Η χρήση των αεροπλάνων Canadair κατά τη διάρκεια των πυρκαγιών είναι συχνά συνδεδεμένη με διάφορα περιστατικά τραγωδίας. Η Πολεμική Αεροπορία πήρε το πρώτο Canadair CL-215 τον Δεκέμβριο του 1975 και από τότε, τα Canadair που λειτουργούν στη χώρα μας έχουν ενεργοποιηθεί για περισσότερα από 40 χρόνια καταπολέμησης των πυρκαγιών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.
Τα αεροσκάφη Canadair έχουν τη δυνατότητα να ρίξουν 6 τόνους νερού, αλλά, όπως και άλλα αεροπλάνα, μπορεί να αντιμετωπίσει προβλήματα και ζημιές κατά την απογείωση ή την πτήση, κινδυνεύοντας τη ζωή των πιλότων. Οι επισκευές τους είναι ακριβές, καθώς τα ανταλλακτικά κοστίζουν χιλιάδες ευρώ, σύμφωνα με τις δηλώσεις των πιλότων.
Πτώση Canadair: Δύο τραγωδίες στην Εύβοια στην ίδια περιοχή, τις ίδιες μέρες, με 16 χρόνια διαφορά
Η πιο πρόσφατη τραγωδία, πριν από τη σημερινή συντριβή, συνέβη το φοβερό καλοκαίρι του 2007, τη χρονιά κατά την οποία έχασαν τη ζωή τους 84 άνθρωποι σε πυρκαγιές και κάηκαν τεράστιες έκταση δασικού και αγροτικού εδάφους.
Πριν από 16 χρόνια…
Συγκεκριμένα, πριν από ακριβώς 16 χρόνια, στις 22 Ιουλίου 2007, στα Στύρα Ευβοίας, κοντά στην Κάρυστο όπου συνετρίβη σήμερα το μεσημέρι το Canadair που επιχειρούσε να κατασβέσει τη φωτιά, σημειώθηκε ένα αεροπορικό δυστύχημα που δεν έχει ξεχαστεί.
Η πυρκαγιά που είχε ξεσπάσει στην περιοχή Τσακαίοι, λόγω των ισχυρών ανέμων, πλησίαζε τον οικισμό Διλησός. Ο 34χρονος σμηναγός Δημήτρης Στοϊλίδης και ο 28χρονος υποσμηναγός Γιάννης Χατζούδης, πιλότοι του Canadair CL-415, προσπαθούσαν να εμποδίσουν τη φωτιά με χαμηλή πτήση και ρίψη νερού, προσπαθώντας να προστατέψουν τα σπίτια του οικισμού. Μετά τη ρίψη, το αεροσκάφος έχασε την ισορροπία και συνετρίβη στο έδαφος, σκοτώνοντας τους ανθρώπους που το οδηγούσαν. Ο σμηναγός είχε 996 ώρες πτήσης, ενώ ο υποσμηναγός 146 ώρες πτήσης.
Ο 34χρονος σμηναγός Δημήτρης Στοϊλίδης και ο 28χρονος υποσμηναγός Γιάννης Χατζούδης
Στον μοιραίο λόφο των Νέων Στύρων, έχουν κατασκευαστεί οι επιβλητικές προτομές τους. Πρόσφατα, πραγματοποιήθηκε η ετήσια τελετή μνήμης στο σημείο αυτό, για να τιμηθούν οι δυο ηρωικοί πιλότοι.
Το Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2008, πραγματοποιήθηκε στο Δήμο Στύρων Ευβοίας η τελετή αποκάλυψης των προτομών των θυμάτων Δημητρίου Στοϊλίδη και Ιωάννη Χατζούδη, οι οποίοι έχασαν τη ζωή τους το 2007 κατά τη διάρκεια μάχης με τις φλόγες.
Επτά χρόνια νωρίτερα, στις 15 Ιουλίου του 2000, ένα Canadair τύπου CL-215 συνετρίβη στην Αργαλαστή του Πηλίου, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους δυο πιλότοι. Το αεροσκάφος προσπαθούσε να κατασβέσει φωτιά στη θέση Λαύκος, αλλά κατέπεσε σε λόφο όταν προσπάθησε να ανατινάξει. Η κακή ορατότητα λόγω του καπνού συνέβαλε στην τραγωδία. Οι σοροί των πιλότων μεταφέρθηκαν στην αεροπορική βάση της Αγχίαλου.
Στις 22 Αυγούστου 1993, κατά τη διάρκεια μιας πτήσης πυρόσβεσης, ένα Canadair CL-215 κατέπεσε στην περιοχή Άνω Ροδίνη Αιγίου, σκοτώνοντας τους πιλότους Σμηναγό Στυλιανό Κελετσέκη και Ανθυποσμηναγό Κωνσταντίνο Παλαμιώτη από την 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης.
Ακόμα πιο πριν, στις 10 Μαρτίου 1984, ένα Canadair αεροπλάνο κατέπεσε στο αεροδρόμιο Ελευσίνας και σκότωσε τα μέλη του πληρώματός του. Ο Σμήναρχος Χαράλαμπος Σκαμαγκούλης από την Ελάτεια Φθιώτιδας και ο Σμηναγός Ιωάννης Επιτροπάκης από τον Ταυρωνίτη Κισσάμου Χανίων Κρήτης έχασαν τη ζωή τους όταν το Canadair της 355ης Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης συνετρίβη.
Στις 26 Μαΐου 1977, η πρώτη κατάρριψη ενός Canadair στην Ελλάδα συνέβη κοντά στα Ίσθμια της Κορινθίας, όπου το τριμελές πλήρωμα έχασε τη ζωή του. Πρόκειται για τους Επισμηναγό Μιχάλη Ζιώτα, Ανθυποσμηναγό Νικόλαο Γεωργίου και Ανθυποσμηναγό Χαράλαμπο Λιάσκο, της 355ης Μοίρας Τακτικών Μεταφορών.