Δημόσιες επιδοτήσεις στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία: Οι προκλήσεις και οι λύσεις
Στη Γερμανία, όταν η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε δυσκολία, συγκαλείται εξεταστική «σύνοδος κορυφής» με εκπροσώπους της πολιτικής ηγεσίας και διευθυντικά στελέχη των σημαντικότερων αυτοκινητοβιομηχανιών. Σκοπός της συνάντησης είναι η εύρεση συμβιβαστικών λύσεων σε επαναλαμβανόμενα προβλήματα, όπως η αύξηση του κόστους παραγωγής και ο έντονος ανταγωνισμός από την Κίνα, που κυρίως αφορά την ηλεκτροκίνηση.
Στην πρόσφατη σύνοδο συμμετείχε ο αντικαγκελάριος και υπουργός Οικονομίας, Ρόμπερτ Χάμπεκ, ο οποίος τόνισε ότι χρειάζεται ψυχραιμία και όχι βιαστικές αποφάσεις.
Επαναφορά επιδοτήσεων ηλεκτροκίνησης
Ένα από τα προτεινόμενα μέτρα είναι η αναβίωση των κρατικών επιδοτήσεων για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι οποίες είχαν σταματήσει τον 2023 λόγω δημοσιονομικών περιορισμών. Αυτή η επιχορήγηση αρχικά προγραμματιζόταν να ισχύσει ως το 2024, αλλά καταργήθηκε αμέσως μετά από απόφαση του Ανωτάτου Ομοσπονδιακού Συνταγματικού Δικαστηρίου.
Η επιδότηση είχε ευεργετήσει όχι μόνο τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και τις διεθνείς ανταγωνίστριες εταιρείες. Μία νέα πρόταση που εξετάζεται έρχεται από τη Γαλλία, όπου η επιδότηση εξαρτάται από το οικολογικό αποτύπωμα των οχημάτων, ειδικά τις εκπομπές CO2.
Επιχορηγήσεις και απόσυρση οχημάτων
Μία πιθανή παραλλαγή είναι η επιδότηση για την απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων με συμβατικούς κινητήρες και την αντικατάστασή τους με ηλεκτροκίνητα οχήματα. Αυτό το μέτρο είχε εφαρμοστεί το 2009 κατά την οικονομική κρίση.
Η γερμανική βιομηχανία όμως ανησυχεί για τη σκληρή πολιτική της ΕΕ, που προβλέπει ότι από το 2035 απαγορεύεται η πώληση οχημάτων με παραδοσιακούς κινητήρες. Επιπλέον, προγραμματίζονται νέοι περιορισμοί για ρύπους.
Διενέξεις γύρω από επιδοτήσεις και ανταγωνισμό
Η Volkswagen έχει εκφράσει σθεναρά την υποστήριξή της για τις επιδοτήσεις, καθώς αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις, με κινδύνους ακόμα και κλεισίματος εργοστασίων. Ο Μαρσέλ Φράτσερ από το Ινστιτούτο Γερμανικής Οικονομίας (DIW) υποστηρίζει ότι οι προτάσεις της Volkswagen είναι απαραίτητες, ενώ επισημαίνει ότι η πολιτική ηγεσία δεν πρέπει να παρέμβει σε επιχειρηματικές διαδικασίες.
Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι οι ΗΠΑ και η Κίνα επιδοτούν ενεργά τις δικές τους αυτοκινητοβιομηχανίες, κάτι που επηρεάζει τον ανταγωνισμό στην Ευρώπη. Κατά την άποψη του, η πιο λογική αντίδραση είναι οι αντισταθμιστικοί δασμοί από την ΕΕ.
BMW: Αναγκαία μία βιώσιμη πολιτική ρύθμισης
Η BMW θεωρεί ότι χρειάζεται ένα καλύτερο ρυθμιστικό πλαίσιο για τους καταναλωτές, προκειμένου να διευκολυνθεί η προτίμησή τους στην ηλεκτροκίνηση. Ξεκάθαρα, ένα από τα προβλήματα παραμένει η έλλειψη σταθμών φόρτισης με προσιτές τιμές. Αναφέρουν ότι όταν οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι αυξημένες σε σχέση με τα συμβατικά, πολλοί καταναλωτές χάνουν το κίνητρο να επιλέξουν την ηλεκτροκίνηση.
Προκλήσεις και χρονικά πλαίσια
Η Volkswagen προειδοποιεί ότι από το 2025 θα αντιμετωπίσει αυστηρές ποινές για την μη συμμόρφωση με τις κανονιστικές απαιτήσεις της ΕΕ. Ο επικεφαλής της εταιρείας προτείνει να επαναξιολογηθούν οι φιλόδοξοι στόχοι μείωσης CO2 για τα επόμενα χρόνια, ένα αίτημα που έχει υποβληθεί και από την Mercedes.
Από την άλλη πλευρά, οι υποστηρικτές της πράσινης μετάβασης όπως ο Σεμπάστιαν Μποκ επισημαίνουν ότι οι κατασκευαστές έχουν διαρκώς κέρδη δισεκατομμυρίων και είχαν επαρκή χρόνο για να προετοιμαστούν. Αναφέρουν ότι οι κανονισμοί για τα όρια CO2 είναι γνωστοί από το 2019 και αντέτειναν ότι οι απαιτήσεις για «κατάσταση έκτακτης ανάγκης» είναι αυθαίρετες.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Automotive News Europe, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία παρουσίασε κέρδη της τάξης των 130 δισεκατομμυρίων ευρώ για την περίοδο 2022/23, αν και οι τιμές των μπαταλλών έχουν μειωθεί, οι τιμές των ηλεκτροκίνητων οχημάτων έχουν σημειώσει αύξηση 33% από το 2021, την ώρα που οι αντίστοιχες στην Κίνα έχουν υποχωρήσει.