Η προσεχής αλλαγή της ώρας συνιστά έναν επιπλέον κίνδυνο για τους οδηγούς, καθώς αυξάνει τις πιθανότητες ενός τροχαίου ατυχήματος, σύμφωνα με τους ειδικούς.
Η αντίστροφη μέτρηση για την αλλαγή της ώρας στην Ελλάδα έχει ξεκινήσει και την ερχόμενη Κυριακή, 29 Οκτωβρίου, στις 04:00 π.μ. τα ρολόγια θα γυρίσουν μία ώρα πίσω.
Η αλλαγή σε χειμερινή ώρα δημιουργεί κάποια προβλήματα κατά την πρώτη περίοδο εφαρμογής της, καθώς πλέον νυχτώνει πιο γρήγορα και απαιτεί από όλους μια περίοδο προσαρμογής.
Αυτό είναι ιδιαίτερα αληθές για τους οδηγούς αυτοκινήτων, τους πεζούς και τους ποδηλάτες γενικότερα, οι οποίοι είναι συνηθισμένοι να κυκλοφορούν υπό το φως της ημέρας και “ξαφνικά” βρίσκονται στο δρόμο σχεδόν τη νύχτα.
Κατά τις συνήθεις ώρες αιχμής, ο φωτισμός στο περιβάλλον αλλάζει δραστικά και αυτό, σύμφωνα με μια σχετική έρευνα, έχει συνέπειες στη συμπεριφορά των χρηστών του δρόμου, με σημαντική αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, ιδίως στην αστική περιοχή.
Σύμφωνα με μια άλλη έρευνα που πραγματοποιήθηκε στη Γαλλία, οι μισοί ετήσιοι θάνατοι πεζών σε τροχαία ατυχήματα συμβαίνουν τον Οκτώβριο και το τρίμηνο μετά την αλλαγή της ώρας, καθώς η αλλαγή στην ώρα συμπίπτει με την διάρκεια της ημέρας που μειώνεται σταδιακά, με τον Δεκέμβριο να έχει την μικρότερη διάρκεια μέρας του έτους.
Επίσης, τα τροχαία ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται πεζοί αυξάνονται κατά 50% τις πρώτες εβδομάδες μετά την αλλαγή της ώρας γενικά.
Η έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 2.039 κάτοικοι της Γαλλίας, αναφέρει επίσης ότι το 82% ανησυχεί για την ασφάλειά του όταν οδηγεί με μειωμένη ορατότητα (οδήγηση τη νύχτα ή το σούρουπο, ομίχλη).
Επιπλέον, το 75% αναφέρει ότι ανησυχεί για τη συμπεριφορά άλλων χρηστών του δρόμου, ενώ εννέα στους δέκα γονείς ανησυχούν για την ασφάλεια των παιδιών τους στους δρόμους.
Από τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου, το 90% των ποδηλατών αναφέρει ότι ανησυχεί για την ασφάλεια του όταν κινείται με μειωμένη ορατότητα. Οι μοτοσικλετιστές ακολουθούν με ποσοστό 85% και τους χρήστες ηλεκτρικών πατινιών και λοιπών ΕΠΗΟ να έπονται με 82%.
Η ανησυχία των οδηγών αυτοκινήτου της Γαλλίας συνοδεύεται από αυξημένη… αυτοπεποίθηση, αφού επτά στους δέκα αναφέρουν ότι στις περισσότερες περιπτώσεις υιοθετούν τις σωστές πρακτικές ασφαλούς οδήγησης και συμπεριφοράς σε δημόσιους δρόμους, ακόμη και όταν κινούνται με μειωμένη ορατότητα.
Ακολουθούν οι μοτοσικλετιστές με ποσοστό 62%, με τους χρήστες ηλεκτρικών πατινιών να ακολουθούν με 57%…
Μόνο το 73% των πεζών χρησιμοποιεί συστηματικά τα πεζοδρόμια όταν υπάρχουν συνθήκες μειωμένης ορατότητας και μόνο το 29% χρησιμοποιεί ανοιχτόχρωμα ρούχα. Επιπλέον, το 50% των ποδηλατών παραδέχτηκε ότι δεν χρησιμοποιεί συστηματικά ρούχα χωρίς ανακλαστικές επιφάνειες, ενώ το 38% των χρηστών ηλεκτρικών πατινιών δεν ανάβει πάντα τα φώτα τους…