Με την πάροδο του χρόνου, η εμφάνιση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου entry-level της Tesla αποδεικνύεται όλο και λιγότερο πιθανή. Παρά τις μεγάλες προσδοκίες, μπορεί το μοντέλο αυτό να έχει φυσική επιτυχία σε μια αγορά με μειωμένο ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά οχήματα;
Ο CEO της Tesla έχει αναφέρει ότι το πολυαναμενόμενο entry-level ηλεκτρικό SUV βρίσκεται ακόμα στο στάδιο ανάπτυξης. Αυτό σημαίνει ότι η επίσημη κυκλοφορία του μπορεί να καθυστερήσει, κάτι που είναι κρίσιμο δεδομένο, καθώς η αγορά των αυτοκινήτων αναμένεται να υποστεί πολλές αλλαγές στο μεσοπρόθεσμο μέλλον, ιδιαίτερα στην ευρωπαϊκή αγορά.
Αν για παράδειγμα, η πτώση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα συνεχιστεί, είναι πρακτικά εφικτό ένα μικρό crossover με τιμή γύρω στα 25.000 ευρώ να καταφέρει να προσελκύσει το κοινό και να αποκομίσει εμπορικές επιτυχίες;
Η πιθανότητα κυκλοφορίας ενός πιο προσιτού Tesla έχει ήδη αναφερθεί εδώ και χρόνια. Οι πληροφορίες που κυκλοφορούν ποικίλλουν: από υπεραισιόδοξες</strong) περί της μετατροπής της Tesla σε παγκόσμιο ηγέτη, ως και απαισιόδοξες</strong) σχετικά με την αδυναμία της εταιρίας να εκμεταλλευτεί την ηλεκτροκίνητη αγορά στο έπακρο.
Ποιες είναι οι πραγματικές δυνατότητες του μοντέλου αυτού; Τον Απρίλιο, η Tesla διέψευσε τις φήμες περί ακύρωσης της ανάπτυξης του entry-level EV. Ο Elon Musk χαρακτήρισε τις φήμες «ανυπόστατες».
Σύντομα, ο επικεφαλής σχεδιασμού της Tesla, Franz von Holzhausen, συνέστησε στους φίλους της εταιρείας να “παραμείνουν σε εγρήγορση” για ένα μυστηριώδες νέο μοντέλο. Ακούγεται ότι η Tesla έχει ακόμα πλάνα για κάτι ενδιαφέρον, αν και αυτή τη στιγμή η προσοχή της έχει στραφεί και στο προβαλλόμενο project του robotaxi.
Ωστόσο, το Tesla Model 2 δεν έχει ακόμη επίσημη ημερομηνία κυκλοφορίας, και οι λεπτομέρειες σχετικά με το σχέδιο του παραμένουν ασαφείς. Οι μόνοι που έχουν φέρει οραματισμούς του Model 2 είναι ανεξάρτητοι σχεδιαστές, προσφέροντας εντυπωσιακές, αλλά υποθετικές απεικονίσεις του μοντέλου, πολλές εκ των οποίων περιγράφουν ένα hatchback crossover.
Αν κυκλοφορήσει, το μοντέλο αυτό αναμένεται να βρει ανταγωνισμό από άλλα ηλεκτρικά hatchbacks όπως το Volkswagen ID.3 και το MG4, καθώς και από Crossover μοντέλα όπως το Renault Megane E-Tech και το νέο Nissan Leaf.
Ενώ η ανάπτυξη ενός φθηνότερου ηλεκτρικού αυτοκινήτου των 25.000 ευρώ φαίνεται υποσχόμενη, η πρόκληση για την Tesla είναι ότι η ηλεκτρική αγορά είναι γεμάτη προκλήσεις. Η κυκλοφορία ενός νέου μοντέλου απαιτεί σημαντικές επενδύσεις σε παραγωγή και R&D, γεγονός που αναγκάζει την Tesla να εξασφαλίσει ότι θα υπάρχει ζήτηση που θα καλύπτει τα έξοδα.
Επιπλέον, τα μικρότερα ηλεκτρικά οχήματα συχνά αντιμετωπίζουν λιγότερα κέρδη σε σύγκριση με τα premium EVs, λόγω περιορισμένων περιθωρίων κέρδους. Οι παρατεταμένες φάσεις σχεδιασμού και δοκιμών -όπως και με το Cybertruck- καθιστούν σαφές ότι αυτό το εγχείρημα απαιτεί προσεκτικό σχεδιασμό και στρατηγική στο ζήτημα κόστους και οφέλους.
Παρά τα θετικά σημάδια στην αμερικανική αγορά, η τελευταία πτώση πωλήσεων του Model 3 και Model Y, συν οι μειωμένες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη, θυμίζουν ότι τίποτα δεν είναι βέβαιο στην ταχύτατα μεταβαλλόμενη πραγματικότητα της ηλεκτροκίνησης.
Για να καταφέρει η Tesla να επιτύχει τον φιλόδοξο στόχο των 20 εκατομμυρίων πωλήσεων ετησίως έως το 2030, όπως το περιέγραψε ο Musk, η εταιρεία πρέπει να προσφέρει κορυφαία προϊόντα σε ελκυστικές τιμές και να υπάρχει ένα ευνοϊκό κλίμα για την αποδοχή των EV στον παγκόσμιο τοπίο. Τίποτα από αυτά, ωστόσο, δεν μπορεί να είναι εγγυημένο.