Stellantis και Renault προειδοποιούν: Η μοίρα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας κρίνεται φέτος.
Κρίσιμη καμπή για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία
Οι επικεφαλής των επιφανών αυτοκινητοβιομηχανιών Stellantis και Renault απευθύνουν ένα δραματικό κάλεσμα προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ζητούν άμεση απλοποίηση των κανονισμών, οι οποίοι, όπως υποστηρίζουν, καθιστούν δυσχερή την παραγωγή φθηνών αυτοκινήτων και θέτουν σε κίνδυνο την ίδια την ευρωπαϊκή παραγωγή μεσοπρόθεσμα. Αυτή η κοινή προειδοποίηση φιλοξενήθηκε στην Le Figaro.
Ο John Elkann, πρόεδρος της Stellantis, σκιαγραφεί μια ανησυχητική εικόνα: «Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων παρουσιάζει ύφεση εδώ και πέντε χρόνια. Είναι η μοναδική μεγάλη παγκόσμια αγορά που δεν έχει ανακάμψει στα επίπεδα προ-Covid. Βρισκόμαστε σε μια κατάρρευση, καθώς πωλήθηκαν μόλις 15 εκατομμύρια οχήματα στην Ευρώπη (27 κράτη μέλη, Ηνωμένο Βασίλειο και Ελβετία) πέρυσι, σε σύγκριση με 18 εκατομμύρια το 2019. Με τον τρέχοντα ρυθμό, η αγορά θα μπορούσε να μειωθεί στο μισό έως το 2035. Αν δεν αλλάξει η πορεία, θα αναγκαστούμε να λάβουμε επώδυνες αποφάσεις για το σύστημα παραγωγής μας μέσα στα επόμενα τρία χρόνια».

Ο Luca de Meo, Διευθύνων Σύμβουλος της Renault, προσθέτει: «Οι καταναλωτές δεν αγοράζουν αυτό που η Ευρώπη επιθυμεί να πωλήσουμε. Η αντικατάσταση όλων των υφιστάμενων όγκων με ηλεκτρικά οχήματα, υπό αυτές τις συνθήκες, δεν θα ευδοκιμήσει. Αν δεν αλλάξει η πορεία, θα είμαστε υποχρεωμένοι να λάβουμε δύσκολες αποφάσεις για το παραγωγικό σύστημα μας στα επόμενα τρία χρόνια. Η μοίρα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας θα κριθεί φέτος. Αντίθετα, αν υπάρξει μια συστράτευση γύρω από μια ξεκάθαρη πολιτική βούληση, αν αναδημιουργήσουμε αγορά και όγκο, είμαστε αμφότεροι πεπεισμένοι πως θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε την παραγωγή στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της Δυτικής Ευρώπης. Όλες οι χώρες παγκοσμίως με αυτοκινητοβιομηχανία οργανώνονται για να προστατεύσουν την αγορά τους. Πέρα από την Ευρώπη, οι ανησυχίες κορυφώνονται εν μέσω εμπορικού πολέμου και ανταγωνισμών με Ηνωμένες Πολιτείες και Κίνα. Υπάρχουν δύο διαφορετικές φιλοσοφίες μεταξύ των Ευρωπαίων κατασκευαστών. Αυτή της Stellantis και του ομίλου Renault, οι οποίοι αθροιστικά καταλαμβάνουν το 30% της αγοράς και επιθυμούν να παράγουν και να πωλούν δημοφιλή αυτοκίνητα στην Ευρώπη για την Ευρώπη. Και αυτή των premium μαρκών, για τις οποίες η Ευρώπη είναι σημαντική, αλλά η κύρια προτεραιότητα είναι οι εξαγωγές».

Αντιφατικές πολιτικές στις Βρυξέλλες
Ο John Elkann τονίζει: «Επί είκοσι χρόνια, η λογική τους υπαγόρευε κανονισμούς που οδηγούσαν στην παραγωγή αυτοκινήτων ολοένα και πιο περίπλοκων, πιο βαριών και πιο ακριβών. Οι Stellantis και Renault απευθύνονται στη Γαλλία, την Ιταλία και την Ισπανία, των οποίων οι πληθυσμοί αποτελούν «τους αγοραστές» μικρών αυτοκινήτων, ενώ παράλληλα αυτές οι χώρες είναι σημαντικοί παραγωγοί και “ζυγίζουν” περισσότερο από τη Γερμανία».
«Αυτό που αιτούμαστε είναι μια διαφοροποιημένη ρύθμιση για τα μικρά αυτοκίνητα», εξηγεί ο επικεφαλής της Renault, παρουσιάζοντας τρία βασικά αιτήματα:
- Πρώτον, ο κανονισμός να ισχύει πλέον μόνο για τα νέα μοντέλα, όχι για τα ήδη κυκλοφορούντα.
- Δεύτερον, να παρέχονται περίοδοι προσαρμογής.
- Τρίτον, να υπάρχει ένα ενιαίο σημείο επαφής στην Επιτροπή.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι διάφορες διοικήσεις στις Βρυξέλλες έχουν «αντιφατικές στρατηγικές». Ενώ η μία απαιτεί την εξάλειψη των ρύπων, κάτι που είναι θεμιτό, η άλλη ζητά αυτοκίνητα με μπαταρία. Ωστόσο, δεν παράγονται μπαταρίες χωρίς ρύπους…