Η ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων στην Τουρκία αναμένεται να επιταχυνθεί και να φτάσει το 30% του συνολικού μεριδίου της αγοράς αυτοκινήτων μέχρι το 2025.
Αυτή η εκτίμηση διατυπώθηκε από τον Ali Bilaloglu, διευθύνων σύμβουλο της Dogus Otomotiv, ενός από τους πιο σημαντικούς εξαγωγείς και διανομείς αυτοκινήτων στην Τουρκία.
/sites/default/files/styles/in_article_med/public/inline-images/turkey-evs%20%287%29.jpg?itok=qsfHmmCu 500w” data-sizes=”auto” width=”” height=”” class=”” alt=””>
Το 2024, τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 27% της τουρκικής αγοράς, γεγονός που οφείλεται στην εισβολή των κινεζικών κατασκευαστών, στην εξάπλωση των διαθέσιμων μοντέλων, καθώς και στην ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων όπως της Togg – της πρώτης ελληνικής μάρκας ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η Togg στοχεύει σε αύξηση της παραγωγικής της ικανότητας, ενώ ισχυρές εταιρείες όπως η BYD και η Chery έχουν ήδη προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις. Η BYD υπέγραψε συμφωνία 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων για την κατασκευή εργοστασίου στην περιοχή Μανίσα, ενώ η Chery είναι κοντά στην ολοκλήρωση των συζητήσεων για τη δημιουργία δικής της γραμμής παραγωγής.

Η Dogus Otomotiv, που συνεργάζεται με τις μάρκες του Volkswagen Group, έχει λανσάρει φέτος τουλάχιστον ένα ηλεκτρικό μοντέλο για κάθε μάρκα που διανέμει, με τον στόχο να έχει 20-25 μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων τα επόμενα χρόνια.
Παράλληλα, η εταιρεία έχει επενδύσει στη δημιουργία υποδομών φόρτισης, ιδρύοντας την D-Charge, που ήδη διαθέτει 335 φορτιστές σε 27 επαρχίες, με στόχο να φτάσει τους 670 φορτιστές σε 48 επαρχίες έως το 2025.
Η τουρκική αγορά αυτοκινήτων κατέγραψε ρεκόρ το 2024 με πωλήσεις άνω των 1,2 εκατομμυρίων οχημάτων (χωρίς τα βαρέα οχήματα). Αν και η οικονομία της χώρας έχει υποστεί πιέσεις από το 2023, η ζήτηση παρέμεινε ισχυρή.
Ο Bilaloglu επισημαίνει ότι οι ανησυχίες για αυξήσεις στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και οι επεκτάσεις μηδενικών φορολογικών επιβαρύνσεων έχουν οδηγήσει σε αύξηση των πωλήσεων. Ταυτόχρονα, πιστεύει ότι η σταθερότητα στις φορολογικές πολιτικές θα είναι κρίσιμη για τις προβλέψεις της αγοράς.

Ωστόσο, προειδοποιεί για πιθανές αυξήσεις τιμών στα αυτοκίνητα τα επόμενα χρόνια, λόγω της μεταβολής στις τιμές ενέργειας και των υψηλών επιτοκίων, που ενδέχεται να αποθαρρύνουν τις επενδύσεις.
Παρά τις προκλήσεις, ο Bilaloglu τονίζει τη σημασία της οικονομικής σταθερότητας και της βιώσιμης ανάπτυξης, αναγνωρίζοντας τις θετικές εξελίξεις στη μείωση του πληθωρισμού και του ελλείμματος τρεχουσών συναλλαγών. Ο συνδυασμός της αύξησης της παραγωγικής ικανότητας της Togg και των κινεζικών επενδύσεων υπόσχεται να δώσει νέα ώθηση στην αγορά EV.

«Η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον. Εάν παραμείνουν οι σημερινές πολιτικές φορολογίας, το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Τουρκία θα φτάσει το 30% έως το 2025», καταλήγει.