Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων προχωρά στην υλοποίηση ενός αυστηρού ηλεκτρονικού μητρώου για τους εισαγωγείς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, στοχεύοντας στην πάταξη της φοροδιαφυγής και των παράνομων πρακτικών ΦΠΑ στον κλάδο.
Η πρωτοβουλία της ΑΑΔΕ για το ηλεκτρονικό Μητρώο Εισαγωγέων Μεταχειρισμένων Οχημάτων
Σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) αναπτύσσει ένα ηλεκτρονικό μητρώο, στο οποίο θα καταγράφονται όλοι οι επαγγελματίες εισαγωγείς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που εκτελωνίζουν οχήματα με καθεστώς ΦΠΑ 36Α, δηλαδή χωρίς ΦΠΑ. Η πρωτοβουλία αυτή έρχεται να βάλει τέλος σε πρακτικές που στερούν σημαντικά έσοδα από το ελληνικό δημόσιο και επιφέρουν αθέμιτο ανταγωνισμό στον κλάδο.
Αυστηρές κυρώσεις και διαγραφές στο μητρώο
Οι επαληθεύσεις θα πραγματοποιούνται από την ΑΑΔΕ, και εάν διαπιστωθεί ότι κάποιος εισαγωγέας διαπράττει παραβάσεις στο ΦΠΑ, θα διαγράφεται αυτόματα από το μητρώο. Επιπλέον, θα του απαγορεύεται διά βίου η εισαγωγή οχημάτων χωρίς καταβολή ΦΠΑ. Με την εφαρμογή αυτής της πολιτικής, η ΑΑΔΕ προσδοκά στην αποτελεσματική μείωση της φοροδιαφυγής στον τομέα των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και στην αποκατάσταση υγιούς ανταγωνισμού για τις νόμιμες επιχειρήσεις.
Η άποψη του Κωνσταντίνου Κυράτσου για τις πλέον συχνές κομπίνες ΦΠΑ
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος, κ. Κωνσταντίνος Κυράτσος, τονίζει ότι το πρόβλημα είναι υπερεθνικό και απαιτείται κοινή ευρωπαϊκή αντιμετώπιση: «Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να θεσπίσει σαφείς κανόνες, αντί να επιβάλλονται μονομερείς απαγορεύσεις. Σημαντικό είναι να εστιάσουμε στη διαφάνεια όλων των συναλλαγών, με πλήρεις τραπεζικές καταγραφές, ώστε να καταλογιστούν ακριβώς οι παραβάτες. Δεν πρέπει να καταλογίζεται ευθύνη αποκλειστικά στους Έλληνες εμπόρους».
Μηχανισμοί παρανομίας: πώς λειτουργούν οι κομπίνες ΦΠΑ
Οι παρανομίες στον ΦΠΑ βασίζονται κυρίως σε δύο πρακτικές:
Αυτή η κερδοσκοπική πρακτική στερεί από το κράτος επιπλέον έσοδα, τα οποία στο σύνολο από νέες και εισαγόμενες μεταχειρισμένες πωλήσεις αγγίζουν τα 600 εκατ. ευρώ ετησίως, δημιουργώντας παράλληλα αθέμιτο ανταγωνισμό για τις νομίμως λειτουργούσες επιχειρήσεις.
Ειδική αναφορά στις εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από την Ε.Ε.
Οι εισαγωγές χωρίζονται σε δύο κύριες κατηγορίες:
Το κύριο πρόβλημα εντοπίζεται στη διαφοροποίηση φορολογικών συντελεστών μεταξύ κρατών-μελών, με την Ελλάδα να εφαρμόζει τον υψηλότερο συντελεστή ΦΠΑ (24%) συγκριτικά με άλλες χώρες όπως η Γερμανία (19%) και το Λουξεμβούργο (17%). Αθέμιτοι έμποροι εκμεταλλεύονται αυτή την ανισότητα, διακινούμενοι μέσω χωρών με χαμηλότερο ΦΠΑ, ώστε να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους.
Συγκεκριμένα, τα οχήματα εισάγονται ακολουθώντας διαδρομή από τη Γερμανία προς το Λουξεμβούργο, όπου ο ΦΠΑ είναι χαμηλότερος κατά 7%, πριν καταλήξουν στην Ελλάδα. Με αυτόν τον τρόπο, μειώνεται το τελικό κόστος τους, παράγοντας τεχνητά υψηλότερα κέρδη.