Γιατί υπάρχει ανησυχία για το μέλλον της «πράσινης» μετακίνησης στην Ελλάδα;

Γιατί υπάρχει ανησυχία για το μέλλον της «πράσινης» μετακίνησης στην Ελλάδα;

Μια έρευνα σε ευρωπαϊκό επίπεδο θέτει τη χώρα μας στους κινδύνους που δεν επιτυγχάνουν τους στόχους.

Μια στις τέσσερις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων που αφορούν την πράσινη μετακίνηση, σύμφωνα με έρευνα της RSM που ασχολείται με την αξιολόγηση της μετάβασης προς την οικολογική μετακίνηση.

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

Αναφορά στην Ελλάδα, αλλά…

Συγκεκριμένα για την Ελλάδα, η έρευνα εστιάζει στις μεταρρυθμίσεις και στη χρηματοδότηση που προσφέρεται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, καθώς η χώρα διαθέτει έναν από τους παλαιότερους στόλους αυτοκινήτων και φορτηγών στην Ευρώπη – με μέση ηλικία 16 ετών. Μόνο το 0,22% των οχημάτων στην Ελλάδα είναι πλήρως ηλεκτρικά, ενώ περίπου ένα από κάθε 10 νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2023 ήταν είτε πλήρως ηλεκτρικά είτε plug-in υβριδικά.

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

Η έρευνα υπογραμμίζει ότι η Ελλάδα προβαίνει σε βήματα προόδου στην εισαγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, βρίσκεται όμως στη 17η θέση ανάμεσα σε 22 ευρωπαϊκές χώρες. Θετικό αναγνωρίζεται το πρόγραμμα “Κινούμαι ηλεκτρικά” που ξεκίνησε το 2020 και θα διαρκέσει μέχρι το 2024, ενισχύοντας την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων και υποδομών φόρτισης μέσω κινήτρων. Σημαντική αύξηση παρουσιάζει και το μερίδιο αγοράς των plug-in υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων (PHEV), από το 0,5% το 2019 στο 2,6% το 2020.

Η επέκταση των δημόσιων σημείων φόρτισης και η παγκόσμια κάλυψη είναι κρίσιμης σημασίας για την αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα. Αυτή η προσέγγιση επιδιώκει να διευκολύνει τη μετακίνηση των ηλεκτρικών οχημάτων εντός και εκτός των πόλεων. Επιπλέον, είναι αναγκαίο να ληφθούν υπόψη οι κοινωνικοοικονομικές διαφορές για να διασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση στα οφέλη των ηλεκτρικών οχημάτων για όλες τις ομάδες του πληθυσμού. Αυτή η διαφοροποιημένη προσέγγιση είναι ουσιώδης για την αντιμετώπιση των ανισοτήτων και την ευθυγράμμιση με τις διαφορετικές προτιμήσεις των Έλληνων καταναλωτών.

Σχετικά με το μέλλον, η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα αναμένεται να φτάσει σημαντικά σημεία. Έως το 2024, ο όγκος της αγοράς εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 361,2 εκατομμύρια δολάρια, με προβλεπόμενο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 10,69% έως το 2028. Ο ρυθμός ανάπτυξης αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά, φτάνοντας την αγορά σε 542,3 εκατομμύρια δολάρια και 15.440 μονάδες οχημάτων που θα πωληθούν έως το 2028.

Σύμφωνα με την έρευνα, για να επιτύχει τους φιλόδοξους στόχους της για την ενεργειακή απόδοση έως το 2030, η Ελλάδα αναγνωρίζει την ανάγκη να αξιοποιήσει το δυναμικό της, ιδιαιτέρως στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων. Κρίνεται απαραίτητη η ενίσχυση της χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ιδίως του ανανεώσιμου υδρογόνου, σε αναμονή ασφαλούς και οικονομικά βιώσιμης ενέργειας.

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

Τα βήματα προς τη βιώσιμη αυτοκίνηση

Οι ειδικοί στην RSM πραγματοποίησαν λεπτομερή ανάλυση των πολιτικών, της τεχνολογίας και των υποδομών κάθε κράτους μέλους της ΕΕ σχετικά με τη μετάβαση στην βιώσιμη μετακίνηση. Η πρόοδος κάθε χώρας αξιολογήθηκε βάσει της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και των στόχων για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, προώθηση μηδενικών εκπομπών οχημάτων, υποδομή φόρτισης και βιώσιμων μεταφορών.

Συγκεκριμένα για την Ελλάδα, επισημαίνεται η ανάγκη για επενδύσεις στην καινοτομία και στις πολιτικές. Με αυτόν τον τρόπο θα υποστηρίξει την συλλογική προσπάθεια για βιώσιμη αυτοκίνηση και πράσινες μετακινήσεις.

Μέχρι στιγμής, η Ευρώπη είναι πρωτοπόρος στην ανάπτυξη πιο οικολογικών μέσων μεταφοράς. Για να παραμείνει πρωτοπόρος και να επιτύχει τους κλιματικούς στόχους, η πρόοδος πρέπει να είναι ολιστική, με τη συνεργασία όλων των κρατώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ