Σήμερα, Σάββατο 30 Νοεμβρίου, η Θεσσαλονίκη εισέρχεται σε ένα νέο και συναρπαστικό κεφάλαιο, καθώς το Μετρό της πόλης ξεκινά τη λειτουργία του, επαναστατώντας τα μεταφορικά δεδομένα και διευκολύνοντας τις μετακινήσεις τόσο των κατοίκων όσο και των επισκεπτών.
Η 30η Νοεμβρίου σηματοδοτεί το τέλος μιας μακροχρόνιας περιπέτειας, που ξεκίνησε από τα μέσα της δεκαετίας του 1970, και εγκαινιάζει μια νέα εποχή για τη Θεσσαλονίκη με την ολοκλήρωση του Μετρό, ικανό να ανταγωνίζεται τις σύγχρονες ανάγκες μεταφοράς μιας μεγάλης πόλης.
Πριν τα εγκαίνια, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, δήλωσε: «Είναι μια ημέρα χαράς για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, καθώς παραδίδουμε ένα έργο πνοής». Περαιτέρω, τόνισε τη σημασία του Μετρό στην καθημερινότητά τους.
Επιπλέον, ο Υφυπουργός Εσωτερικών, Κώστας Γκιουλέκας, είπε: «Το Μετρό επιτέλους ολοκληρώθηκε και αποτελεί προϊόν πολλών κυβερνήσεων, ωστόσο η τρέχουσα κυβέρνηση επιτάχυνε τη διαδικασία». Επιβεβαίωσε την αποδοχή και την προσμονή του κόσμου για τη νέα συγκοινωνιακή υποδομή.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου, τόνισε: «Η Θεσσαλονίκη έχει πλέον ένα Μετρό που άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες θα ζήλευαν. Ο σταθμός Βενιζέλου αποτελεί έναν πολιτιστικό θησαυρό για την πόλη». Σημείωσε την τιμή να παραδώσει αυτό το έργο στον Πρωθυπουργό και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης.
Από την πλευρά του, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκιος Ταχιάος, ανέφερε: «Για τους Θεσσαλονικείς, η μέρα αυτή σηματοδοτεί το τέλος μιας περιπέτειας που διήρκεσε πολλές δεκαετίες. Σήμερα γιορτάζουμε αυτή την πρόοδο και εξερευνούμε μια λαμπρή μελλοντική προοπτική».
Δίκτυο 13 σταθμών μήκους 9,6 χλμ.
Το βασικό δίκτυο του Μετρό περιλαμβάνει 13 σταθμούς, ξεκινώντας από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και καταλήγοντας στη Νέα Ελβετία, διασχίζοντας επιπλέον σταθμούς όπως Δημοκρατίας και Βενιζέλου.
Η γραμμή εκτείνεται σε 9,6 χλμ. και περιλαμβάνει δύο σήραγγες μονής τροχιάς, με 18 κλιματιζόμενους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, που λειτουργούν χωρίς οδηγό.
Περιλαμβάνει, επίσης, ένα Αμαξοστάσιο 55 στρεμμάτων στην Πυλαία, που στεγάζει το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, τη “καρδιά” του Μετρό, όπου θα επιτηρούνται καθημερινά όλα τα συστήματα.
Οι σταθμοί είναι εξοπλισμένοι με αυτόματες πόρτες που ανοίγουν μόνο με την άφιξη του συρμού, ενισχύοντας την ασφάλεια των επιβατών.
Η ασφάλεια των επιβατών ενισχύεται μέσω του Συστήματος Σηματοδότησης CBTC, το οποίο προσδιορίζει διαρκώς τη θέση κάθε συρμού, εξασφαλίζοντας ασφαλείς αποστάσεις μεταξύ τους.
Αποτελεσματική μετακίνηση σε 40 δευτερόλεπτα
Το ταξίδι με το Μετρό από την αρχή ως το τέλος της γραμμής θα διαρκεί 17 λεπτά με μέση ταχύτητα 40 χλμ./ώρα, ικανό να εξυπηρετήσει 18.000 επιβάτες ανά ώρα και έως 254.000 επιβάτες την ημέρα.
Η συχνότητα δρομολογίων θα είναι αρχικά 3,5 λεπτά, και μελλοντικά θα μειωθεί σε 90 δευτερόλεπτα με την ολοκλήρωση της επέκτασης προς Καλαμαριά.
Προσιτές τιμές εισιτηρίων
Από 30 Νοεμβρίου έως 3 Δεκεμβρίου, οι επιβάτες θα μπορούν να ταξιδεύουν δωρεάν. Μετά από αυτή την περίοδο, το κανονικό εισιτήριο θα κοστίζει 0,60 ευρώ με την προϋπόθεση των 70 λεπτών διάρκειας.
Η τιμή των 10+1 εισιτηρίων είναι 5,80 ευρώ, ενώ το ημερήσιο εισιτήριο κοστίζει 2,50 ευρώ, προσφέροντας απεριόριστες διαδρομές για 24 ώρες.
Η τιμή της προσωποποιημένης κάρτας 30 ημερών είναι 16 ευρώ για απεριόριστη χρήση, ενώ η κάρτα 90 ημερών κοστίζει 45 ευρώ και η 180 ημερών 85 ευρώ.
Προς το παρόν, δε θα υπάρχει ενιαίο εισιτήριο για Μετρό και λεωφορεία, πράγμα που σημαίνει ότι οι επιβάτες θα χρειάζονται διαφορετικά εισιτήρια για τη χρήση και των δύο μέσων.
Διαθέσιμα θα είναι 13 εκδοτήρια και 104 αυτόματα μηχανήματα για την έκδοση εισιτηρίων σε όλους τους σταθμούς, με στόχο τη γρήγορη και άμεση εξυπηρέτηση των επιβατών.
Ο μελλοντικός ορίζοντας του Μετρό Θεσσαλονίκης
Μετά από την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής, η προσοχή στρέφεται στην επέκταση προς Καλαμαριά, που αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο ή Νοέμβριο του 2025. Αυτή θα περιλαμβάνει 5 νέους σταθμούς και θα μπορέσει να εξυπηρετήσει επιπλέον 78.000 – 80.000 επιβάτες ημερησίως.