Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κινείται γρήγορα για να επανεξετάσει τον σχεδιασμό κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035. Πιέσεις από κυβερνήσεις και μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ωθούν αυτή την αλλαγή, εστιάζοντας σε πιο ρεαλιστικές λύσεις για την πράσινη μετάβαση. Η συνεδρίαση της 10ης Δεκεμβρίου μπορεί να φέρει μεγάλες ανατροπές στον δρόμο προς μηδενικές εκπομπές.
Οι συζητήσεις μαζεύουν ένταση. Η Επιτροπή εξετάζει πώς να ισορροπήσει τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις με τις οικονομικές πραγματικότητες της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, που δυσκολεύεται να προσαρμοστεί απότομα σε νέα πρότυπα. Ίσως έρθει νομοθετική πρόταση μέχρι τα μέσα του μήνα, σύμφωνα με όσα κυκλοφορούν.
Πιέσεις από Γερμανία και Ιταλία
Μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες, όπως η Volkswagen και η Fiat, ζητούν επανεξέταση του χρονοδιαγράμματος, επιμένοντας ότι η απαγόρευση πώλησης θερμικών αυτοκινήτων από το 2035 βάζει σε κίνδυνο χιλιάδες θέσεις εργασίας. Η Γερμανία και η Ιταλία, όπου η βιομηχανία αυτή τροφοδοτεί το ΑΕΠ, στέλνουν σαφή μηνύματα στην Επιτροπή. Ως αποτέλεσμα, ο Επίτροπος Κλίματος Wopke Hoekstra αναλαμβάνει να βρει μια μέση λύση που να μην θυσιάζει ούτε το κλίμα ούτε την οικονομία.
Η κατάσταση περιπλέκεται από την αργή εξάπλωση των σταθμών φόρτισης σε όλη την Ευρώπη, κάτι που κάνει τα ηλεκτρικά οχήματα λιγότερο ελκυστικά για τον μέσο πολίτη. Οι κατασκευαστές παραπονιούνται για τα υψηλά κόστη παραγωγής μπαταριών, ενώ η αγορά δείχνει δισταγμό μπροστά σε τιμές που ξεπερνούν συχνά τα 40.000 ευρώ για ένα βασικό μοντέλο. Πάντως, κάποιες εταιρείες βλέπουν ευκαιρία στην καινοτομία, προωθώντας μοντέλα που συνδυάζουν ηλεκτρισμό με παραδοσιακά καύσιμα.
Εδώ και χρόνια, η αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ παράγει πάνω από 15 εκατομμύρια οχήματα ετησίως, συμβάλλοντας καθοριστικά στην απασχόληση. Αυτή η βιομηχανική βάση, γνωστή σε όλους, καθιστά κάθε αλλαγή εξαιρετικά ευαίσθητη.
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) μπαίνει δυναμικά στο παιχνίδι, ζητώντας πιο εύκαμπτους στόχους μείωσης CO2. «Ο στόχος για 100% μηδενικές εκπομπές έως το 2035 φαντάζει ανέφικτος με τις τρέχουσες υποδομές», λένε εκπρόσωποί της σε πρόσφατες δηλώσεις. Προτείνουν τεχνολογική ουδετερότητα, ανοίγοντας πόρτες σε υβριδικά και συνθετικά καύσιμα.
Πρακτικά βήματα γίνονται ήδη. Εταιρείες όπως η Nissan συνεργάζονται με την BYD σε συμφωνίες pooling για διαχείριση εκπομπών, αποφεύγοντας πρόστιμα. Παρόμοιες κινήσεις βλέπουμε και μεταξύ KG Mobility και Xpeng, δείχνοντας ότι η βιομηχανία προσαρμόζεται με τρόπο συνεργατικό.
Στρατηγική μπαταριών και μεταβατικές λύσεις
Κεντρικό κομμάτι του παζλ γίνεται η ευρωπαϊκή πολιτική για μπαταρίες, με στόχο να μειωθεί η εξάρτηση από ασιατικές αγορές και να χτιστεί εγχώρια παραγωγή. Η Επιτροπή σκοπεύει να επενδύσει σε εργοστάσια και έρευνα, ώστε η Ευρώπη να ελέγχει την αλυσίδα εφοδιασμού. Αυτό θα μπορούσε να σώσει θέσεις εργασίας και να ενισχύσει τον ανταγωνισμό απέναντι σε Κίνα και ΗΠΑ.
Μήπως η βιασύνη για πλήρη ηλεκτροκίνηση τρομάζει περισσότερο από ό,τι βοηθά; Οι ειδικοί προτρέπουν να δοθεί χώρος σε plug-in υβριδικά ως γέφυρα προς το μέλλον, συνδυάζοντας πρακτικότητα με περιβαλλοντικά οφέλη. Τέτοιες επιλογές ίσως κάνουν την αλλαγή λιγότερο επώδυνη για όλους.
Συνολικά, η επανεξέταση φέρνει ελπίδα για ισορροπημένες αποφάσεις, αλλά και αβεβαιότητα για το τελικό αποτέλεσμα. Η Επιτροπή, αντιμετωπίζοντας διχασμούς από ξένες μάρκες με μεγάλο μερίδιο στην αγορά, πρέπει να προχωρήσει προσεκτικά για να μην χάσει έδαφος στην παγκόσμια κούρσα.