Ιταλία και ACEA προγραμματίζουν να αναβάλουν την ρύθμιση έκτακτης ανάγκης, παρακάμπτοντας το Ευρωκοινοβούλιο.
Η ιταλική κυβέρνηση αναλαμβάνει πρωτοβουλία στο ζήτημα της μείωσης των εκπομπών CO2 που σχετίζονται με τους δείκτες CAFE, οι οποίοι προγραμματίζονται να εφαρμοστούν το 2025. Παρά την απόρριψη αυτών των ρυθμίσεων από την Ευρώπη και την αναταραχή στον όμιλο Stellantis, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι αποφασισμένοι να κάνουν ό,τι είναι δυνατόν για να επηρεάσουν την κατάσταση.
Οι πιέσεις στα μέλη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αυξάνονται, με την επανεκλεγμένη Πρόεδρο Ursula von der Leyen στο προσκήνιο. Ο Ιταλός υπουργός Επιχειρήσεων, Adolfo Urso, προγραμματίζει να προτείνει την αναθεώρηση του ευρωπαϊκού κανονισμού του 2023 στους πρώτους μήνες του 2025.
Ο εν λόγω κανονισμός επιδιώκει να περιορίσει τις εκπομπές CO2 από τα οχήματα, καθορίζοντας μέσο όρο 81 γρ./χλμ. για το 2025, έναντι 95 γρ./χλμ. για τα τελευταία τρία χρόνια.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να απαιτήσει την ενεργοποίηση αυτής της διάταξης πριν από το τέλος Σεπτεμβρίου, κατά τη διάρκεια συναντήσεων που αφορούν την αυτοκινητοβιομηχανία, που διοργανώνονται από την ουγγρική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ και αργότερα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για την Ανταγωνιστικότητα.
Λόμπι κατασκευαστών
Με την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων να μην παρουσιάζει τις αναμενόμενες πωλήσεις, η αναζήτηση ευελιξίας στην υλοποίηση των δεικτών CAFE γίνεται επιτακτική. Ο Luca de Meo, εκπρόσωπος της ACEA, της ένωσης ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων (εκτός της Stellantis, η οποία έχει αποχωρήσει), προανήγγειλε τις αναγκαίες ενορχηστρώσεις. Ο πρόεδρος του Ομίλου Volkswagen, Hans Dieter Potsch, επιβεβαίωσε ότι οι στόχοι απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές της ΕΕ είναι φιλόδοξοι αλλά δεν διατηρούν σύνδεση με την σημερινή αγορά.
Η Ομοσπονδία Γερμανών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (VDA) ζητά επίσης αναθεώρηση των ευρωπαϊκών στόχων αρχής γενομένης από το 2025.
«Υπάρχει μία διαρκώς διευρυνόμενη απόσταση μεταξύ των φιλόδοξων στόχων για τις εκπομπές και της υποδομής που απαιτείται για την υποστήριξή τους», τόνισε η πρόεδρος της VDA, Hildegard Müller.
Απορρίφθηκε το αίτημα της ACEA
Πρόσφατα, το ανεπίσημο αίτημα της ACEA απορρίφθηκε, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέρριψε την ανάγκη αναβολής της προθεσμίας του 2025 κατά δύο χρόνια, σύμφωνα με το Euractiv. Μέρος αυτής της απόφασης μπορεί να οφείλεται στην αντίθεση του Carlos Tavares, CEO της Stellantis, ο οποίος είναι ενάντια σε οποιαδήποτε καθυστέρηση.
«Ο στόχος του 2025 δίνει τη δυνατότητα στους κατασκευαστές να αναπτύξουν μια στρατηγική συμμόρφωσης», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Επιτροπής για τη δράση για το κλίμα, Tim McPhie.
Για να επιτύχουν μια διετή αναβολή, με στόχο το 2027, οι κατασκευαστές εξετάζουν το ενδεχόμενο να επικαλεστούν το άρθρο 122.1 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιτρέποντας τους να παρακάμψουν το Κοινοβούλιο του Στρασβούργου για την εφαρμογή της ειδικής ρύθμισης. Αυτή η διαδικασία υποστηρίχθηκε από τον Luca de Meo, επικεφαλής του ομίλου Renault, και ενισχύεται από τη στήριξη της Ιταλίας στην υπόθεση τους.