Όλα αλλάζουν σύμφωνα με την ανάλυση του Bloomberg Green για τις εξελίξεις στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων σε διάφορες χώρες.
Ένα μεγάλο σημάδι πρόοδου είναι εμφανές στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με βάση μια ανάλυση που δημοσιεύθηκε στο Bloomberg Green σχετικά με τα ποσοστά υιοθεσίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Μέχρι το τέλος του περασμένου έτους, 31 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, είχαν ξεπεράσει το κρίσιμο όριο του 5% όσον αφορά τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων που είναι εξ ολοκλήρου ηλεκτρικά. Αυτή η εξέλιξη υποδηλώνει την έναρξη μιας μαζικής υιοθέτησης, όπου οι τεχνολογικές προτιμήσεις αλλάζουν γρήγορα μετά από αυτό το σημείο ανατροπής.
Το 2022, μόλις 19 χώρες είχαν ξεπεράσει το όριο του 5%. Ωστόσο, το προηγούμενο έτος είδε αύξηση του αριθμού αυτού καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα διαδόθηκαν σε τέσσερις ηπείρους. Για πρώτη φορά, παρατηρήθηκε ανάπτυξη σε αγορές της Ανατολικής Ευρώπης και της Νοτιοανατολικής Ασίας. Η πορεία των πρωτοπόρων χωρών καθιστά προφανές πώς τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να φτάσουν από το 5% στο 25% των νέων αυτοκινήτων μέσα σε λιγότερο από τέσσερα χρόνια.
Γιατί είναι σημαντικό το 5%;
Οι νέες τεχνολογίες, όπως οι τηλεοράσεις ή τα έξυπνα ρολόγια, ακολουθούν μια καμπύλη υιοθέτησης σαν ένα γράμμα S. Όταν οι πωλήσεις καθορίζουν τη φάση της πρώιμης υιοθέτησης και ακολουθώντας, σε ένα σημείο, η τεχνολογία γίνεται δημοφιλής. Η μετάβαση εξαρτάται συχνά από την υπέρβαση αρχικών εμποδίων, όπως το κόστος, η έλλειψη υποδομών και οι αντιρρήσεις των καταναλωτών. Το σημείο της ανατροπής σηματοδοτεί την ξεπέραση αυτών των εμποδίων. Αν και η πορεία κάθε χώρας προς το 5% διαφέρει, τα χρονικά πλαίσια σύγκλισης είναι παρόμοια τα επόμενα χρόνια.
Όπως δήλωσε ο αναλυτής EV στο BloombergNEF, ο Corey Cantor, «μια φόρτιση πωλήσεων ξεκινά ένα κύκλο ενδιαφέροντος. Περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα που διατίθενται σημαίνει ότι περισσότεροι άνθρωποι τα βλέπουν ως κάτι συνηθισμένο, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύουν περισσότερο στην αγορά και την υποδομή φόρτισης να επεκτείνεται θετικά». Αρκετές χώρες πέρασαν το οριακό σημείο το προηγούμενο έτος με εντυπωσιακό τρόπο.
Η Ταϊλάνδη, για παράδειγμα, είχε μια εντυπωσιακή πορεία με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να καθιερώνονται στην Νοτιοανατολική Ασία, ξεπερνώντας το όριο του 5% το πρώτο τρίμηνο του 2023 και αυξάνονται στο σχεδόν 13% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων μέχρι το τελευταίο τρίμηνο. Η μετάβαση αναπτύχθηκε χάρη στο άνοιγμα του πρώτου εγχώριου εργοστασίου ηλεκτρικών οχημάτων που ανήκει στην κινεζική εταιρεία Great Wall Motor Co.
Η Τουρκία ακολούθησε μια παρόμοια πορεία, όπου η τουρκική αυτοκινητοβιομηχανία που γνωστή επίσης ως Togg εντυπωσίασε με την κυκλοφορία του πρώτου της μοντέλου εντελώς με μπαταρίες – το T10X – ανταγωνιζόμενο άμεσα το Model Y της Tesla. Οι πωλήσεις του ηλεκτρικού Togg κατέγραψαν έναν εκρηκτικό ρυθμό. Μέχρι το τελευταίο τρίμηνο, η Τουρκία κατέγραψε ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 5% και ήταν η τέταρτη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη.
Το ποσοστό κατάκτησης της αγοράς στα σημεία ανατροπής των EV αναδεικνύει πόσο γρήγορα μπορεί να εξελιχθεί η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ωστόσο, διάφοροι παράγοντες όπως οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα, η οικονομική ύφεση, τα χρέη και οι πολιτικές δράσεις μπορεί να επηρεάσουν την ταχύτητα της μετάβασης από έτος σε έτος. Αν και οι ειδικοί στο BloombergNEF προβλέπουν ότι οι πωλήσεις πλήρως ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων θα αυξηθούν κατά περίπου το 22% φέτος σε παγκόσμιο επίπεδο, αυτή η αύξηση θα είναι μικρότερη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και δεν αλλάζει δραματικά τις μακροπρόθεσμες προοπτικές για την υιοθέτηση των EV.
Οι ΗΠΑ καθυστερούν
Το οριακό σημείο για τις Ηνωμένες Πολιτείες έφθασε στα τέλη του 2021 — μια σχετικά αργή πορεία για μια οικονομική δύναμη. Οι Αμερικανοί καταναλωτές αναζητούν ηλεκτρικά οχήματα με μεγαλύτερη αυτονομία από τα προηγούμενα μοντέλα, καθώς η προτίμηση στην Αμερική για φορτηγά και μεγάλα SUV απαιτεί μεγαλύτερες μπαταρίες από αυτές που είχε η αλυσίδα εφοδιασμού. Μετά από