Η Toyota παραμένει πιστή στην παραγωγή αυτοκινήτων απόδοσης και ετοιμάζεται να φέρει μια νέα εποχή ηλεκτρικών οχημάτων, που της παρέχει τη δυνατότητα να αναβιώσει θρυλικά ονόματα από το παρελθόν, όπως τα MR2 και Celica.
Το μεγάλο κύμα ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ετοιμάζει η ιαπωνική εταιρεία περιλαμβάνει από συμπαγή σπορ αυτοκίνητα έως μεγάλα SUV της Toyota και της Lexus. Αυτό έγινε δυνατό χάρη στην επαναστατική νέα ηλεκτρική αρχιτεκτονική που προσφέρει ανεπανάληπτες δυνατότητες προσαρμογής για διαφορετικούς τύπους οχημάτων στη βιομηχανία του αυτοκινήτου.
Αυτή η πλατφόρμα αποδείχθηκε πόσο ευέλικτη μπορεί να είναι σε διάφορα μοντέλα στην πρόσφατη Japan Mobility Show 2023 του Τόκιο. Αυτά τα μοντέλα περιλαμβάνουν Lexus LF-ZC, Toyota FT-Se, Lexus LF-ZL και Toyota FT-3e.
Το Lexus LF-ZC θα εξελιχθεί σε ένα χαμηλό sedan, το πρώτο μοντέλο παραγωγής με αυτή τη νέα αρχιτεκτονική το 2026. Το Toyota FT-Se είναι η βάση για ένα sportscar 4,4 μέτρων, που μπορεί να εξελιχθεί στο νέο MR2. Το Lexus LF-ZL αποτελεί τη βάση για ένα μεγάλο SUV 5,2 μέτρων, ενώ το Toyota FT-3e είναι η βάση για ένα συμβατικό μεγάλο SUV που θα κυκλοφορήσει πάνω από το Toyota RAV4.
Όλα αυτά τα μοντέλα βασίζονται στην ίδια καινοτόμο αρχιτεκτονική της μελλοντικής της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων. Από το μεγάλο SUV της Lexus μέχρι το Toyota FT-Se που είναι κατά 75mm χαμηλότερο από την Porsche 718 Cayman.
Η καινούργια αρχιτεκτονική αποτελείται από τρία βασικά τμήματα: το εμπρός, το κεντρικό και το πίσω μέρος. Η παραγωγή τους έχει απλοποιηθεί και τα εμπρός και πίσω τμήματα αποτελούν το ένα καθρέφτη του άλλου: η μέθοδος κατασκευής τους (gigacasting) δημιουργεί ένα συμπαγές και συνεκτικό κομμάτι αλουμινίου στη θέση των παλαιότερων 86 διακριτών εξαρτημάτων που έπρεπε να συγκολληθούν.
Το μέγεθος των δύο αυτών τμημάτων του αυτοκινήτου μπορεί να ρυθμιστεί από το εργοστάσιο για τα διάφορα αυτοκίνητα. Στα τμήματα αυτά τοποθετούνται οι άξονες και το σύστημα ηλεκτρικής κίνησης και οι αναρτήσεις, ενώ στο κεντρικό τοποθετείται η μπαταρία, ενσωματωμένη στο δάπεδο.
Επιπλέον, η μπαταρία είναι επίσης τεχνολογικά προηγμένη. Η πρισματική μπαταρία ‘Performance’ προσφέρει διπλάσια αυτονομία με 20% μικρότερο κόστος σε σύγκριση με τη μπαταρία του Toyota bZ4X, ενώ είναι σημαντικά μικρότερη. Το πάχος της μπορεί να μειωθεί μέχρι 10 εκατοστά, δίνοντας τη δυνατότητα για κατασκευή χαμηλών, σπορ αυτοκινήτων. Επιπλέον, μπορεί να προσαρμοστεί σε διαφορετικά μοντέλα ανάλογα με τις ανάγκες της Toyota.
Η συγκεκριμένη αρχιτεκτονική φιλοσοφία επιτρέπει στην Toyota να σχεδιάζει διαφορετικά αυτοκίνητα με μεγάλη ποικιλία, αντίθετα με την κλασική πλατφόρμα στην οποία ήταν συνηθισμένη η σύνδεση όλων των άλλων μερών του αυτοκινήτου. Επιπλέον, η καινοτομία αυτή μειώνει το κόστος και την πολυπλοκότητα και αυξάνει την αποδοτικότητα της παραγωγής. Με αυτόν τον τρόπο, ακόμα και διαφορετικά μοντέλα μπορούν να κατασκευαστούν στην ίδια γραμμή παραγωγής.
Συγκεκριμένα για τα σπορ αυτοκίνητα, η λεπτή μπαταρία και η βελτιωμένη ενεργειακή απόδοση επιτρέπουν τη διατήρηση του χαρακτήρα του παραδοσιακού σπορ αυτοκινήτου.
Αυτό συμπληρώνεται από το νέο λογισμικό Arene της Toyota, το οποίο επιτρέπει στους κατόχους των μελλοντικών σπορ αυτοκινήτων να κατεβάζουν αναβαθμίσεις, όπως το “ξεκλείδωμα” περισσότερης ισχύος ή αμεσότερης απόκρισης του τιμονιού. Επιπλέον, τα σπορ αυτοκίνητα διαθέτουν καινοτόμο σύστημα με συμπλέκτη, που μοντελοποιεί τη χειροκίνητη επιλογή σχέσεων σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, διατηρώντας έτσι την παλιά
Η αναζωογόνηση της Celica αποτελεί έναν από τους προσωπικούς στόχους του προέδρου της Toyota, Akio Toyoda, ο οποίος διατηρεί ακόμα τη μεγάλη επιρροή του στις αποφάσεις της εταιρείας. Έχει εκφράσει την επιθυμία του για την επιστροφή του μοντέλου Celica, αλλά δεν έχει λάβει ακόμα απάντηση από τη διοίκηση εάν αυτό θα πραγματοποιηθεί.
Η λήξη του μοντέλου GR86 δεν είναι μακροχρόνια και η θέση του μπορεί να πάρει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με ελεύθερη επιλογή μετάδοσης κίνησης στους εμπρός, πίσω ή και στους τέσσερις τροχούς, με τον ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο στο ρύγχος.
Έτσι, η αναβίωση του MR2 και της Celica γίνεται πιο εύκολη και εφικτή. Παρότι κανένα στέλεχος της Toyota δεν έχει εκφράσει επίσημα την άποψή του για την επαναφορά του Celica πλην του Akio Toyoda, όλοι επιβεβαιώνουν ότι η νέα πλατφόρμα ανοίγει πολλές και διαφορετικές δυνατότητες για το μέλλον.
Από το 2017, η επιταγή του Toyoda προς την εταιρεία ήταν να μην υπάρξει ποτέ ξανά “βαρετό αυτοκίνητο”, κάτι που επιτεύχθηκε με τη δημιουργία αυτοκινήτων όπως των GR Yaris, GR Corolla, GR86 και GR Supra, με την πλήρη υποστήριξή του στον αγωνιστικό τομέα της Gazoo Racing.
Η Toyota έχει θέσει στόχο να παρουσιάσει 31 ηλεκτρικά αυτοκίνητα κάθε είδους, κατηγορίας και προδιαγραφών έως το 2030, προβλέποντας πωλήσεις 3,5 εκατομμυρίων ηλεκτρικών αυτοκινήτων ετησίως, το οποίο αντιπροσωπεύει το 35-40% των συνολικών της πωλήσεων, ενώ θα ασχοληθεί επίσης με την εξέλιξη των θερμικών, υβριδικών και plug-in υβριδικών της οχημάτων για αγορές περιορισμένης μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση.