Άρνηση από την πλευρά της πλειοψηφίας των Γάλλων βουλευτών να υιοθετήσουν την απαγόρευση πώλησης ΙΧ με θερμικούς κινητήρες που προτείνει η ΕΕ στην εθνική νομοθεσία.
Ένα από τα πλέον φιλόδοξα μέτρα της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, που προωθήθηκε από τις Βρυξέλλες το 2021 με στόχο την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, είναι η απαγόρευση πώλησης καινούργιων αυτοκινήτων βενζίνης και πετρελαίου από το 2035. Ωστόσο, η συγκεκριμένη πρόταση φαίνεται να χάνει σταθερά έδαφος και δεν βρίσκει ευρεία αποδοχή μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ.

Έχοντας περάσει μια δεκαετία από την αρχική εξαγγελία, πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων εκφράζουν αντιρρήσεις, καθώς αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες και συρρίκνωση της αγοράς αυτοκινήτου, ακόμα και στην κατηγορία των ηλεκτρικών οχημάτων. Κατά συνέπεια, απορρίπτουν αυτό που θεωρούν ως μια μορφή μποϊκοτάζ της θερμικής ενέργειας.
Στα τέλη Ιανουαρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε μια εκτενή διαβούλευση με τους βασικούς παράγοντες της αυτοκινητοβιομηχανίας, παράλληλα με ένα σχέδιο δράσης για τη διευκόλυνση της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί στις 5 Μαρτίου. Στο πλαίσιο αυτό, μια σημαντική πλειοψηφία Γάλλων βουλευτών τάχθηκε αντίθετα στην επιθυμία της κυβέρνησης να ενσωματώσει επίσημα την ημερομηνία του 2035 στην γαλλική νομοθεσία.

Απόρριψη χωρίς διεξαγωγή δημοψηφίσματος
Με τη μορφή νομοσχεδίου, η συγκεκριμένη προθεσμία – η οποία αντικαθιστούσε προηγούμενη πρόταση για το 2040 – θα μπορούσε να έχει επιβληθεί στη Γαλλία, βασιζόμενη στην αρχή της υπεροχής του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ). Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας στην Εθνοσυνέλευση, με παρουσία 64 βουλευτών συνολικά, οι 34 απέρριψαν την ιδέα, ενώ μόλις 30 ψήφισαν υπέρ της απαγόρευσης πώλησης ΙΧ βενζίνης και πετρελαίου από το 2035.
Για να δικαιολογήσουν την επιλογή τους, οι βουλευτές που καταψήφισαν την πρόταση υπογράμμισαν ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο παραμένει ένα σχετικά ακριβό προϊόν και ότι η περίοδος των δέκα ετών δεν επαρκεί για μια τόσο υποχρεωτική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. «Ο ευρωπαϊκός τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας, στην παρούσα φάση, δεν είναι έτοιμος γι’ αυτή τη μετάβαση», τόνισαν, υπενθυμίζοντας ότι μια ρήτρα αναθεώρησης με σκοπό την αρχική αξιολόγηση της ηλεκτροκίνησης είχε προγραμματιστεί για το 2026 (ένα έτος πριν από τις γαλλικές προεδρικές εκλογές του 2027), γεγονός που καθιστά μη αναγκαίο τον καθορισμό της ημερομηνίας του 2035 στο γαλλικό δίκαιο.

Από την άλλη πλευρά, ο Υπουργός Βιομηχανίας και Ενέργειας, Marc Ferracci, συνεχίζει να υπερασπίζεται τον στόχο του 2035, υποστηρίζοντας ότι δίνει ώθηση σε ολόκληρο τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ωστόσο, αναγνωρίζει την ανάγκη για ευελιξία έναντι των ευρωπαϊκών απαιτήσεων, ιδίως όσον αφορά τα πρόστιμα για τη μη συμμόρφωση με τους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 που έχει θέσει η ΕΕ από τις αρχές Ιανουαρίου 2025. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας απασχολεί 13 εκατομμύρια εργαζόμενους εντός της ΕΕ, συμβάλλοντας περίπου στο 7% του ΑΕΠ της. Δυστυχώς, οι εργαζόμενοι βρίσκονται παγιδευμένοι μεταξύ των πιέσεων από τις Βρυξέλλες και της μειωμένης καταναλωτικής ζήτησης, με αποτέλεσμα πολλοί κατασκευαστές να αναγκάζονται να προβούν σε περικοπές θέσεων εργασίας.