Ο θρυλικός πεντακύλινδρος κινητήρας της Audi συμπληρώνει 50 χρόνια ιστορίας

Ο θρυλικός πεντακύλινδρος κινητήρας της Audi συμπληρώνει 50 χρόνια ιστορίας

Η Audi ετοιμάζεται να γιορτάσει τα 50 χρόνια του πεντακύλινδρου κινητήρα της το 2026. Αυτός ο κινητήρας μπήκε για πρώτη φορά στη γραμμή παραγωγής το 1976. Οι μηχανικοί της εταιρείας τον βλέπουν σαν κομμάτι του DNA τους, ειδικά μετά από όλες αυτές τις νίκες στο μηχανοκίνητο άθλημα.

Πεντακύλινδρος από το Audi 100 μέχρι τα RS μοντέλα

Εκείνη την εποχή, με το Audi 100 C2, ο πεντακύλινδρος έκανε ντεμπούτο. Οι τετρακύλινδροι δεν έφταναν για να ανεβάσει η Audi το μοντέλο ψηλότερα στην αγορά. Οι μηχανικοί δούλευαν πάνω του από τις αρχές του ’70, ψάχνοντας κάτι καλύτερο.

Audi κινητήρας

Μετά από χρόνια, το 2009 ήρθε το Audi TT RS με turbo και άμεσο ψεκασμό. Ο 2.5 λίτρων κινητήρας έδινε 340 PS, και το ίδιο συνέβη με το RS 3 Sportback. Έκανε μεγάλη εντύπωση με τις επιδόσεις του.

Το 2012 βγήκε το TT RS plus στα 360 PS. Έναν χρόνο μετά, το RS Q3 έφερε τον πεντακύλινδρο σε SUV, ανοίγοντας νέους δρόμους. Πάντα ο 2.5 TFSI ήταν η καρδιά του.

Στο 2016, η νέα γενιά έφερε ελαφριά υλικά και λιγότερες τριβές. Η ισχύς πήγε στα 400 PS και 480 Nm ροπής. Χώρος 2.480 cc, αλλά με 17% περισσότερη δύναμη από πριν.

Audi κινητήρας

Από το 2021, το Audi RS 3 παίρνει την πιο δυνατή εκδοχή του 2.5 TFSI. Κάνει 0-100 σε 3,8 δευτερόλεπτα, τελική 250 km/h ή 280 με extra. Με πακέτο RS Dynamic και κεραμικά φρένα, φτάνει 290.

Η ροπή τώρα είναι 500 Nm, από 2.250 μέχρι 5.600 σ.α.λ. – 20 Nm παραπάνω από παλιότερα. Αυτό δίνει πιο γρήγορη απόκριση στις μεσαίες στροφές. Η ισχύς των 400 PS έρχεται νωρίτερα, από 5.600 σ.α.λ. μέχρι 7.000.

Μια νέα μονάδα ελέγχου κάνει το σύστημα κίνησης πιο γρήγορο. Βοηθάει στα οδηγικά χαρακτηριστικά. Ο πεντακύλινδρος παραμένει θρύλος για τα compact sports.

Audi κινητήρας

Ο ήχος του πεντακύλινδρου και οι τεχνολογίες TFSI

Αυτός ο βραχνός ήχος κάνει την οδήγηση ξεχωριστή. Έρχεται από την ακολουθία ανάφλεξης 1-2-4-5-3, μέσα σε 144 μοίρες. Δημιουργεί παλμούς ανάμεσα σε κοντινούς και μακρινικούς κυλίνδρους.

Audi κινητήρας

Η πολλαπλή εξαγωγής παίζει ρόλο, με διαφορετικούς χρόνους ροής στα καυσαέρια. Ο έλεγχος βαλβίδων από το 2021 στο RS 3 ανοίγει πτερύγια ανάλογα με το drive select. Στα dynamic ή RS modes, ανοίγουν νωρίτερα για πιο δυνατό ήχο.

Το RS sports σύστημα εξάτμισης το κάνει ακόμα πιο σπορ. Ο πεντακύλινδρος ξεχωρίζει πάντα με αυτόν τον τόνο. Είναι αναγνωρίσιμος από μακριά.

Για την τωρινή γενιά από το 2016, η Audi έβαλε έμφαση σε απόδοση και ελαφρύτητα. Ο EA855 Evo Sport δίνει 400 PS και 500 Nm στο RS 3. Κατανάλωση 9,6-9,1 l/100 km, CO2 217-207 g/km.

Audi κινητήρας

TFSI σημαίνει turbo και άμεσο ψεκασμό. Χρησιμοποιεί διπλό ψεκασμό, με valvelift στις βαλβίδες. Ψεκάζει στα 250 bar, turbo δίνει 1,5 bar υπερπλήρωση.

Κυλινδροκεφαλή, έμβολα, στροφαλοφόρος από ανθεκτικά υλικά. Βάρος 160 κιλά, μήκος κάτω από 50 cm. Μακρά διαδρομή 82,5 x 92,8 mm, ιδανικό για εγκάρσια τοποθέτηση.

Ο στροφαλοθάλαμος από αλουμίνιο, ελαφρύτερος από χυτοσίδηρο. Κοίλος άξονας μειώνει μάζα. Κάρτερ μαγνήσιο, τροχαλίες αλουμινίου.

Audi κινητήρας

Χιτώνια με πλάσμα, κανάλια ψύξης στα έμβολα μειώνουν τριβές. Η αντλία ψυκτικού ελέγχεται, δεν στέλνει υγρό αμέσως μετά κρύα εκκίνηση. Βοηθάει να ζεσταθεί γρήγορα ο κινητήρας.

Αντλία λαδιού προσαρμόζει πίεση. Valvelift αλλάζει διάρκεια βαλβίδων σε δύο στάδια. Χαμηλή κατανάλωση σε ήρεμη οδήγηση, γρήγορη απόκριση όταν πατάς.

Δοκιμές σε όλη την Ευρώπη, από κρύο βορρά μέχρι ζεστό νότο. Σε υψόμετρα, σε πίστα Nürburgring. Χιλιάδες χιλιόμετρα για να δουλεύει άψογα παντού.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ