Ακολουθώντας έναν απλό κανόνα των 3 δευτερολέπτων, ο οδηγός μπορεί να αισθάνεται βέβαιος ότι δεν θα «τσακιστεί» από τις κάμερες στα φανάρια.
Οι κάμερες που καταγράφουν κάθε κίνηση των οδηγών αποτελούν το νέο εργαλείο των αστυνομικών για την αύξηση της ασφάλειας στους δρόμους των πόλεων.
Πριν από καιρό, υπήρχαν κάμερες που κατέγραφαν όσους παραβίαζαν το όριο ταχύτητας βυθίζοντας το πόδι στο γκάζι. Σήμερα, όμως, πολλές ευρωπαϊκές πόλεις έχουν εγκαταστήσει καινούριες υψηλής τεχνολογίας κάμερες που εντοπίζουν εκείνους που δεν χρησιμοποιούν ζώνη ασφαλείας ή χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο.
Επιπλέον, οι οδηγοί κινδυνεύουν κάτω από τον επιθετικό φακό καμερών που παρακολουθούν όταν ένα όχημα περνάει με κόκκινο φανάρι μια διασταύρωση, με σκοπό την αυστηρή τιμωρία αυτών που παραβαίνουν κανόνες που σχετίζονται με σοβαρά ατυχήματα.
Τέτοιες κάμερες βρίσκονται και στην Ελλάδα, συγκεκριμένα στη διασταύρωση της Λ. Ποσειδώνος με την Καλαμακίου και πρόκειται να επεκταθούν και σε άλλα μέρη της περιοχής, συμπεριλαμβανομένων της Λ. Βουλιαγμένης, Λ. Βασιλίσσης Σοφίας και της Λ. Αλεξάνδρας, στα πλαίσια της Περιφέρειας Αττικής για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
Πώς λειτουργεί η κάμερα στα φανάρια;
Αυτή εγκαθίσταται μερικά μέτρα πίσω από τον φωτεινό σηματοδότη και καταγράφει την πορεία του οχήματος όταν πλησιάζει. Καθώς το όχημα πλησιάζει στο φανάρι, η κάμερα «κλειδώνει» στην πινακίδα του.
Για να ελέγξει αν ένα αυτοκίνητο περνάει με κόκκινο φως, δημιουργεί μια εικονική γραμμή στον δρόμο λίγα μόνο μέτρα πριν από το φανάρι.
Όταν το όχημα περνάει αυτή τη γραμμή, η κάμερα λαμβάνει μια φωτογραφία της πινακίδας. Αυτή η φωτογραφία αποστέλλεται στην αστυνομία και ξεκινούν οι διαδικασίες επιβολής ποινής στον παραβάτη.
Ο κανόνας των 3 δευτερολέπτων
Εφόσον οι κάμερες στα φανάρια αποτελούν ένα σχετικά καινούριο εργαλείο των αστυνομικών στις ευρωπαϊκές πόλεις, μπορεί να προκαλούν ανησυχία στους οδηγούς.
Για νομοταγείς οδηγούς, ωστόσο, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, καθώς υπάρχει ο απλός κανόνας των 3 δευτερολέπτων. Ποιος είναι αυτός;
Η κάμερα -που βρίσκεται αρκετά μέτρα πίσω από το φανάρι- ξεκινά να καταγράφει την πορεία του οχήματος μόλις αυτό εισέλθει στο «οπτικό πεδίο» της.
Από τη στιγμή που ξεκινά η παρακολούθηση, μέχρι την άφιξη του οχήματος στο φανάρι, το όχημα διανύει μια απόσταση που αντιστοιχεί σε 3 δευτερόλεπτα.
Συνεπώς, αν ο οδηγός σταθεροποιήσει το όχημά του μέσα σε αυτά τα 3 δευτερόλεπτα, τότε θεωρητικά δεν έχει παραβεί την εικονική γραμμή των «κατηγορουμένων».
Αυτό το χρονικό περιθώριο ισχύει για ένα όχημα με κανονική ταχύτητα, όχι για ένα που κινείται υπερβολικά γρήγορα. Σε αυτή την περίπτωση, τα 3 δλ. δεν είναι επαρκή.
Το πρόστιμο των 700 ευρώ
Πρέπει να θυμόμαστε ότι σε περίπτωση που ο οδηγός περάσει με κόκκινο, θα επιβληθεί αυστηρή τιμωρία. Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, και αναλυτικά την παρ. 1 του Άρθρου 6 (Φωτεινή σηματοδότηση για την κυκλοφορία οχημάτων), επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 60 ημέρες.