Euobserver: Οι Έλληνες εφοπλιστές συνεχίζουν τις μπίζνες με την Ρωσία

Χωρίς σταματημό συνεχίζεται η εξαγωγή ρωσικού πετρελαίου με τα ελληνόκτητα πλοία να είναι πρώτα στη λίστα μεταφέροντας εκατομμύρια τόνους ορυκτών καυσίμων.

Σύμφωνα με το EUobserver από το Investigate Europe και των Reporters United, δεξαμενόπλοια πετρελαίου, αερίου, άνθρακα με χωριτικότητα 16 εκατ. τόνους (DWT) πραγματοποιούν εκατοντάδες ταξίδια ακόμη και μετά την έναρξη των τελευταίων κυρώσεων της Ευρώπης.

Πρώτοι στη λίστα είναι οι Έλληνες εφοπλιστές με τα πλοία τους να δραστηριοποιούνται σε Γερμανία, Μονακό, Κύπρο, Δανία, Ιταλία, Νορβηγία και αλλού.

Κατά την έρευνα του EUobserver, οι ελληνικές εταιρείες έχουν πραγματοποιήσει περισσότερα από 1600 ταξίδια, με πλοία με 136 εκ. DWT — το 35% του συνόλου των 395 εκ. DWT παγκοσμίως.

Ειδικότερα, η TMS Tankers, του Γιώργου Οικονόμου, πραγματοποίησε 11 ταξίδια μεταφέροντας περισσότερα 1 εκ. DWT. Η Minerva Marine του Ανδρέα Μαρτίνου, έκανε 13 ταξίδια από τη Ρωσία με χωρητικότητα 1,2 εκ. DWT.

Η Avin International, που ελέγχεται από τον Βαρδή Βαρδινογιάννη, μετέφερε αργό πετρέλαιο 270.000 DWT μετά τις 5/12.

Πλοίο της εταιρείας του Ιωάννη Αλαφούζου, αναχώρησε από τη Ρωσία στις 3/1 με φορτίο αργού πετρελαίου με προορισμό την Τουρκία.

Λίγο νωρίτερα, πλοίο της Capital Ship Management, η οποία ελέγχεται από τον Ευάγγελο Μαρινάκη, έφυγε από τη Ρωσία με χιλιάδες τόνους αργού πετρελαίου για αδήλωτο προορισμό.

Μεταξύ της εισβολής στην Ουκρανία, σύμφωνα πάντα με το ίδιο δημοσίευμα, που ξεκίνησε στις 24 Φεβρουαρίου και στις 5 Ιανουαρίου, τα ευρωπαϊκά πλοία έχουν μεταφέρει συνολικά το ήμισυ όλων των θαλάσσιων αποστολών ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία.

Σημειώνεται επίσης ότι η κρατική ναυτιλιακή επιχείρηση της Ρωσίας «Sovcomflot» τελεί υπό διεθνείς κυρώσεις. Ωστόσο, για να συνεχίσει να εξάγει ορυκτά καύσιμα στην ΕΕ, η εταιρεία έχει μεταβιβάσει τη διαχείριση δεκάδων πλοίων της σε εταιρεία εγγεγραμμένη στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Η Ρωσία βασίζεται πλέον κυρίως σε αγορές που δεν υπόκεινται σε κυρώσεις για τις εξαγωγές ενέργειας, καθώς ο αριθμός των φορτίων που πήγαιναν στην Ευρώπη μειώθηκε το 2022. Ωστόσο, ο όγκος των παγκόσμιων εξαγωγών παρέμεινε σταθερός καθώς η Κίνα, η Ινδία και η Τουρκία εμφανίστηκαν ως αναπτυσσόμενες αγορές εισαγωγών.

Τι λέει το Bloomberg

Την ίδια στιγμή τα στοιχεία του Bloomberg σχετικά με τα φορτία δεξαμενόπλοιων δείχνουν ότι οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού πετρελαίου από τη Ρωσία αυξήθηκαν την τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούνιο του 2022.

Μια πιθανή εξήγηση, αναφέρει το δημοσίευμα, θα μπορούσε να είναι μια προσπάθεια να αυξηθούν οι θαλάσσιες μεταφορές σε μια εποχή που η Γερμανία και η Πολωνία έχουν ουσιαστικά σταματήσει να αγοράζουν πετρέλαιο από αγωγούς.

Παρόλο που οι όγκοι εξαγωγών αυξάνονται από τα μέσα Δεκεμβρίου, τα ρωσικά πετρέλαια τύπου Urals εξακολουθούν να πωλούνται σε τιμή πολύ χαμηλότερη από το ανώτατο όριο και την τιμή του Brent.

Η μέση τιμή ήταν 46,82 δολάρια το βαρέλι από τα μέσα Δεκεμβρίου έως τα μέσα Ιανουαρίου, σύμφωνα με το ρωσικό Υπουργείο Οικονομικών. Αυτό είναι περίπου 35 δολάρια φθηνότερα από τον Brent.

Νωρίτερα, ο Βλαντιμίρ Πούτιν υπέγραψε διάταγμα με το οποίο απαγορεύεται η προμήθεια ρωσικού πετρελαίου σε χώρες που έχουν ενταχθεί στο πλαφόν τιμών, καθώς και στο πλαίσιο οποιωνδήποτε συμβάσεων με χώρες στις οποίες αναφέρεται το πλαφόν.

Η αμερικανική εφημερίδα The Washington Post πιστεύει ότι η ρωσική οικονομία πηγαίνει καλύτερα από ό,τι αναμενόταν. Το ισοζύγιο εξωτερικού εμπορίου «αυξήθηκε κατά το προηγούμενο έτος με τρόπο που θα σήμαινε μια χρονιά έκρηξης σε οποιαδήποτε κανονική εποχή».

«Είναι πιθανό, φυσικά, τα ρωσικά στοιχεία να είναι λανθασμένα. Αλλά πολλοί άνθρωποι που ζουν στη Ρωσία ή επισκέπτονται τη Ρωσία σημειώνουν ότι η ζωή συνεχίζεται περίπου κανονικά», αναλύει το δημοσίευμα τον αντίκτυπο των κυρώσεων στη Ρωσία.

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε την πηγή της είδησης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ