Η κατάσταση της οικονομίας εγείρει ανησυχίες, καθώς το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αναζητά στρατηγικές για την αύξηση των κρατικών εσόδων.
Δυστυχώς, το αρνητικό πρόσημο στα κρατικά έσοδα από τα αυτοκίνητα συνεχίζεται και τον Αύγουστο , με αποτέλεσμα οι αριθμοί να απέχουν από τις αρχικές εκτιμήσεις του Προϋπολογισμού. Ο Αύγουστος αποδείχθηκε μήνας με πτώση στις πωλήσεις καινούριων οχημάτων, γεγονός που οδήγησε στα μειωμένα έσοδα. Στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εξετάζονται διάφοροι τρόποι για την επανορθωτική δράση των εσόδων από τα αυτοκίνητα, αν και οι τελικές αποφάσεις δεν έχουν ακόμα ληφθεί.
Επιπλέον, η Κομισιόν έχει αποστείλει την δεύτερη «κίτρινη» κάρτα στην Ελλάδα, εστιάζοντας στον τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης και την επιβολή Περιβαλλοντικού Τέλους, αναμένοντας την απάντηση της ελληνικής κυβέρνησης.
Είναι πολύ πιθανό να ανατραπούν και πάλι τα δεδομένα στην Ελληνική αγορά αυτοκινήτου, καθώς η χώρα θα πρέπει να λάβει έγκαιρες αποφάσεις προκειμένου να αποφευχθούν πρόστιμα από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που καταγράφονται στο Δελτίο Εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού, τα έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης Οχημάτων παρουσίασαν πτώση 4,28% κατά το επτάμηνο του 2024, με σύνολο 313 εκατ. ευρώ, συγκριτικά με 327 εκατ. ευρώ το 2023. Οι αρχικές εκτιμήσεις του φετινού προϋπολογισμού ανέφεραν 340 εκατ. ευρώ, ωστόσο ο στόχος δεν επιτεύχθηκε.
Το 2023, το σύνολο των κρατικών εσόδων από το Τέλος Ταξινόμησης ανήλθε σε 482 εκατ. ευρώ, ενώ για φέτος οι προβλέψεις αναφέρονται σε 480 εκατ. ευρώ, ήτοι μικρή πτώση 0,4% και υποχώρηση κατά 2 εκατ. ευρώ.
Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση των εσόδων από τον ΦΠΑ (περιλαμβάνοντας και τα έσοδα από αυτοκίνητα), καθώς στο οκτάμηνο του 2024 καταγράφηκαν αυξήσεις 8,4%, φτάνοντας σχεδόν 16,7 δισ. ευρώ, σε σύγκριση με 15,4 δισ. ευρώ το 2023. Είναι να σημειωθεί ότι το κράτος εισέπραξε επιπλέον 130 εκατ. ευρώ σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Αν και οι αρχικές εκτιμήσεις ανέφεραν 16,2 δισ. ευρώ για το πρώτο οκτάμηνο, το όριο αυτό όχι μόνο επιτεύχθηκε αλλά και υπερκαλύφθηκε. Ωστόσο, σχετικά με τα έσοδα από τον ΦΠΑ στα αυτοκίνητα, η κατάσταση δεν είναι εξίσου ευνοϊκή.
Το 2022, τα συνολικά κρατικά έσοδα από τον ΦΠΑ ανέβηκαν σε 23,38 δισ. ευρώ, ενώ οι εκτιμήσεις για το 2024 κάνουν λόγο για 24,39 δισ. ευρώ.
Επιπλέον, παρατηρείται αύξηση των εσόδων από τον φόρο Ασφαλίστρων, τα οποία τον πρώτο οκτώμηνο ενισχύθηκαν κατά 3% φτάνοντας 302 εκατ. ευρώ, σε σύγκριση με 293 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023, με το κράτος να εισπράττει 9 εκατ. ευρώ περισσότερα από πέρυσι.
Οι αρχικές εκτιμήσεις για το πρώτο εξάμηνο ανέφεραν 305 εκατ. ευρώ, αλλά τελικά εισπράχθηκαν 3 εκατ. ευρώ λιγότερα</strong.
Για το 2024, οι προβλέψεις αφορούν έσοδα 540 εκατ. ευρώ ενώ το 2023 ανήλθαν σε 550 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση 1,81%.
Στον προϋπολογισμό του 2024, τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας αναμένονται να έχουν οριακή άνοδο 0,87% το οκτάμηνο, φτάνοντας 690 εκατ. ευρώ, σε σχέση με 684 εκατ. ευρώ. Το κράτος εισέπραξε επιπλέον 6 εκατ. ευρώ.
Οι αρχικές εκτιμήσεις απέφεραν το ποσό των 711 εκατ. ευρώ, ωστόσο ο στόχος δεν επετεύχθη.
Στο σύνολο του έτους, τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας υπολογίζονται σε 1,161 δισ. ευρώ, ενώ εφέτος έχει υπολογιστεί ότι θα φτάσουν 1,21 δισ. ευρώ.
Τα έσοδα από τον ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή παρουσίασαν αρνητική μεταβολή 0,5%, παραμένοντας στα 1,45 δισ. ευρώ για το επτάμηνο του 2024, συγκριτικά με 1,46 δισ. ευρώ το 2023.
Αρχικά, για το έτος αναμένονταν έσοδα 1,50 δισ. ευρώ, αλλά ο στόχος αυτός δεν επιτεύχθηκε.
Για το σύνολο του έτους, ο ΦΠΑ στα καύσιμα προβλέπεται να αποφέρει 2,425 δισ. ευρώ, σε σύγκριση με 2,271 δισ. ευρώ, με επιπλέον 154 εκατ. ευρώ για το 2023.