Η EuroLeague περνά σε μια νέα εποχή, μετατρέποντας τις παραδοσιακές άδειες των ομάδων-μετόχων σε καθεστώς franchise. Αυτή η στρατηγική κίνηση στοχεύει στην ενίσχυση της εμπορικής αξίας της διοργάνωσης, η οποία εκτιμάται ότι μπορεί να αγγίξει τα 4,3 δισ. δολάρια, ενισχύοντας παράλληλα τα έσοδα των συλλόγων.
Αυστηρά νομικά δεσμά για τους μετόχους
Πλέον, η αποχώρηση από τη λίγκα παύει να είναι μια απλή διαδικασία. Ο Παούλιους Μοτεγιούνας έχει ξεκαθαρίσει πως τα συμβόλαια είναι δεσμευτικά και οποιαδήποτε απόπειρα διακοπής τους θα απαιτήσει την εμπλοκή νομικών ομάδων. Οι ρήτρες λειτουργούν ως ισχυρό αντικίνητρο, με το ποσό να υπολογίζεται βάσει της εμπορικής ζημίας που θα υποστεί ο οργανισμός.
Συγκεκριμένα, για όποια ομάδα επιλέξει να αποχωρήσει, προβλέπεται καταβολή 1 εκατομμυρίου ευρώ σε καθεμία από τις υπόλοιπες 12 ομάδες-μετόχους, πολλαπλασιαζόμενο επί των ετών που απομένουν για τη λήξη του συμβολαίου. Έτσι, αν ένας σύλλογος έχει οκτώ χρόνια συμβολαίου, το κόστος για να το «σπάσει» ανέρχεται στα 96 εκατομμύρια ευρώ. Μετά την 1η Ιουλίου, όταν οι ομάδες αποκτήσουν επίσημα το καθεστώς franchise, η ποινή αυτή μπορεί να προσεγγίσει ακόμη και τα 100 εκατομμύρια ευρώ.
Το μέλλον της διοργάνωσης
Η διοίκηση επιδιώκει τη σταθερότητα, καθώς οι ομάδες που θα επιλέξουν το μοντέλο franchise δεν θα καταβάλουν άμεσα κάποιο ποσό εισόδου, σε αντίθεση με μελλοντικές προσθήκες. Παρά τις φήμες για πιθανή δημιουργία «NBA Europe», ο Μοτεγιούνας διαμηνύει πως δεν υφίσταται ειδική ρήτρα αποδέσμευσης για το ΝΒΑ. Η μετάβαση σε αυτό το μοντέλο αποτελεί μονόδρομο για τους μεγάλους συλλόγους, με τη Ρεάλ Μαδρίτης να αναμένεται να υπογράψει άμεσα, επιταχύνοντας τις εξελίξεις για το σύνολο των μετόχων.