Σχέδιο για την απαγόρευση της ταξινόμησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ προγραμματίζεται, με κάποιες εξαιρέσεις να αναφέρονται σε αυτή την πρωτοβουλία. Το κύριο μέλημα είναι η δραστική μείωση των εκπομπών CO2, οι οποίες επιδρούν σε πολλές πτυχές της ζωής και της οικονομίας μας, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών. Για παράδειγμα, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των καυσίμων είναι υποχρεωμένες να μειώνουν τις εκπομπές CO2 κάθε χρόνο, προσαρμόζοντας τη χρήση καυσίμων χαμηλών ρύπων.
Ωστόσο, οι διαπιστώσεις της Ε.Ε. δείχνουν ότι τα τρέχοντα μέτρα δεν είναι επαρκή. Γι’ αυτό, η Ε.Ε. έχει ενισχύσει τους στόχους της για τις εκπομπές CO2 των οχημάτων, προκειμένου να επιφέρει περαιτέρω πρόοδο στον τομέα.
Ο νέος νόμος για την προοδευτική κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης θα υποχρεώσει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να μειώσουν τις συνολικές εκπομπές CO2 για όλα τα οχήματα που πωλούν εντός ενός έτους. Μέχρι το 2030, αναμένεται οι εκπομπές CO2 των νέων αυτοκινήτων να μειωθούν κατά 55% σε σχέση με το 2021, φτάνοντας το 0% έως το 2035.
Δεν είναι ακόμα σαφές πώς η εισαγωγή νέας κατηγορίας οχημάτων που θα χρησιμοποιούν e-fuels θα επηρεάσει τους συνολικούς στόχους τού στόλου. Τα e-fuels, που παράγονται από ανανεώσιμες πηγές, ενδέχεται να παράγουν CO2 κατά την κατανάλωσή τους.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση επισημαίνει την αναγκαιότητα μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση. Η σαφής μέτρηση των εκπομπών CO2 από τα καυσαέρια αποδεικνύει πως η λύση βρίσκεται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και σε αυτά που χρησιμοποιούν κυψέλες υδρογόνου. Η παραγωγή υδρογόνου προβλέπεται να ενισχυθεί τις επόμενες χρόνια, κυρίως για βιομηχανικές χρήσεις.
Προς το παρόν, οι λεπτομέρειες σχετικά με την ενσωμάτωσή των οχημάτων που χρησιμοποιούν e-fuels στους στόχους των στόλων παραμένουν ασαφείς, καθώς και οι συνέπειες για τους στόχους μέχρι το 2035.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, έχει υποσχεθεί να προωθήσει τη χρήση e-fuels στα αυτοκίνητα.
Από την άλλη, θα απαγορευθούν πράγματι το βενζίνης και ντίζελ; Ο νόμος αφορά τα αυτοκίνητα που θα ταξινομηθούν από το 2035 και δεν θα επηρεάσει τα υπάρχοντα οχήματα. Ωστόσο, οι αυστηρότεροι κανονισμοί για την ατμοσφαιρική ρύπανση ενδέχεται να οδηγήσουν σε περιορισμούς κυκλοφορίας για παλαιότερα οχήματα.
Σε ό,τι αφορά τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ, οι έως τώρα πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν θα απαγορεύεται η μεταπώλησή τους. Ο νόμος θεσπίζεται μόνο για αυτοκίνητα που θα ταξινομηθούν από το 2035, επομένως οι κινητήρες εσωτερικής καύσης μπορούν να μεταπωλούνται εφόσον δεν είναι η πρώτη τους ταξινόμηση.
Ακόμη, αν και πλήθος κατασκευαστών σχεδιάζουν να σταματήσουν την ανάπτυξη κινητήρων εσωτερικής καύσης για την αγορά της Ε.Ε. μέχρι το 2030, η βενζίνη και το ντίζελ θα παραμείνουν ουσιαστικοί παράγοντες σε παγκόσμιο επίπεδο. Ενδεχομένως, αυτό να σημαίνει ότι η διάθεση ανταλλακτικών θα συνεχίσει να είναι διαθέσιμη, τουλάχιστον αρχικά.