Κεφαλογιάννης για ν/σ αστικής κινητικότητας: Αντί της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας, έμφαση στον άνθρωπο

Θεσμική έκφραση μιας βασικής κοινωνικής ανάγκης για καλύτερη ποιότητα ζωής στις ελληνικές πόλεις, χαρακτήρισε ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Γιάννης Κεφαλογιάννης, το νομοσχέδιο για την Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα και τη Μικροκινητικότητα, η επεξεργασία του οποίου άρχισε σήμερα από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Όπως είπε ο κ. Κεφαλογιάννης, για πολλά χρόνια, το όραμα πολλών αιρετών της τοπικής αυτοδιοίκησης σε σχέση με την αστική κινητικότητα, εξαντλούνταν γύρω από τον στόχο της διευκόλυνσης της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας, με έμφαση στην ανάπτυξη των υποδομών και στη διευκόλυνση των μέσων μεταφοράς και ιδίως του αυτοκινήτου, και μάλιστα με σχεδιασμό που “σπανίως υπερέβαινε χρονικά τη διάρκεια μιας αυτοδιοικητικής θητείας”.

Με το νομοσχέδιο, τόνισε, “αντί της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας, η έμφαση δίνεται πια στον άνθρωπο. Ο βασικός στόχος δεν είναι πια η κυκλοφοριακή ικανότητα και η ταχύτητα, αλλά η προσβασιμότητα και η ποιότητα ζωής. Ο βραχυπρόθεσμος σχεδιασμός αντικαθίσταται από ένα μακροχρόνιο όραμα, με επίκεντρο, όχι τις υποδομές, αλλά τον συνδυασμό υποδομών, υπηρεσιών και πληροφοριών, προκειμένου να επιτευχθεί η αποδοτικότερη λύση” είπε ο κ. Κεφαλογιάννης. Σύμφωνα με τον υφυπουργό, τα διοικητικά όρια των δήμων, ιδιαίτερα αυτών της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, εντάσσονται στα λειτουργικά όρια των αναγκών κινητικότητας των πολιτών, με έμφαση στην ανάγκη μετάβασης από – και προς – την εργασία, ενώ “οι εντολές δεν δίνονται από αιρετούς ούτε σχεδιάζονται από ειδικούς. Εφεξής, οι εμπλεκόμενοι φορείς και οι πολίτες θα σχεδιάζουν από κοινού. Με άλλα λόγια, ο παραδοσιακός αστικός συγκοινωνιακός σχεδιασμός αντικαθίσταται από τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ)”.

Ο κ. Κεφαλογιάννης υπογράμμισε επίσης ότι, η Ελλάδα δεν είναι απλώς μια απ’ τις πρώτες χώρες που υιοθετεί τη φιλοσοφία των ΣΒΑΚ. Είναι από τις ελάχιστες χώρες, αν όχι η μόνη, που τα καθιστά υποχρεωτικά για τους δήμους άνω των 30.000 κατοίκων”.

Για το κεφάλαιο της μικροκινητικότητας, ο υφυπουργός Μεταφορών είπε ότι συνιστά ήδη μια κοινωνική πραγματικότητα στη χώρα μας, η οποία θα πρέπει να ενταχθεί στο μελλοντικό σχεδιασμό των πόλεών μας και θα πρέπει να γίνει με κανόνες, “που αφορούν, τόσο την κυκλοφορία των ελαφρών προσωπικών ηλεκτροκίνητων οχημάτων, των ΕΠΗΟ, όσο και τον τρόπο κατασκευής και διάθεσης στην αγορά και παροχή προς κοινόχρηστη χρήση τους”. Σημείωσε δε, ότι “η έλλειψη κανόνων κυκλοφορίας κινδυνεύει να απονομιμοποιήσει αυτά τα οχήματα στη συνείδηση των πολιτών, όχι άδικα, καθώς τίθενται ζητήματα οδικής ασφάλειας και προστασίας των χρηστών του οδικού δικτύου”.

Τέλος, ο υπουργός απηύθυνε έκκληση σε όλες τις πτέρυγες “να θεσμοθετήσουμε από κοινού μια νέα κουλτούρα κινητικότητας, ένα όραμα […] που ξεπερνά τον στενό εκλογικό ορίζοντα του σχεδιασμού των πόλεων μας, που δεν περιλαμβάνει πολιτικές ‘γρήγορες νίκες’, αλλά έχει σίγουρα μακροπρόθεσμα κοινωνικά οφέλη”.

Από πλευράς αξιωματικής αντιπολίτευσης ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Χρ. Γιαννούλης, είπε οι ρυθμίσεις για τα ΣΒΑΚ αποτελούν επαναδιατύπωση και εμπλουτισμό σχετικού άρθρου νόμου που εισήγαγε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2019, και για το οποίο απέμενε η έκδοση μιας εφαρμοστικής υπουργικής απόφασης, που “δυστυχώς δεν εξεδόθη” έκτοτε. Αναφερόμενος στο συζητούμενο νομοσχέδιο, είπε μεταξύ άλλων, ότι υπάρχει υπάρχει ο κίνδυνος για “οξύμωρα σχήματα”, με δημοτικές ή διαδημοτικές συνεργασίες για βιώσιμα σχέδια αστικής κινητικότητας, που μια πιο συγκεντρωτική Περιφέρεια μπορεί να έρχεται και να τα ανατρέπει. Επίσης, για τα θέματα εποπτείας των ΚΤΕΟ από ιδιώτες, μίλησε για “μονομανία” της κυβέρνησης να μην εμπιστεύεται τις δημόσιες δομές.

Ο ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής, Χρ. Γκόγκας, αναφέρθηκε στις αρνητικές συνέπειες της αύξησης της κίνησης των ΙΧ στα αστικά κέντρα, και τόνισε ότι πρέπει να δοθεί βαρύτητα στην πεζή κυκλοφορία, το ποδήλατο, τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ) καθώς και στη λειτουργικότητα του συστήματος των μέσων μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ). Έθεσε το θέμα των προϋποθέσεων χρήσης των ΕΠΗΟ, κυρίως από ανήλικους, ώστε να μην είναι επικίνδυνα για την οδική ασφάλεια. “Κανονικά, τα ΕΠΗΟ θα έπρεπε να έχουν δικό τους χώρο κυκλοφορίας. Δεν είναι εύκολο στις ελληνικές πόλεις, αλλά στην Αθήνα για παράδειγμα, θα ήταν προτιμότερη αυτή η επιλογή, αντί του Μεγάλου Περιπάτου” είπε ο κ. Γκόγκας.

Ο αγορητής του ΚΚΕ, Λ. Στολτίδης, είπε ότι τα ΣΒΑΚ έχουν πραγματικό στόχο τη διευκόλυνση των σχεδίων της αστικής τάξης για τα κέντρα των πόλεων, τις αλλαγές χρήσεων γης που προκρίνει το μεγάλο κεφάλαιο, τον αποκλεισμό του λαού από τους “τάχα ελεύθερους” χώρους, και τη δυνατότητα μετακίνησής του, μόνο στο βαθμό που ωφελεί το μεγάλο κεφάλαιο.

Από την Ελληνική Λύση, ο Β. Βιλιάρδος είπε ότι το νομοσχέδιο είναι ασφαλώς μια θετική εξέλιξη αναφορικά με την βιώσιμη κινητικότητα, αφού τα ΜΜΜ αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα – πόσο μάλλον στην περίοδο της πανδημίας, όπου δεν μας έχει πείσει η διαβεβαίωση του πρωθυπουργού, ότι δεν αποτελούν εστία μετάδοσης, όπως αποδεικνύεται από μελέτες. “Ζητήσαμε επανειλημμένα να μας δοθούν οι δύο αυτές μελέτες, χωρίς όμως να τις έχουμε πάρει έως σήμερα, ούτε φανταζόμαστε ότι θα τις πάρουμε ποτέ, αφού ο ισχυρισμός του δεν συμβαδίζει με την κοινή λογική” είπε ο κ. Βιλιάρδος.

Ο αγορητής του ΜέΡΑ25 Γ. Λογιάδης, είπε ότι το νομοσχέδιο πρέπει να δώσει βάση στο τρίπτυχο περπάτημα, ποδήλατο και ΜΜΕ ενώ άσκησε κριτική στην είσοδο των ΕΠΗΟ στο δίκτυο κυκλοφορίας. Το συγκεκριμένο τμήμα του νομοσχεδίου αποτελεί “βόμβα” για την οδική ασφάλεια, και θα έχει θύματα τους χρήστες των ΕΠΗΟ. Εμείς, ως DiEM25, είπε ο κ. Λογιάδης, ζητάμε να οριστεί και στην Ελλάδα ένα ελάχιστο ποσοστό πρασίνου ανά κάτοικο στις πόλεις, να καθιερωθεί η χρήση του ποδηλάτου στη ζωή μας, αλλά όχι μαζί με τα αυτοκίνητα, να μειωθούν οι ρύποι και να αναπτυχθούν τα δίκτυα μαζικής συγκοινωνίας.

Απαντώντας, ο κ. Κεφαλογιάννης είπε, ότι στο πλαίσιο της εξαγγελθείσας από τον πρωθυπουργό εθνικής στρατηγικής για την οδική ασφάλεια, θα ακολουθήσουν και άλλες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, όπως για το ζήτημα των ορίων ταχύτητας στον αστικό χώρο.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε την πηγή της είδησης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ