Το Υπουργείο Μεταφορών προχωρά σε κρίσιμες ρυθμίσεις που θα επηρεάσουν χιλιάδες χρήστες εταιρικών οχημάτων στην Ελλάδα, καθώς αναπροσαρμόζει τα όρια φορολόγησης για τα Plug-in Hybrid (PHEV) μοντέλα. Αυτή η αναπροσαρμογή έρχεται ως άμεση απάντηση στις επερχόμενες αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των εκπομπών CO2 σε κοινοτικό επίπεδο, διασφαλίζοντας τη συνέχιση των φοροαπαλλαγών και τη σταθερότητα στην αγορά εταιρικών οχημάτων.
Η αλλαγή στάθμισης CO2 και η ελληνική απάντηση
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εισάγει από την 1η Ιανουαρίου 2026 νέα, αυστηρότερα πρότυπα για τη μέτρηση των εκπομπών CO2 των Plug-in Hybrid οχημάτων. Συγκεκριμένα, η οδηγία Euro 6e-bis, η οποία τίθεται σε ισχύ για νέους τύπους οχημάτων από την 1η Ιανουαρίου 2025 και για όλα τα νέα οχήματα από το 2026, αλλάζει τον τρόπο υπολογισμού, με αποτέλεσμα την αύξηση των εργοστασιακών τιμών κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών CO2. Στην πράξη, αυτό θα σήμαινε πως τα περισσότερα PHEV, τα οποία με τον προηγούμενο τρόπο μέτρησης πληρούσαν το όριο των 50 γρ. CO2/χλμ., θα το ξεπερνούσαν, χάνοντας αυτομάτως τις ισχύουσες φοροαπαλλαγές.
Αντιλαμβανόμενο το δυνητικό «σοκ» στην αγορά, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με συναρμόδια Υπουργεία, προετοιμάζει ένα “Ερανιστικό νομοσχέδιο” – το οποίο αναμένεται σε δημόσια διαβούλευση τον Νοέμβριο – που θα προσαρμόσει την εθνική νομοθεσία. Βασικό μέτρο είναι η αύξηση του ορίου των εκπομπών CO2 από 50 γρ./χλμ. σε 75 γρ./χλμ. για τα εταιρικά οχήματα που πληρούν την οδηγία Euro 6e-bis και έχουν δικαίωμα φοροαπαλλαγών. Η ρύθμιση αυτή θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2026, συγχρονιζόμενη με τις ευρωπαϊκές αλλαγές.
Φοροαπαλλαγές: Τι ισχύει και τι αλλάζει
Σήμερα, η ελληνική νομοθεσία προβλέπει απαλλαγή από την επιβάρυνση στο φορολογητέο εισόδημα του χρήστη για εταιρικά αυτοκίνητα που θεωρούνται παροχή σε εργαζόμενο. Αυτό αφορά:
- Οχήματα με Λιανική Τιμή προ Φόρων (ΛΤΠΦ) έως 17.000 ευρώ.
- Οχήματα μηδενικών ή χαμηλών ρύπων (κάτω από 50 γρ. CO2/χλμ.) και ΛΤΠΦ έως 40.000 ευρώ.
Η προτεινόμενη αλλαγή αφορά ειδικά την δεύτερη κατηγορία, ανεβάζοντας το όριο των ρύπων στα 75 γρ. CO2/χλμ. για τα οχήματα που υπάγονται στην οδηγία Euro 6e-bis. Για τα παλαιότερα εταιρικά οχήματα, και συγκεκριμένα όσα έχουν ταξινομηθεί μετά την 1/1/2025 και περιλαμβάνονται στον Κλιματικό Νόμο, το όριο των 50 γρ. CO2/χλμ. παραμένει, καθώς δεν αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των εκπομπών για αυτά τα μοντέλα.
Ανάλυση: Γιατί η κίνηση αυτή είναι καθοριστική
Η άμεση αντίδραση του Υπουργείου είναι κομβικής σημασίας για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου, καθώς:
- Προστατεύει τους χρήστες: Χωρίς αυτή την αλλαγή, δεκάδες χιλιάδες χρήστες εταιρικών PHEV οχημάτων, που επένδυσαν σε αυτά λόγω των φοροαπαλλαγών, θα καλούνταν να πληρώσουν υψηλότερους φόρους από το 2026.
- Διασφαλίζει την αγορά εταιρικών στόλων: Τα εταιρικά αυτοκίνητα αποτελούν πάνω από το 60% των συνολικών πωλήσεων στην Ελλάδα. Μια ξαφνική απώλεια φορολογικών κινήτρων θα είχε καταστροφικές συνέπειες για τις πωλήσεις και τις εισαγωγικές εταιρείες.
- Ενισχύει την πράσινη μετάβαση: Διατηρείται το κίνητρο για την επιλογή οχημάτων χαμηλών ρύπων, έστω και με αναπροσαρμοσμένα όρια, ευθυγραμμίζοντας την εθνική πολιτική με τους ευρωπαϊκούς στόχους για την κλιματική ουδετερότητα, χωρίς να τιμωρούνται οι επαγγελματίες.
Ευρύτερες επιπτώσεις και άλλες ρυθμίσεις
Αυτή η παρέμβαση υπογραμμίζει την ευελιξία του Υπουργείου Μεταφορών να προσαρμόζεται στις ευρωπαϊκές ρυθμίσεις, προστατεύοντας ταυτόχρονα την εγχώρια αγορά. Είναι αξιοσημείωτο ότι το ίδιο “Ερανιστικό νομοσχέδιο” αναμένεται να περιλαμβάνει και άλλες σημαντικές ρυθμίσεις που αφορούν τον κλάδο του αυτοκινήτου, όπως αλλαγές στο Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ) και στους ελέγχους των ΚΤΕΟ για πετρελαιοκίνητα οχήματα. Οι κινήσεις αυτές, στην εκτίμηση του συντάκτη, συνηγορούν σε μια προσπάθεια συνολικής αναμόρφωσης και εκσυγχρονισμού του πλαισίου που διέπει την κυκλοφορία των οχημάτων στην Ελλάδα, ενισχύοντας τη διαφάνεια και την περιβαλλοντική ευαισθησία.
Συμπέρασμα: Ευελιξία για ένα βιώσιμο μέλλον
Η προσαρμογή των φορολογικών ορίων για τα εταιρικά PHEV οχήματα αναδεικνύει την ικανότητα της πολιτείας να αντιδρά γρήγορα σε διεθνείς εξελίξεις, μεριμνώντας για τη διατήρηση της ισορροπίας στην αγορά και την αποφυγή απρόβλεπτων επιβαρύνσεων για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Η κίνηση αυτή αναμένεται να διατηρήσει το ενδιαφέρον για τα Plug-in Hybrid μοντέλα, τα οποία, παρά τις αναθεωρημένες μετρήσεις ρύπων, παραμένουν μια σημαντική γέφυρα προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση και συνεισφέρουν στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μεταφορών.