Αμερικανική στροφή: Τέλος εποχής για τα οικονομικά εισαγόμενα αυτοκίνητα

Αμερικανική στροφή: Τέλος εποχής για τα οικονομικά εισαγόμενα αυτοκίνητα

Ένας νέος γύρος οικονομικών ανακατατάξεων ξεκινά με την ανακοίνωση του Donald Trump για την επιβολή δασμών 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα. Πώς θα επηρεαστούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες και η παγκόσμια οικονομία;

Η Διακήρυξη της Οικονομικής Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Donald Trump, ανακοίνωσε την επιβολή δασμών 25% στα αυτοκίνητα που εισάγονται στις Ηνωμένες Πολιτείες, χαρακτηρίζοντας την 2α Απριλίου 2025 ως την “Ημέρα Απελευθέρωσης” και την ημέρα που η Αμερική “ξανάγινε πλούσια”. Σύμφωνα με τον Trump, πρόκειται για μια κίνηση που αποσκοπεί στην “αναγέννηση της αμερικανικής βιομηχανίας” και στην αποκατάσταση της οικονομικής ισορροπίας, μετά από δεκαετίες όπου η χώρα “βιάστηκε και λεηλατήθηκε” από άλλα κράτη.

Ο Trump δήλωσε ότι τα έσοδα από τους νέους δασμούς θα χρησιμοποιηθούν για τη μείωση των φόρων και την αποπληρωμή του εθνικού χρέους των ΗΠΑ, σηματοδοτώντας, όπως είπε, “τη διακήρυξη της οικονομικής μας ανεξαρτησίας”.

Άμεση Εφαρμογή και Υποστήριξη

Οι δασμοί τέθηκαν σε άμεση εφαρμογή από τα μεσάνυχτα της ίδιας ημέρας. Η κίνηση αυτή έτυχε υποστήριξης από εργάτες της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως ο Brain από το Detroit, ο οποίος, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης με τίτλο “Make American Wealthy Again“, δήλωσε ότι οι συνάδελφοί του και η UAW υποστηρίζουν την πολιτική του Προέδρου για δασμούς 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα, προτείνοντας μάλιστα και δασμούς 100%.

Δασμοί και στα Εξαρτήματα Αυτοκινήτων

Επιπλέον, η κυβέρνηση Trump ανακοίνωσε ότι οι δασμοί στις εισαγωγές εξαρτημάτων αυτοκινήτων θα ξεκινήσουν στις 3 Μαΐου. Το υπουργείο Εμπορίου έχει ήδη λάβει εντολή να επεκτείνει τη λίστα των εξαρτημάτων που υπόκεινται σε δασμούς, η οποία περιλαμβάνει κινητήρες, κιβώτια ταχυτήτων, συστήματα μετάδοσης και ηλεκτρικά εξαρτήματα. Οι εγχώριοι κατασκευαστές θα έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν την προσθήκη περισσότερων εξαρτημάτων στη λίστα.

Ωστόσο, για τα οχήματα που πληρούν τις προϋποθέσεις της συμφωνίας ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά, οι εισαγωγείς θα καταβάλλουν δασμό 25% μόνο για το περιεχόμενο που δεν έχει κατασκευαστεί στις ΗΠΑ.

Επιπτώσεις στις Αυτοκινητοβιομηχανίες

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Mercedes-Benz, η BMW και η Volkswagen αναμένεται να πληγούν άμεσα, καθώς μεταφέρουν σημαντικό όγκο οχημάτων και ανταλλακτικών από την Ευρώπη στις ΗΠΑ. Οι νέοι δασμοί αναμένεται να μειώσουν τις πωλήσεις και τον όγκο εργασιών τους. Παράλληλα, σημαντικές επιπτώσεις θα υπάρξουν και για τις αυτοκινητοβιομηχανίες από την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα και την Κίνα, καθώς και για τις χώρες που έχουν αναπτύξει δραστηριότητα στη συναρμολόγηση οχημάτων.

Αντίδραση της ΕΕ και Διεθνείς Επιπτώσεις

Διεθνείς αναλυτές εκτιμούν ότι μια γενική αύξηση δασμών κατά 25 ποσοστιαίες μονάδες θα μπορούσε να επηρεάσει το 70% των εμπορικών ροών της ΕΕ προς τις ΗΠΑ. Εάν οι εξαγωγείς της ΕΕ δεν βρουν νέες αγορές, θα μπορούσε να τεθεί σε κίνδυνο το 1,5% έως 2% του ΑΕΠ της ευρωζώνης.

Η ΕΕ αναμένεται να αξιολογήσει προσεκτικά την κατάσταση πριν αντιδράσει άμεσα στους νέους δασμούς. Η πρόεδρος της Κομισιόν, Ursula von der Leyen, δήλωσε ότι η ΕΕ “έχει πολλά χαρτιά”, συμπεριλαμβανομένων των αντιποίνων απέναντι σε αμερικανικές εταιρείες υπηρεσιών και τεχνολογίας. Παράλληλα, η ΕΕ επεξεργάζεται ένα σχέδιο διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ κατά τομείς, που θα περιλαμβάνει μείωση δικών της δασμών, αμοιβαίες επενδύσεις και χαλάρωση ορισμένων κανονισμών και προτύπων.

Η Άποψη της Christine Lagarde

Η πρόεδρος της ΕΚΤ, Christine Lagarde, δήλωσε ότι οι δασμοί του Προέδρου Trump θα έχουν αρνητικές επιπτώσεις σε ολόκληρο τον κόσμο, και το μέγεθος της ζημιάς θα εξαρτηθεί από την έκταση και τη διάρκεια των δασμών, καθώς και από την έκβαση των διαπραγματεύσεων.

Εταιρείες με τις Μεγαλύτερες Επιπτώσεις

Οι εταιρείες που αναμένεται να επηρεαστούν περισσότερο, ανάλογα με το ποσοστό εισαγωγών τους, είναι:

  • Tata Motors (Jaguar Land Rover): 100% εισαγόμενα οχήματα
  • Volvo: 90%
  • Mazda: 81%
  • Όμιλος Volkswagen (Volkswagen, Audi, Porsche): 80%
  • Hyundai Motor Group (Hyundai, Kia, Genesis): 65%
  • Mercedes-Benz: 63%
  • BMW Group (BMW, Mini, Rolls-Royce): 52%
  • Toyota (Toyota, Lexus): 51%
  • General Motors (Buick, Chevrolet, Cadillac, GMC): 46%
  • Stellantis (Chrysler, Dodge, RAM, Jeep, Fiat): 45%
  • Nissan: 45%
  • Subaru: 45%
  • Honda (Honda, Acura): 35%
  • Ford: 21%
  • Tesla: 0%

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ