Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ολοκλήρωση του υποθαλάσσιου σιδηροδρομικού τούνελ που συνδέει την Ευρώπη με την Αφρική πριν το 2030 είναι απίθανη, καθώς η πρόοδος είναι ελάχιστη.
Πρόκειται για ένα όραμα που εκτείνεται σε πολλές δεκαετίες: η σύνδεση της Ευρώπης με την Αφρική μέσω ενός υποθαλάσσιου σιδηροδρομικού τούνελ στο Στενό του Γιβραλτάρ, το οποίο θα συνδέει Ισπανία και Μαρόκο.
Τις τελευταίες εβδομάδες, το όλο εγχείρημα έχει αρχίσει να κινείται, καθώς η Ισπανική Εταιρεία Μελετών για τη Σταθερή Επικοινωνία μέσω του Στενού του Γιβραλτάρ (SECEGSA) υπέγραψε συμβόλαιο αξίας 500.000 δολαρίων για τη μίσθωση τεσσάρων σεισμογράφων. Ωστόσο, το Βασιλικό Ινστιτούτο και Αστεροσκοπείο του Ναυτικού ανέστειλε τη συμφωνία λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια.
Από τον Απρίλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2025, το Ισπανικό Ναυτικό θα είναι υπεύθυνο για την παρακολούθηση των σεισμικών ερευνών, καθώς οι συνθήκες εκείνες τις περιόδους είναι πιο ευνοϊκές.
Ταυτόχρονα, η Herrenknecht Ibérica, θυγατρική του γερμανικού κολοσσού, έχει προχωρήσει τον τελευταίο καιρό σε αξιολόγηση της σκοπιμότητας της διάνοιξης της σήραγγας. Η ολοκλήρωση της μελέτης αναμένεται τον Ιούλιο του 2025, ενώ οι ειδικοί εκτιμούν ότι το κόστος του έργου μπορεί να ξεπεράσει τα 15 δισεκατομμύρια δολάρια.
Αν και το έργο στοχεύει να παραδοθεί πριν το 2030, όταν θα διεξαχθεί το παγκόσμιο κύπελλο ποδοσφαίρου, οι ειδικοί εκφράζουν αμφιβολίες. Σύμφωνα με πρόσφατη αναφορά του newarab, οι γεωλογικές έρευνες αποκάλυψαν απροσδόκητα εμπόδια, με πιθανή αναβολή των εγκαινίων για το 2040. «Οι συνθήκες είναι πιο περίπλοκες απ’ ότι αναμέναμε», δήλωσε ο Ισπανός Υπουργός Μεταφορών, Óscar Puente.
«Μέχρι στιγμής, οι πρόοδοι είναι περιορισμένες. Δεν έχουμε ακόμη επιβεβαιωμένες πληροφορίες για τον προϋπολογισμό, τη χρηματοδότηση ή κάποια στέρεα σχέδια», τόνισε ο Μαροκινός ειδικός Ahmed Zaher. Εκτίμησε ότι το 2030 μπορεί να μην είναι ούτε καν το έτος έναρξης κατασκευής του τούνελ.
Σύμφωνα με τις τρέχουσες προτάσεις, το έργο του τούνελ θα έχει μήκος περίπου 28 χλμ και θα ενώνει την Punta Paloma στην Ισπανία με το ακρωτήριο Μαλαμπάτα στο Μαρόκο.
Αν η σήραγγα ολοκληρωθεί, οι χρόνοι ταξιδιού μεταξύ των δύο χωρών θα μειωθούν δραστικά. Σήμερα, το ταξίδι από την Καζαμπλάνκα προς τη Μαδρίτη διαρκεί έως 12 ώρες με αυτοκίνητο (με την υποχρέωση να υπάρχει φέρι) ή περίπου δύο ώρες με αεροπλάνο. Η νέα σιδηροδρομική σύνδεση αναμένεται να μειώσει τον χρόνο ταξιδιού σε μόλις 5,5 ώρες, διευκολύνοντας τη μετακίνηση μεταξύ των δύο περιοχών και μειώνοντας ταυτόχρονα τους χρόνους μεταφοράς στο διεθνές εμπόριο.
Η προοπτική μιας συνεχούς σύνδεσης μεταξύ Ευρώπης και Αφρικής με υποθαλάσσιο τούνελ ή γέφυρα μελετάται από το 1930. Η πρώτη σοβαρή προσπάθεια προγραμματισμού του έργου ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980, και ιδρύθηκαν οι αρμόδιες αρχές: η Μαροκινή Εθνική Εταιρεία Μελετών του Στενού και η SECEGSA από την Ισπανία, οι οποίες αναλαμβάνουν τις μελέτες σκοπιμότητας.
Ωστόσο, παρά τις προσπάθειες, το έργο δεν έχει προχωρήσει σημαντικά. Αμφότερες οι χώρες συνεχίζουν να διατηρούν ελπίδες για την ολοκλήρωση του τούνελ πριν την έναρξη του Μουντιάλ.