Η Αθήνα βρίσκεται στο κατώφλι μιας ιστορικής μετάβασης στις δημόσιες συγκοινωνίες της, καθώς τα εμβληματικά τρόλεϊ οδεύουν προς οριστική απόσυρση, δίνοντας τη θέση τους σε μια νέα εποχή ηλεκτροκίνητων λεωφορείων.
Το Τέλος μιας Εποχής: Γιατί Αποσύρονται τα Τρόλεϊ;
Η απόφαση για τη σταδιακή κατάργηση των τρόλεϊ στην Αθήνα, ανακοινώθηκε από τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, σηματοδοτώντας το τέλος μιας εποχής που ξεκίνησε το 1953. Τα κίνητρα πίσω από αυτή τη σημαντική αλλαγή είναι κυρίως οικονομικά και τεχνολογικά, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των αστικών συγκοινωνιών και τη μείωση του λειτουργικού κόστους.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Μεταφορών, η λειτουργία των τρόλεϊ παρουσιάζει σχεδόν διπλάσιο κόστος ανά χιλιόμετρο σε σύγκριση με τα σύγχρονα ηλεκτρικά λεωφορεία που πρόκειται να τα αντικαταστήσουν. Ο κ. Κυρανάκης επεσήμανε χαρακτηριστικά: «Με την ίδια δαπάνη που απαιτείται για την αγορά δύο τρόλεϊ, μπορούμε να προμηθευτούμε τρία λεωφορεία.» Αυτό το οικονομικό πλεονέκτημα μεταφράζεται σε δυνατότητα αύξησης της συχνότητας των δρομολογίων και σε σημαντική βελτίωση της εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού.
Η Τεχνολογική Επανάσταση και οι Νέες Προοπτικές
Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας αποτελεί τον καταλυτικό παράγοντα αυτής της μετάβασης. Η σύγχρονη ηλεκτροκίνηση πλέον δεν απαιτεί το εκτεταμένο και δαπανηρό δίκτυο εναέριων καλωδίων, το οποίο για δεκαετίες ήταν συνώνυμο των τρόλεϊ και χαρακτήριζε το αθηναϊκό τοπίο. Τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία διαθέτουν σημαντική αυτονομία και απαράμιλλη ευελιξία, καθιστώντας το παραδοσιακό σύστημα των τρόλεϊ όχι μόνο οικονομικά ασύμφορο, αλλά και τεχνολογικά παρωχημένο.
Για την ομαλή μετάβαση, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τα εκατό νεότερα τρόλεϊ θα συνεχίσουν προσωρινά να εκτελούν δρομολόγια σε κεντρικούς άξονες, όπως η Λεωφόρος Συγγρού και η Λεωφόρος Κηφισίας, μέχρι την πλήρη ολοκλήρωση της αντικατάστασής τους από τα νέα ηλεκτρικά οχήματα. Αυτή η σταδιακή προσέγγιση θα διασφαλίσει την αδιάλειπτη παροχή συγκοινωνιακού έργου.
Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού και Επόμενα Βήματα
Ένα από τα βασικά ζητήματα που απασχολούν σε τέτοιου είδους αλλαγές είναι η τύχη των εργαζομένων. Ο κ. Κυρανάκης ήταν σαφής ως προς αυτό, διαβεβαιώνοντας ότι δεν τίθεται θέμα απολύσεων. Το προσωπικό που σήμερα απασχολείται στη λειτουργία των τρόλεϊ θα μεταφερθεί και θα ενταχθεί πλήρως στο δυναμικό που θα στελεχώσει τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, εξασφαλίζοντας έτσι τη διατήρηση των θέσεων εργασίας και την αξιοποίηση της υπάρχουσας εμπειρίας.
Η αποξήλωση του δικτύου καλωδίων και των στύλων αποτελεί το επόμενο σημαντικό βήμα αυτής της μετάβασης, με εξαίρεση βέβαια τις βασικές αρτηρίες όπου τα νεότερα τρόλεϊ θα συνεχίσουν προσωρινά τη λειτουργία τους. Η κίνηση αυτή σηματοδοτεί την οριστική αντικατάσταση ενός ιστορικού μέσου μαζικής μεταφοράς από μια πιο σύγχρονη, περιβαλλοντικά φιλική και οικονομικά βιώσιμη λύση. Μετά από περισσότερα από εβδομήντα χρόνια παρουσίας και τη λειτουργία 210 οχημάτων, το κεφάλαιο των τρόλεϊ στην αθηναϊκή κινητικότητα κλείνει, ανοίγοντας τον δρόμο για ένα πιο πράσινο και αποτελεσματικό μέλλον στις αστικές συγκοινωνίες.