Η Ελλάδα κατέχει την πρωτοκαθεδρία στον γηραιότερο στόλο αυτοκινήτων στην Ευρώπη, με τον μέσο όρο των επιβατικών οχημάτων να ανέρχεται στα 17,5 χρόνια.
Τα πρόσφατα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) φανερώνουν μια δύσκολη κατάσταση όσον αφορά την ηλικία του στόλου οχημάτων στη χώρα μας, προκαλώντας σοβαρό προβληματισμό.
Η αναφορά του ACEA για το 2023 αναδεικνύει την ανάγκη λήψης μέτρων και κινήτρων προκειμένου να αντικατασταθούν τα παλιοί, ρυπογόνοι και συχνά επικίνδυνοι αυτοκίνητα, ενισχύοντας τη κυκλοφοριακή ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος.
Σύμφωνα με τα δεδομένα του ACEA, το 2023 κυκλοφορούσαν στη χώρα μας 5.613.164 επιβατικά οχήματα, με αύξηση 2,1% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Η μέση ηλικία των επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα ανέρχεται σε 17,5 χρόνια, κατατάσσοντας τη χώρα στην τελευταία θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών.
Για να έχουμε μια σύγκριση, ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ηλικίας ανέρχεται στα 12,5 χρόνια, με το Λουξεμβούργο να διατηρεί τη νεότερη ηλικία οχημάτων στην ΕΕ, στα 8 χρόνια.
Η κατάσταση γίνεται πιο ανησυχητική στις κατηγορίες επαγγελματικών οχημάτων, καθώς τα 879.487 βαν στην Ελλάδα το 2023 είχαν μέση ηλικία 21,1 χρόνια, σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 12,7 ετών.
Η εικόνα των βαρέων φορτηγών είναι εξίσου ανησυχητική, καθώς η Ελλάδα κατέχει πάλι την τελευταία θέση στην ΕΕ με μέση ηλικία 22,6 ετών, απέχοντας σημαντικά από το μέσο όρο της Ευρώπης που είναι 14,1 χρόνια.
Η μέση ηλικία των 17,6 ετών για τα 27.410 λεωφορεία που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους κατατάσσει τη χώρα μας επίσης τελευταία σε αυτή την κρίσιμη κατηγορία οχημάτων, που σχετίζεται με τον τουριστικό τομέα.
Στον ευρωπαϊκό χώρο, ο συνολικός αριθμός των επιβατικών οχημάτων το 2023 φθάνει τα 249 εκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση 1,4% σε σχέση με το 2022. Η Κροατία ξεχωρίζει με την μεγαλύτερη αύξηση της τάξης του 4,3% στους επιβατικούς της οχημάτων.