Κάποτε, το ανθεκτικό Lada Niva κατασκευάζοταν και στην Ελλάδα από μια ελληνική εταιρεία.
Κατά τις δεκαετίες του ’70 και ’80, η αυτοκινητοβιομηχανία στην Ελλάδα ήταν σε ανοδική πορεία, υπόσχοντας μια ελπιδοφόρα μελλοντική πορεία που, δυστυχώς, οδήγησε σε άδοξο τέλος.
Όταν σκεφτόμαστε για τα πρώτα ελληνικά αυτοκίνητα, συνήθως μας έρχεται στο μυαλό το Pony και τα μοντέλα της Nissan, που συναρμολογούνταν στον Βόλο από την ΤΕΟΚΑΡ, με το Sunny να ξεχωρίζει.
Όμως, λίγοι γνωρίζουν ότι κάποτε συναρμολογούνταν και το θρυλικό Lada Niva στην Ελλάδα από την Automeccanica. Παρά την ιταλική ετυμολογία του ονόματός της, η Automeccanica A.E.V.E. ήταν ελληνική εταιρεία που ιδρύθηκε το 1979 από πρώην στελέχη της τοτέ Αυτοκινητοβιομηχανίας της Ελλάδος.
Αρχικά, η Automeccanica παρήγαγε από το 1981 έως το 1985 το Zebra, το οποίο βασιζόταν στο Daihatsu Charade εκείνης της εποχής, ωφελούμενο από τη νομοθεσία που το αναγνώριζε ως επαγγελματικό όχημα.
Το ελληνικό Lada Niva
Με την άδεια της Σοβιετικής Ένωσης, η Automeccanica ξεκίνησε τη συναρμολόγηση του Niva στην Ελλάδα το 1985, στο πρώην εργοστάσιο της Αυτοκινητοβιομηχανίας στη Θήβα, που εξαγόρασε το 1988.
Η μετάβαση από το Zebra στο Niva έγινε μετά την αλλαγή του νόμου, που σηματοδότησε το τέλος της παραγωγής των Zebra στην Ελλάδα.
Η Automeccanica δεν περιορίστηκε στη συναρμολόγηση του ρώσικου μοντέλου αλλά ανέπτυξε και μια ανοιχτή έκδοση του Niva, αντικαθιστώντας τη μεταλλική οροφή με μια αφαιρούμενη υφασμάτινη.
Αντίστοιχες ανοιχτές εκδόσεις του Niva κατασκευάστηκαν σε περιορισμένο αριθμό και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η παραγωγή της Automeccanica σταμάτησε το 1995, με τη λήξη αυτή να επισημάνει και το τέλος της κατασκευής επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα.