Δεκάδες χιλιάδες εισαγωγείς παραμένουν χωρίς να έχουν αναρτήσει τα απαραίτητα έγγραφα στο Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων.
Σημαντικές μεταρρυθμίσεις αναμένονται για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα μέσω του εαρινού νομοσχεδίου που προετοιμάζεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το νομοσχέδιο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου και αναμένεται να ψηφιστεί από την Βουλή μέσα στο Φεβρουάριο.
Η πιο σημαντική αλλαγή του νομοσχεδίου, όπως έχει αποκαλύψει πρώτο το Carandmotor.gr, αφορά το Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ). Σύμφωνα με το νέο κανονιστικό πλαίσιο, η ανάρτηση εγγράφων θα είναι υποχρεωτική πριν την έκδοση των πινακίδων κυκλοφορίας, πράγμα που πιθανόν να οδηγήσει στην κατάργηση προστίμων λόγω εκπρόθεσμης κατάθεσης πιστοποιητικών.
Είναι γνωστό ότι αυτό το αίτημα προβάλλεται εδώ και καιρό από τον Σύνδεσμο Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ), με σκοπό να πάψει η βεβαίωση προστίμων για καθυστερημένη κατάθεση εγγράφων και να διευκολυνθεί η διαδικασία στην αγορά.
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΑΕ, Κωνσταντίνος Κυράτσος, ανέφερε στο Carandmotor.gr ότι το ΜΕΜΟ από την αρχή της εφαρμογής του έχει προκαλέσει ζητήματα στους εισαγωγείς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, καθώς απαιτεί την ανάρτηση εγγράφων που έχουν ήδη κατατεθεί στο ελληνικό κράτος κατά την εκτελωνιστική διαδικασία. Ταυτόχρονα, η καθυστέρηση στην ανάρτηση των εγγράφων έχει οδηγήσει σε πρόστιμα για χιλιάδες εισαγωγείς.
Ο ΣΕΕΑΕ είχε ήδη προτείνει στο Υπουργείο, η ανάρτηση των εγγράφων στο ΜΕΜΟ να γίνει πριν την έκδοση των πινακίδων, για να αποφευχθούν τα μετέπειτα προβλήματα.
Σε πρόσφατη συνάντηση με τον υφυπουργό Μεταφορών, Βασίλη Οικονόμου, τέθηκαν τα ζητήματα που έχουν arisen από τις εκκρεμότητες στην έκδοση των πιστοποιητικών και προτάθηκε η ακύρωση των σχετικών προστίμων.
Ο υφυπουργός υποσχέθηκε ότι θα υπάρξει διαγραφή των προστίμων για εκπρόθεσμη κατάθεση εγγράφων στο ΜΕΜΟ και για μικρά λάθη όπως οι αναγραμματισμοί.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr, μέχρι σήμερα έχουν επιβληθεί πάνω από 40.000 πρόστιμα σε εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων, με αποτέλεσμα η ανάλυση να δείχνει ότι πάνω από το 1 στα 3 εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα έχουν τιμωρηθεί. Δεν έχουν γίνει ακόμη έλεγχοι στα φορτηγά, λεωφορεία και επαγγελματικά οχήματα, οπότε οι αριθμοί αναμένονται να αυξηθούν.
Ειδικότερα, μέχρι τις 16 Ιανουαρίου 2025 παρατηρείται ότι έχουν επιβληθεί περισσότερα από 40.000 πρόστιμα, εκ των οποίων το 25% σχετίζεται με ανακριβείς δηλώσεις ή καθυστέρηση στην καταχώρηση, ενώ το υπόλοιπο 75% αναφέρεται σε μη καταχώρηση εγγράφων. Οι ποινές κυμαίνονται από 500 έως 2.000 ευρώ!
Το κυριότερο πρόβλημα έγκειται στην έλλειψη προσωπικού για την ολοκλήρωση της διαδικασίας βεβαίωσης και είσπραξης των προστίμων. Στην πραγματικότητα, μόλις τρεις υπάλληλοι του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι υπεύθυνοι για να διαχειριστούν τις 40.000 παραβάσεις, κάτι που θα πάρει χρόνια.
Η κυβέρνηση υπό σφοδρή πίεση από τον ΣΕΕΑΕ έχει δεσμευτεί να ακυρώσει τα βεβαιωμένα πρόστιμα, ωστόσο η επιστροφή χρημάτων σε παραβάτες που έχουν ήδη πληρώσει θα βαθύνει τις διακυβερνητικές εντάσεις.
Γίνεται σαφές ότι υπάρχει παρακίνηση ώστε να ακυρωθούν τα πρόστιμα σε περιπτώσεις ήσσονος σημασίας, όπως καθυστερήσεις ολίγων ημερών, ενώ τα πρόστιμα για σοβαρές παραβάσεις παραμένουν. Οι εισαγωγείς που ούτε ένα έγγραφο δεν έχουν καταχωρήσει στο ΜΕΜΟ μέσα σε διάστημα 6 μηνών πρέπει να θεωρούνται παραβάτες που γνώριζαν τις υποχρεώσεις τους.
Να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα εισάγονται κάθε χρόνο περίπου 100.000 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, δίκυκλα και φορτηγά, με συνεχώς αυξανόμενες τάσεις.