Νέα μέτρα για τις μειωμένες εκπομπές CO2 το 2025: Προετοιμασία για τις παραγγελίες του 2024
Με την προοπτική της συμμόρφωσης στις νέες κανονιστικές ρυθμίσεις για τις εκπομπές CO2, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων εστιάζουν ήδη στις παραδόσεις που αναμένονται τον Ιανουάριο του 2025, επηρεάζοντας τις παραγγελίες που θα γίνουν το φθινόπωρο του 2024. Αυτή η στρατηγική επικεντρώνεται κυρίως στα ηλεκτρικά οχήματα, όχι όμως χωρίς το ενδεχόμενο μείωσης παραγωγής βενζινοκίνητων και diesel οχημάτων τον ερχόμενο χρόνο.
Παρά το γεγονός ότι το 2025 είναι ακόμα μακριά, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων προγραμματίζουν ήδη για το πρώτο τρίμηνο αυτού του έτους. Η ανάγκη να προσαρμόσουν το μείγμα πωλήσεων τους με τις νέες απαιτήσεις εκπομπών CO2, οι οποίες μειώνονται από 95 σε 81 γρ. CO2/χλμ., είναι μια προτεραιότητα για πολλούς προϊστάμενους brands.
Οι πρόσφατοι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για τις εκπομπές CO2 αποτελούν ήδη πηγή ανησυχίας. Η μακροχρόνια επιβίωση των ευρωπαίων κατασκευαστών μπορεί να διακυβεύεται, καθώς οι οικονομικές ποινές φτάνουν σε δισεκατομμύρια ευρώ. Οι περισσότερες ιστορικές εταιρείες δεν φαίνεται να γλιτώνουν από αυτές τις επιπτώσεις.
Η Stellantis στοχεύει να ηγηθεί στην αγορά. Οι νέες εκπομπές CO2 ισχύουν για τα μοντέλα που θα παραδοθούν από τον Ιανουάριο 2025, δηλαδή για παραγγελίες που γίνονται σήμερα. Αυτή η θλιβερή πραγματικότητα αναδείχθηκε από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Renault και πρόεδρο της ACEA, Luca de Meo, κατά την Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού, καθώς τόνισε την ανάγκη «να μην ισχύσουν οι νέες εκπομπές CO2, καθώς τα θερμικά αυτοκίνητα που παραγγέλθηκαν τον Νοέμβριο θα υπολογίζονται για τον Ιανουάριο του 2025».
Ο νέος διευθυντής της Stellantis Europe, Jean-Philippe Imparato, ανέφερε ότι απαιτούνται περίπου 60 ημέρες για να περάσει ένα όχημα από την παραγωγή στην πάσα γραμμή, προκειμένου να καταλήξει σε καταναλωτή ή έμπορο.
Η κύρια προτεραιότητα για τους κατασκευαστές είναι να ευθυγραμμίσουν την παραγωγή οχημάτων που πωλήθηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2025 έως την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου. Παράλληλα, οι κατασκευαστές προσπαθούν να διπλασιάσουν το μερίδιο ηλεκτρικών οχημάτων στις πωλήσεις τους το επόμενο έτος.
Η Stellantis σχεδιάζει να στηριχθεί σε νέα μοντέλα, όπως το Citroën ë-C3, το Fiat Grande Panda και το Leapmotor T03. Ο εκδημοκρατισμός των ηλεκτρικών οχημάτων μέσω ενός κύματος νέων προσιτών μοντέλων στις κατηγορίες Α και Β είναι κρίσιμος ώστε να φτάσουν επί του παρόντος 1 στις 4 πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων το επόμενο έτος.
Η κεντρική ερώτηση
Το ερώτημα που απασχολεί τους κατασκευαστές είναι εάν θα πρέπει να πωληθούν περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα ή να παραχθούν λιγότερα θερμικά. Ορισμένοι κατασκευαστές έχουν ήδη δηλώσει τη στρατηγική τους. Η Volkswagen ανακοίνωσε το κλείσιμο εργοστασίου στη Γερμανία, δηλώνοντας σαφώς ότι δεν σκοπεύει να επενδύσει σε αύξηση παραγωγής. Παρομοίως, η Stellantis σχεδιάζει να αναστείλει τις δραστηριότητες σε ορισμένες εγκαταστάσεις στην Ιταλία.
Μέσω της μείωσης της παραγωγής θερμικών οχημάτων, οι κατασκευαστές επιδιώκουν να αυξήσουν μηχανικά το μερίδιο των ηλεκτρικών μοντέλων. Ο Stellantis προσπαθεί να ισορροπήσει και στους δύο τομείς: να ενισχύσει τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων και να θυσιάσει τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ακόμη και αν αυτό συνεπάγεται αύξηση τιμών.
Αυτή η στρατηγική είναι κρίσιμη τη στιγμή που ο κατασκευαστής εισάγει ήδη την παραγωγή του θερμικού Fiat 500 και παρουσιάζει νέους υβριδικούς κινητήρες σε περίπου 30 μοντέλα, συμπεριλαμβανομένου του νέου Peugeot 3008. Αν η στόχευση είναι να καλυφθεί η ζήτηση των καταναλωτών, οι εταιρείες θα πρέπει να κινηθούν προοδευτικά προς τις ηλεκτρικές εκδόσεις από το φθινόπωρο.