Επικίνδυνα σημάδια για την AvtoVAZ: Η εμβληματική ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία Lada αντιμετωπίζει σοβαρές οικονομικές προκλήσεις.
Η AvtoVAZ, γνωστή για την παραγωγή των θρυλικών Lada, βρίσκεται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας καθώς τα χρέη της διογκώνονται δραματικά. Η κατάσταση είναι κρίσιμη, με τα κρατικά κεφάλαια να είναι η μοναδική σανίδα σωτηρίας για την εταιρεία.
Το 2023 διαπίστωσε ένα χρέος που ανήλθε σε 1,15 δισ. ευρώ, ενώ οι εκτιμήσεις για το 2024 δείχνουν ότι το χρέος μπορεί να φτάσει τα 960 εκ. ευρώ τους πρώτους εννέα μήνες. Με τα επιτόκια δανεισμού να αυξάνονται, οι προοπτικές βελτίωσης φαίνονται ζοφερές.
Ο Sergey Chemezov, επικεφαλής της Rostec, δήλωσε: «Όλα τα έσοδα μας φέτος θα διατεθούν για την αποπληρωμή των τόκων των δανείων. Αυτό το σενάριο οδηγεί αναπόφευκτα στην πτώχευση», αναδεικνύοντας την ανησυχία του για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση της AvtoVAZ.
Η Rostec, κρατική εταιρεία που είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη στρατηγικών βιομηχανικών προϊόντων, ελέγχει την AvtoVAZ διότι η Renault-Nissan, που πριν κατείχε το 50% της αυτοκινητοβιομηχανίας, αποχώρησε μετά την έναρξη της πολεμικής σύγκρουσης στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η χρεοκοπία φαίνεται να είναι αναπόφευκτη χωρίς την κρατική βοήθεια. Το κύριο πρόβλημα εντοπίζεται στις αυξανόμενες δανειακές υποχρεώσεις, καθώς η AvtoVAZ βρίσκεται σε συνεχή ανάγκη δανεισμού προκειμένου να καλύψει το κόστος των εξαρτημάτων και να ανανεώσει την γκάμα μοντέλων της.
Το χρέος αυξάνεται με ρυθμό που υπερβαίνει τις δυνατότητες αποπληρωμής και αν δεν υπάρξει άμεση κρατική στήριξη, η επιβίωση της AvtoVAZ είναι αμφίβολη, κυρίως σε μία περίοδο όπου οι Κινέζοι κατασκευαστές κατακλύζουν την ρωσική αγορά με αυτοκίνητα που διαθέτουν πιο σύγχρονες τεχνολογίες σε σύγκριση με τα Lada.
Επιπλέον, οι υψηλές τιμές των Lada δυσχεραίνουν τη θέση των καταναλωτών στη Ρωσία. Για παράδειγμα, ένας Ιάπωνας μπορεί να αποκτήσει μια νέα Toyota Corolla με δύο εκατομμύρια ρούβλια (περίπου 19.000 ευρώ), ποσό που ισοδυναμεί με την τιμή ενός Lada Vesta, ενώ το ιαπωνικό μοντέλο προσφέρει ανώτερη ποιότητα και τεχνολογία.
Για τους συνηθισμένους Ιάπωνες, το κόστος του Toyota Corolla αντιστοιχεί σε 3-4 μηνιαίους μισθούς. Αντίθετα, οι Ρώσοι αναγκάζονται να πάρουν δάνειο 5 ετών με επιτόκιο 30%, κάτι που καθιστά τη χρηματοδότηση δυσκολότερη δεδομένων των τρεχουσών οικονομικών συνθηκών.