Η Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να εφαρμόσει έναν νέο μηχανισμό ανταλλαγής πληροφοριών για την αποτελεσματική αντιμετώπιση τροχαίων παραβάσεων, με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και την καταπολέμηση της ατιμωρησίας.
Σοβαρή πρόκληση παραμένει το ζήτημα των τροχαίων ατυχημάτων στους δρόμους της ΕΕ, παρά τις προόδους που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια. Η επικίνδυνη οδήγηση αποτελεί την κύρια αιτία αυτών των ατυχημάτων, οδηγώντας σε σοβαρές παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Οι παραβάσεις αυτές υπόκεινται σε αυστηρές ποινές από τις εθνικές αρχές, όμως, όταν αφορούν οδηγούς από διαφορετικά κράτη-μέλη, συνήθως διαφεύγουν της τιμωρίας.
Σύμφωνα με τα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μόλις το 40% των προστίμων που επιβάλλονται σε αλλοδαπούς οδηγούς αποδίδεται, με το υπόλοιπο 60% να παραμένει απλήρωτο λόγω των δυσκολιών στην ταυτοποίηση των υπευθύνων και στη διαδικασία επιβολής προστίμων.
Αυτή η ανεπάρκεια δεν έχει περάσει απαρατήρητη και η ΕΕ ετοιμάζει έναν καταλυτικό σύστημα κλήσεων χωρίς σύνορα. Ο νέος μηχανισμός θα επικεντρώνεται στη διαδικασία επιβολής ποινών για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας σε όλες τις χώρες μέλη.
Με στόχο την αποτελεσματική συνεργασία, τα κράτη-μέλη θα χρειαστεί να επενδύσουν σε κατάλληλες βάσεις δεδομένων ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται άμεσα σε αιτήματα άλλων κρατών σχετικά με παραβάσεις.
Πρόσφατα, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο προχώρησαν στην οριστική έγκριση της σχετικής οδηγίας, γεγονός που δείχνει την πρόθεση για την δημιουργία ενός ενιαίου «ποινολόγιου» στην ΕΕ. Αυτή η ενέργεια αναμένεται να διευκολύνει την ταυτοποίηση των παραβατών και να επιταχύνει τη διαδικασία επιβολής ποινών, συμβάλλοντας έτσι στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
Η συνεργασία των εθνικών αρχών θα εστιάζει όχι μόνο στις πιο συχνές και σοβαρές παραβάσεις, όπως η υπερβολική ταχύτητα ή η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, αλλά και σε επικίνδυνες συμπεριφορές που περιλαμβάνουν:
- Διατήρηση επικίνδυνης απόστασης.
- Επικίνδυνες προσπεράσεις.
- Λανθασμένες στάθμες.
- Διάσχιση συνεχών λευκών γραμμών.
- Οδήγηση αντίθετης κατεύθυνσης.
- Μη συμμόρφωση με τις διατάξεις για τους διαδρόμους έκτακτης ανάγκης.
- Χρήση υπερφορτωμένων οχημάτων.
- Παραβίαση περιορισμών πρόσβασης.
- Φυγή από τόπο ατυχήματος.
- Αγνόηση των κανόνων στις σιδηροδρομικές διαβάσεις.
Παράλληλα, θα εφαρμοστεί ένα ηλεκτρονικό portal για την παροχή πληροφοριών στους πολίτες σχετικά με τις οδικές κανονιστικές διατάξεις που ισχύουν σε κάθε κράτος μέλος, καθώς και πληροφορίες σχετικά με την καταβολή προστίμων.
Επιπρόσθετα, σύμφωνα με την ΕΕ, θα θεσπιστούν μέτρα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων κατά την επιβολή προστίμων σε διασυνοριακό επίπεδο.
Ο Επίτροπος της ΕΕ για τις βιώσιμες μεταφορές, Απόστολος Τζιτζικώστας, τόνισε ότι «κάθε χρόνο, περισσότεροι από 20.000 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους της Ευρώπης. Είναι επιτακτική ανάγκη να έχουμε ένα αποτελεσματικό σύστημα που να διασφαλίζει την επιβολή των κανόνων οδικής κυκλοφορίας ώστε να μειώσουμε αυτούς τους απαράδεκτους αριθμούς». Οι οδηγοί πρέπει να είναι υπόλογοι για τις πράξεις τους, ανεξαρτήτως του πού βρίσκονται.