Η πρώτη τετρακίνητη BMW άλλαξε το τοπίο της οδήγησης πριν από σαράντα χρόνια.
Η γέννηση της τετρακίνητης BMW 325ix (E30) το 1985
Το 1985, η BMW παρουσίασε την επαναστατική BMW 325ix της γενιάς E30, το πρώτο μοντέλο ευρείας παραγωγής με μόνιμο σύστημα τετρακίνησης στην ιστορία της βαυαρικής εταιρείας. Σε μια εποχή που το σύστημα quattro της Audi κυριαρχούσε στα rally και εξαπλωνόταν στα αυτοκίνητα παραγωγής, η BMW έδωσε τη δική της τεχνολογική απάντηση με τη 325ix, ανοίγοντας δρόμο για το μέλλον των τετρακίνητων μοντέλων xDrive.
Η σημασία της 325ix στο χώρο των τετρακίνητων αυτοκινήτων
Παρόλο που η τετρακίνηση αποτελούσε γνώριμο στοιχείο για τη BMW από τη στρατιωτική 325 του 1937, ήταν η 325ix που για πρώτη φορά έφερε το σύστημα σε πολιτικά αυτοκίνητα παραγωγής με ευρεία διάθεση. Η παγκόσμια πρεμιέρα της πραγματοποιήθηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1985, σηματοδοτώντας μια καινοτόμο μετάβαση στην τεχνολογία κίνησης και επηρεάζοντας τη μετέπειτα στρατηγική της εταιρείας.
Τεχνικά χαρακτηριστικά και οδηγική εμπειρία
Η BMW 325ix διέθετε ένα εξελιγμένο σύστημα μόνιμης τετρακίνησης που κατανέμει τη ροπή με λόγο 37:63 ανάμεσα στους εμπρός και πίσω τροχούς. Οι ειδικοί σύνδεσμοι στα κεντρικά και πίσω διαφορικά επέτρεπαν σχεδόν άκαμπτη σύζευξη των αξόνων, προσφέροντας ενισχυμένη σταθερότητα και βελτιωμένη πρόσφυση, ιδιαίτερα στις στροφές. Το σύστημα σχεδιάστηκε όχι μόνο για την αξιοπιστία σε δυσμενείς συνθήκες, όπως το χιόνι και η λάσπη, αλλά και για την ενίσχυση της οδηγικής απόλαυσης.
Η γκάμα και οι τιμές της 325ix στην αγορά της εποχής
Το 1988 προστέθηκε η έκδοση Touring, που παρέμεινε διαθέσιμη μέχρι τη σειρά E46. Ωστόσο, η τετρακίνηση συνοδευόταν από σημαντική οικονομική επιβάρυνση – η sedan έκδοση 325i κόστιζε περίπου 40.700 γερμανικά μάρκα, ενώ η 325ix άγγιζε τα 49.250 μάρκα. Η Touring έκδοση με τετρακίνηση ήταν ακόμα πιο ακριβή, φτάνοντας στις 54.800 μάρκα, υπερβαίνοντας κατά 8.600 μάρκα την απλή 325i Touring.
Η σημερινή αξία και η κληρονομιά της 325ix
Παρά το γεγονός ότι τα 325ix είναι σπανιότερα και πιο μοναδικά σήμερα, οι τιμές τους στην αγορά συλλεκτικών αυτοκινήτων παραμένουν συχνά χαμηλότερες από αυτές των πισωκίνητων E30. Συνολικά παρήχθησαν 29.589 sedan και μόλις 5.273 Touring, με το μοντέλο να αποκτά ιδιαίτερη απήχηση σε σημαντικούς κύκλους, όπως επιβεβαιώνεται από τον περίφημο οδηγό της, τον πρώην πρωθυπουργό της Βαυαρίας Franz Josef Strauss.