Μεγάλη έρευνα βγάζει στην επιφάνεια τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που κρύβουν παγίδες για τον αγοραστή. Πολλά μοντέλα κρύβουν ιστορικά που δεν φαίνονται αμέσως, και αυτό κάνει την αγορά σαν λοταρία. Η carVertical, με φρέσκια μελέτη της, δείχνει πού να κοιτάξεις διπλά πριν βγάλεις λεφτά.
Γυρισμένα χιλιόμετρα: η παγίδα που κοστίζει ακριβά
Όποιος ψάχνει μεταχειρισμένο ξέρει το άγχος. Μια καλή τιμή μπορεί να κρύβει γυρισμένα χιλιόμετρα, και αυτό βλάπτει τον αγοραστή βαθιά. Στην Ευρώπη χάνουν 5,2 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο από τέτοιες απάτες, σύμφωνα με την έρευνα.
Τα οχήματα κάτω από 5.000 ευρώ βγάζουν το μεγαλύτερο ποσοστό προβλημάτων. Εκεί, στο 3,2% βρέθηκαν ανωμαλίες στο κοντέρ, με τα πραγματικά χιλιόμετρα να είναι πολύ περισσότερα από όσα λένε.
Η τεχνολογία έκανε τα πράγματα χειρότερα. Τώρα γυρίζουν τα χιλιόμετρα ηλεκτρονικά, εύκολα και γρήγορα, χωρίς να φαίνεται με το μάτι. Οπότε, πριν πάρεις μεταχειρισμένο, τσέκαρε καλά τα χιλιόμετρα – να σιγουρευτείς ότι αυτά που βλέπεις είναι αληθινά, αλλιώς πληρώνεις premium για σκράπ.
Ποια τιμές κρύβουν περισσότερη απάτη
Παντού στην Ευρώπη συμβαίνει αυτό, όχι μόνο σε μία χώρα. Τα εισαγόμενα αυτοκίνητα από έξω φέρνουν τα περισσότερα προβλήματα, λένε οι ειδικοί.
Ο Mathieu Buzelis από την carVertical είπε: «Απόδειξη ότι έχουν παραποιηθεί τα χιλιόμετρα είναι εξαιρετικά δύσκολη. Οι χώρες δεν ανταλλάσσουν πάντα δεδομένα, πολλά αρχεία δεν είναι ψηφιοποιημένα και έτσι διευκολύνεται η απόκρυψη αυτής της ανέντιμης πρακτικής. Ο μόνος τρόπος επιβεβαίωσης είναι μέσω των ιστορικών αρχείων χιλιομέτρων».
Δεν μένει μόνο στα φθηνά. Τα premium και τα σπορ μοντέλα τραβάνε και αυτά απάτες, γιατί οι τιμές τους μένουν ψηλά ακόμα και μεταχειρισμένα – έτσι οι απατεώνες βγάζουν πολλά λεφτά γυρίζοντας χιλιόμετρα και πουλώντας τα σαν ευκαιρίες.
Στατιστικά, το ποσοστό απάτης πέφτει όσο ανεβαίνει η τιμή, αλλά όχι πάντα. Κάτω από 5.000 ευρώ φτάνει 3,2%, στα 5.000-10.000 το 2,7%, στα 10.000-15.000 το 1,9%. Μετά, στα 30.000-35.000 είναι 1,6%, στα 35.000-40.000 1,8%, στα 40.000-45.000 ανεβαίνει ξανά στο 2,2%, στα 45.000-50.000 πέφτει στο 1,1%, και πάνω από 50.000 μένει στο 1,6%. Στην αγορά μεταχειρισμένων, που κινείται με εκατομμύρια συναλλαγές ετησίως, τέτοια νούμερα δείχνουν πόσο συχνό είναι το πρόβλημα.