Η CATL, μεγάλη κινεζική εταιρεία μπαταριών, βάζει γρήγορα μπροστά το δίκτυο σταθμών ανταλλαγής για ηλεκτρικά οχήματα. Πάνω από 700 τέτοιοι σταθμοί λειτουργούν ήδη στην Κίνα, όπου η αλλαγή μπαταρίας γίνεται σε λιγότερο από δύο λεπτά – συγκεκριμένα, ο μέσος χρόνος φτάνει μόλις τα 1 λεπτό και 40 δευτερόλεπτα, αφήνοντας τους οδηγούς να συνεχίσουν χωρίς καθυστερήσεις. Αυτό δείχνει πώς οι παλιές ανησυχίες για την αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων χάνουν έδαφος βήμα βήμα.
Δίκτυο Evogo εξαπλώνεται σε πόλεις
Κάθε σταθμός ανταλλαγής μπαταρίας καλύπτει τώρα 39 πόλεις σε όλη την Κίνα, από τη Σαγκάη και το Σενζέν μέχρι την Τσονγκίνγκ και το Τσινγκτάο. Η CATL σκοπεύει να φτάσει τους 1.000 σταθμούς μέχρι το τέλος του 2025, ενώ μακροπρόθεσμα μιλάμε για πάνω από 30.000 εγκαταστάσεις – μερικές και στην Ευρώπη, όπου η ζήτηση για γρήγορες λύσεις αυξάνεται. Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2022 με το όνομα Evogo, αλλά τώρα βαφτίστηκε Chocolate Battery Swap, και οι μπαταρίες λέγονται Choco-SEB.
Κόστος και επιλογές για οδηγούς
Σταθμοί όπως αυτοί εμφανίστηκαν πρώτα σε μέρη σαν την Χανγκτζόου, το Νίνγκμπο και τη Σουτσόου, δίνοντας στους οδηγούς εναλλακτική στη φόρτιση που παίρνει ώρες. Το κόστος βγαίνει 0,012 ευρώ ανά χιλιόμετρο, δηλαδή περίπου 1,20 ευρώ για 100 χλμ, ανάλογα με την χωρητικότητα της μπαταρίας και τον τύπο της – NMC ή LFP. Οι μηνιαίες συνδρομές καλύπτουν μέχρι 3.000 χλμ, μα φυσικά υπάρχει και πακέτο για απεριόριστη χρήση, κάτι που κάνει την καθημερινή ζωή πιο εύκολη σε μια χώρα με τεράστια κυκλοφορία ηλεκτρικών.
Πόλεις όπως η Χεφέι, το Γουσί και η περιοχή Τιαντζίν-Χεμπέι βλέπουν ήδη την ώθηση από αυτό το σύστημα. Οι οδηγοί παίρνουν πίσω το χρόνο τους, χωρίς να περιμένουν φορτιστές. Και όσο το δίκτυο μεγαλώνει, η ιδέα ότι τα ηλεκτρικά οχήματα κουράζουν λιγότερο γίνεται πραγματικότητα.