούν αύξηση στα 466 εκατ. ευρώ.
Αντίθετα, τα έσοδα από τον ΦΠΑ, συμπεριλαμβανομένων αυτών που προέρχονται από τα αυτοκίνητα, παρουσίασαν αύξηση 6,6%, φτάνοντας σχεδόν τα 6,2 δισ. ευρώ, έναντι 6 δισ. ευρώ τον Φεβρουάριο του 2024. Αυτό μεταφράζεται σε επιπλέον έσοδα ύψους 200 εκατ. ευρώ για το κράτος.

Οι αρχικές εκτιμήσεις για τον ΦΠΑ τον Φεβρουάριο του 2025 έκαναν λόγο για 6,2 δισ. ευρώ, ένα στόχο που επιτεύχθη. Ωστόσο, τα έσοδα από τον ΦΠΑ στα αυτοκίνητα δεν ακολούθησαν την ίδια θετική πορεία. Σε ετήσια βάση, τα κρατικά έσοδα από τον ΦΠΑ ανήλθαν σε 26,3 δισ. ευρώ το 2024, ενώ ο προϋπολογισμός του 2025 προβλέπει 26,6 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, τα έσοδα από τον φόρο Ασφαλίστρων παρέμειναν σταθερά στα 6 εκατ. ευρώ τον Φεβρουάριο του 2025, επιτυγχάνοντας τον στόχο του προϋπολογισμού. Ωστόσο, οι εκτιμήσεις για το σύνολο του έτους 2025 προβλέπουν έσοδα 586 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 0,84% σε σχέση με τα 591 εκατ. ευρώ του 2024.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι η πτώση των εσόδων από τα Τέλη Κυκλοφορίας, που κατέγραψαν μείωση ρεκόρ 83,2% τον Φεβρουάριο του 2025. Συγκεκριμένα, τα έσοδα ανήλθαν σε μόλις 36 εκατ. ευρώ, έναντι 636 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2024. Αυτή η σημαντική διαφορά οφείλεται κυρίως στην περσινή παράταση στην εξόφληση των τελών κυκλοφορίας, σε αντίθεση με το πρόστιμο 50% που ίσχυε φέτος για εξόφληση εντός του Φεβρουαρίου 2025.
Παρόλα αυτά, οι εκτιμήσεις του προϋπολογισμού για τον Φεβρουάριο του 2025 ανέφεραν έσοδα 18 εκατ. ευρώ, επομένως ο στόχος υπερκαλύφθηκε. Για το σύνολο του έτους, τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας αναμένεται να ανέλθουν σε 1,261 δισ. ευρώ.

Θετικά κινήθηκαν τα έσοδα από τον ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή και τα παράγωγά τους, σημειώνοντας αύξηση 6,25%. Τα έσοδα ανήλθαν σε 340 εκατ. ευρώ, έναντι 320 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2024. Οι εκτιμήσεις του προϋπολογισμού για τον Φεβρουάριο του 2025 υπολόγιζαν έσοδα 325 εκατ. ευρώ, επομένως και αυτός ο στόχος υπερκαλύφθηκε.
Σε ετήσια βάση, ο ΦΠΑ στα καύσιμα αναμένεται να αποφέρει στα κρατικά ταμεία 2,262 δισ. ευρώ, έναντι 2,226 δισ. ευρώ το 2024.
Συμπεράσματα και Προοπτικές
Η εικόνα που παρουσιάζουν τα δημόσια έσοδα από τον κλάδο του αυτοκινήτου είναι μικτή. Ενώ ο ΦΠΑ και τα έσοδα από τα πετρελαιοειδή κινούνται σε θετική κατεύθυνση, η σημαντική πτώση στο Τέλος Ταξινόμησης και τα Τέλη Κυκλοφορίας προκαλεί έντονη ανησυχία. Απαιτούνται στοχευμένες πολιτικές για την ενίσχυση των πωλήσεων αυτοκινήτων, την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των δημοσίων οικονομικών.