Η ηλεκτροκίνηση αναπτύσσεται ανά τον κόσμο, αλλά η επίδρασή της στην παραγωγή πετρελαίου είναι μόλις 1,25%. Αυτό σημαίνει ότι οι ορυκτές καυσίμων θα εξακολουθήσουν να χρησιμοποιούνται για αρκετές δεκαετίες ακόμα.
Η εγκατάλειψη των ορυκτών καυσίμων είναι υποχρεωτική για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών ρύπων και την εκπλήρωση των στόχων που έχουν τεθεί από τις χώρες στη Συμφωνία του Παρισιού.
Η μείωση των εκπομπών ρύπων είναι προτεραιότητα σε διάφορους τομείς, όπως η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, οι μεταφορές, η βιομηχανία, η γεωργία και τα κτίρια, με την αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως η ηλιακή, η αιολική, η υδροηλεκτρική και η γεωθερμία.
Παρόλα αυτά, το πετρέλαιο έχει ακόμα πολλές χρήσεις. Οι προβλέψεις δείχνουν ότι η παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο θα φτάσει στο αποκορύφωμά της μέσα στην τρέχουσα δεκαετία με το 2027.
Καθώς όλο και περισσότεροι οδηγοί αλλάζουν από βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα σε ηλεκτρικά, η κατανάλωση πετρελαίου για οδικές μεταφορές αναμένεται να μειωθεί κατά περίπου το ήμισυ έως το 2050, με τη ζήτηση να φτάνει τα περίπου 20 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.
Αυτό το ποσοστό είναι σημαντικό και ισοδυναμεί με την παραγωγή πετρελαίου των Η.Π.Α. το 2022. Παρά ταύτα, αφού ο στόλος των αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών συμβάλλει στην εξοικονόμηση σχεδόν 300.000 βαρελιών πετρελαίου ημερησίως, αυτό αντιπροσωπεύει μόλις το 1,25% του συνολικού καταναλωτικού όγκου πετρελαίου εφόσον τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης καταναλώνουν περισσότερα από 24 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.
Ωστόσο, σύμφωνα με εκτιμήσεις, μέχρι το 2050 θα υπάρχουν πάνω από ένα δισεκατομμύριο ηλεκτρικά οχήματα στους δρόμους, αλλά θα απαιτηθούν ακόμα περισσότερα για να εξαλειφθεί πλήρως η κατανάλωση πετρελαίου και να επιτευχθούν μηδενικές εκπομπές ρύπων στις οδικές μεταφορές.
Οι προβλέψεις είναι ευνοϊκές για κάποιες σημαντικές αγορές, όπως η Κίνα, η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Αναμένεται να φτάσουν το 100% των πωλήσεων επιβατικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέχρι τα μέσα του αιώνα. Ωστόσο, αυτό είναι πολύ αργότερα από ό,τι απαιτείται και άλλες χώρες εξακολουθούν να απέχουν από τέτοιους στόχους. Οι φορτηγοί μεταφορών αντιπροσωπεύουν επίσης πρόκληση, καθώς η απανθρακοποίηση προχωράει με αργό ρυθμό.
Είναι προφανές ότι οι οδικές μεταφορές είναι ο κλάδος που παίζει καθοριστικό ρόλο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της BNEF, αναμένεται να απαιτηθούν 20 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως έως το 2050.
Από αυτά, περίπου 9 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως θα προέρχονται από τα 445 εκατομμύρια επιβατικά αυτοκίνητα που θα λειτουργούν με βενζίνη ή ντίζελ την εποχή εκείνη. Ωστόσο, η κατανάλωση πετρελαίου από επαγγελματικά οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, που έχουν μικρότερο σύνολο αυτοκινήτων αλλά με μεγαλύτερη καύση καυσίμων, θα ξεπεράσει τα 11 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.
Παρότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα μειώσουν τη ζήτηση πετρελαίου στο μακροπρόθεσμο, αυτό δεν απαραιτήτως θα οδηγήσει σε μείωση των τιμών. Εάν οι επενδύσεις σε νέες πηγές επιβραδύνουν τη ζήτηση, οι τιμές θα παραμείνουν υψηλές και ασταθείς.
Σε σύγκριση με άλλους τομείς, όπως η αεροπορία και η ναυτιλία, οι οδικές μεταφορές έχουν ήδη ανταγωνιστικές εναλλακτικές λύσεις με χαμηλότερο κόστος από τα ορυκτά καύσιμα. Ωστόσο, για τους τομείς αυτούς, οι επιλογές είναι περιορισμένες λόγω τεχνολογικών και οικονομικών περιορισμών.