Ο κορονοϊός και η ποδοσφαιρική αγορά μέσα από τα μάτια των ατζέντηδων

O κορονοϊός έχει αλλάξει την καθημερινότητα των ανθρώπων σε όλο τον πλανήτη. Είναι σχεδόν σίγουρο ότι ο κόσμος θα αργήσει να επιστρέψει σε αυτό που ήταν πριν κάποιους μήνες σε όλους τους τομείς. Πέρα από το κομμάτι της υγείας, το οποίο είναι σαφώς και το σημαντικότερο, ο COVID-19 και τα μέτρα lockdown που εφάρμοσε η πλειονότητα των χωρών επηρεάζουν την οικονομία και αναμένεται να προκληθεί ένα βαθύ κύμα κρίσης.

Η κρίση αυτή δεν είναι δυνατόν να αφήσει άθικτο το ποδόσφαιρο, το οποίο έχει μπει στον “πάγο”. Πολλά είναι τα πρωταθλήματα ανά τον κόσμο που περιμένουν να κάνουν την επανεκκίνησή τους, ενώ άλλα, όπως η Ligue 1 και η Eredivisie, έχουν βάλει οριστικό λουκέτο στη φετινή σεζόν. Η επανεκκίνηση των πρωταθλημάτων θα είναι μία μεγάλη οικονομική ανάσα για πολλά κλαμπ, τα οποία ασφυκτιούν στις υπάρχουσες συνθήκες, αφού θα δουν ξανά ρευστό στα ταμεία τους από τηλεοπτικά και χορηγίες. Εν πάσει περιπτώσει το ποδόσφαιρο έχει μπει σε μία κρίσιμη φάση, κάτι το οποίο θα φανεί στον “καθρέφτη” της οικονομίας του αθλήματος, την μεταγραφική αγορά του καλοκαιριού.

Τo Sport24.gr επικοινώνησε με δύο ατζέντηδες, προκειμένου να μας παρουσιάσουν την εικόνα της αγοράς και πώς αυτή επηρεάζεται από τον κορονοϊό. Μιλήσαμε με τον Γάλλο Christophe Mongai, εκτελεστικό διευθυντής του γραφείου Groupe USM, και με τον Χρήστο Γάτση. Το γενικότερο συμπέρασμα που απορρέει από τα λεγόμενα των ειδικών είναι ότι ζούμε ιστορικά για το άθλημα γεγονότα.

Σε φυσιολογικές συνθήκες τέτοια εποχή το τηλέφωνο ενός μάνατζερ θα είχε πάρει “φωτιά”. Ομάδες ήδη θα είχαν καταβάλλει τις προτάσεις τους σε ποδοσφαιριστές που έχουν τσεκάρει, προκειμένου να είναι έτοιμες όταν ανοίξει και επίσημα η μεταγραφική περίοδος. Ενώ, λοιπόν, το καλεντάρι του ποδοσφαίρου έχει αλλάξει, οι όροι της μεταγραφικής περιόδου δεν έχουν ξεκαθαρίσει και τα κλαμπ δυσκολεύονται οικονομικά, όλα έχουν μπει στο “ψυγείο”.

eintrachtcorona

 

“Είναι μια περίοδος πλήρους παύσης τόσο για τις προτάσεις νέων ποδοσφαιριστών προς τις ομάδες όσο και για τις περιπτώσεις ανανεώσεων και αναπροσαρμογής αποδοχών των ποδοσφαιριστών. Όλες οι ομάδες είναι επιφυλακτικές και περιμένουν την επανέναρξη των πρωταθλημάτων ώστε να δουν τι ποσοστά εσόδων θα χάσουν από χορηγίες, εισιτήρια , τηλεοπτικά συμβόλαια” τόνισε ο Χρήστος Γάτσης, στον οποίο ανήκει το γραφείο Target Sport με ποδοσφαιριστές όπως ο Γιώργος Μασούρας, ο Αμρ Ουάρντα και Νίκος Καρέλης υπό την σκέπη του.

Η ίδια εικόνα επικρατεί και στην αγορά του εξωτερικού όπως μας την περιγράφει ο Christophe Mongai, εκτελεστικός διευθυντής του γραφείου Groupe USM, που διαθέτει στο πελατολόγιο του ποδοσφαιριστές που αγωνίζονται σε αρκετά μεγάλα πρωταθλήματα της Ευρώπης, όπως η Ligue 1 και η La Liga, ενώ συνεργάζεται και με τον “δικό” μας Τιμπό Μουλέν της Ξάνθης.

“Η αγορά είναι περίεργη, εξαιτίας των διαφορετικών καταστάσεων που επικρατούν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Έτσι, λοιπόν, τίποτα δεν κινείται στην παρούσα φάση”, μας περιγράφει ο Γάλλος μάνατζερ για την κατάσταση που επικρατεί.

ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΑΝΑΜΕΝΕΤΑΙ ΝΑ ΠΕΣΟΥΝ

Γενικά κυριαρχεί η άποψη πως οι τιμές στην μεταγραφική αγορά του καλοκαιριού πρόκειται να υποστούν βύθιση. Όπως αναφέρει σε άρθρο της η ιστοσελίδα The Athletic, η κατάσταση που διαμορφώνεται ευνοεί μεγάλες ομάδες με ισχυρά πορτοφόλια, καθώς με ελάχιστα χρήματα θα μπορούν να προχωρήσουν σε σημαντικές μεταγραφές. Παράλληλα ομάδες που περίμεναν να πουλήσουν τα «αστέρια» τους, φέτος θα είναι ένα δύσκολο εγχείρημα.

Για παράδειγμα η Μπάγερ Λεβερκούζεν υπολόγιζε να παραχωρήσει τον Κάι Χάβερτς για ένα ποσό της τάξης των 100.000.000 ευρώ, όμως ακόμη και μεγάλα κλαμπ που έχουν την οικονομική δυνατότητα, όπως η Ρεάλ και η Γιουβέντους, δεν θα ρισκάρουν με τέτοια ποσά, σύμφωνα με το Forbes. “Οι τιμές στις μεταγραφές θα πέσουν για τα επόμενα δύο-τρία χρόνια” τόνισε ο πρώην πρόεδρος της Μπάγερν, Ούλι Χένες, δίνοντας μία εικόνα για την κατάσταση.

valencia

“Θα υπάρξει μείωση τόσο στα χρήματα για μεταγραφές όσο και στα προτεινόμενα συμβόλαια . Ενδεχομένως να υπάρξουν και μειώσεις στα ήδη υπάρχοντα συμβόλαια από την στιγμή που τα κλαμπς θα πληγούν οικονομικά από την πανδημία” ανέφερε ο Χρήστος Γάτσης και συμπλήρωσε: “Σε συγκεκριμένα μεταγραφικά projects  θα υπάρχει αρχικά δανεισμός και στο τέλος του το buy out. Οι περισσότερες ομάδες είναι πλέον πολύ επιφυλακτικές στο να ξοδέψουν”.

Αρκετά ενδιαφέρουσα είναι η άποψη του Έλληνα ατζέντη ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα θα αντιμετωπίσουν ομάδες που διαθέτουν μεγάλα έσοδα από τα εισιτήρια, δεδομένου ότι τα παιχνίδια από εδώ και πέρα, τουλάχιστον μέχρι να βρεθεί εμβόλιο, θα γίνονται κεκλεισμένων των θυρών: “Το μεγαλύτερο πρόβλημα το έχουν οι ομάδες που κόβουν πολλά εισιτήρια καθώς σύμφωνα με τον «χρυσό κανόνα» μια ομάδα για να έχει θετικό ισολογισμό πρέπει τα έσοδα της να προέρχονται: 25% εισιτήρια, 25% merchandise (πώληση προϊόντων της ομάδας), 25% χορηγίες, 25% τηλεοπτικό συμβόλαιο”.

Από την άλλη, ο Mongai εμφανίζεται περισσότερο επιφυλακτικός, εφόσον δεν έχει ανοίξει η αγορά προκειμένου να δούμε τα πραγματικά αποτελέσματα: “Ίσως, είναι μία πιθανότητα. Θα πρέπει να περιμένουμε τον πραγματικό αντίκτυπο της κρίσης». Όσο για το άνοιγμα τελικά της μεταγραφική αγορά, ενημέρωση ακόμη δεν υπάρχει: “Δεν ξέρουμε πότε θα ανοίξει το μεταγραφικό παράθυρο. Περιμένω ακόμη, όπως όλοι”.

Η ΠΛΕΥΡΑ ΤΩΝ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΣΤΩΝ

Τα οικονομικά προβλήματα που έχουν προκληθεί στις ομάδες επηρεάζουν άμεσα και τους ποδοσφαιριστές, αφού τους έχει προταθεί μείωση στα συμβόλαιά τους. “Υπάρχει μεγάλη ανησυχία στις τάξεις των αθλητών μου,  καθώς υπάρχουν κλαμπς τα οποία ήδη έχουν προτείνει γενναίες μειώσεις  αποδοχών στους ποδοσφαιριστές που εκπροσωπώ”. Ήδη η Super League πρότεινε στην τηλεδιάσκεψη του Σαββάτου (2/5) μείωση 25% στα ετήσια συμβόλαια, το οποίο μεταφράζεται σε 83% για τους 2,5 μήνες της πανδημίας.

Ο Χρήστος Γάτσης προτείνει στους ποδοσφαιριστές που εκπροσωπεί τη συλλογική διαπραγμάτευση με την αρωγή του ΠΣΑΠ, κάτι το οποίο ήδη πραγματοποιείται: “Προτείνω να περιμένουν αρχικά την επανέναρξη των αγωνιστικών υποχρεώσεων και κατόπιν να γίνει συλλογική διαπραγμάτευση (μέσω ΠΣΑΠ) για πιθανή αποδοχή μείωσης των αποδοχών τους. Πάντα έχοντας ως κριτήριο την αποδεδειγμένη προς τους ποδοσφαιριστές μείωση των εσόδων των επαγγελματικών ομάδων. Διαφορετικά , προφανώς δεν υπάρχει λόγος συμφωνίας για μείωση αποδοχών από την πλευρά των επαγγελματιών ποδοσφαιριστών. Επίσης να μην συμφωνήσει ο κάθε ποδοσφαιριστής μεμονωμένα για ένα τόσο σημαντικό οικονομικό ζήτημα . Επαναλαμβάνω , συλλογική διαπραγμάτευση σε κάθε ομάδα και στην οποία πρέπει να συμμετέχει και ο ΠΣΑΠ” τόνισε αναλυτικά.

ael

 

Ενώ ο Έλληνας ατζέντης παρουσίασε το οικονομικό κομμάτι των αποτελεσμάτων της πανδημίας στους αθλητές, ο Γάλλος συνάδελφός του πρόταξε το ζήτημα της υγείας: “Το πιο σημαντικό δεν είναι ο μισθός, αλλά η υγεία όλων. Η προτεραιότητα είναι η υγεία. Συμβουλεύω τους πελάτες μου να φροντίζουν τους εαυτούς τους και τις οικογένειές τους. Φυσικά να συνεχίσουν να ασκούνται. Είναι σημαντικό να παραμείνουν σε φόρμα”.

Μπορεί να μπήκε επίλογος στο γαλλικό πρωτάθλημα, όμως ο Mongai εξήγησε ότι παίκτες και ομάδες περιμένουν την επανεκκίνηση των προπονήσεων: “Για τον αθλητή είναι υποχρέωσή του να συνεχίσει να αθλείται. Οι ομάδες περιμένουν τις ημερομηνίες για την επανεκκίνηση των προπονήσεων, ώστε να αρχίσουν να σχεδιάζουν τη νέα σεζόν”.

ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΤΟΥ ΑΤΖΕΝΤΗ ΚΑΙ ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ

Δυσκολίες αντιμετωπίζει και η πλευρά των ατζέντηδων, όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση. Η πληρωμή ενός μάνατζερ γίνεται είτε με ποσοστά από τις απολαβές του ποδοσφαιριστή, είτε με ένα προσυμφωνημένο ποσό. Ωστόσο, τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ίδιες οι ομάδες μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις στην κατάθεση των ποσών. Σύμφωνα με το “The Athletic”, μεγάλα γραφεία μπορεί να επιβιώσουν, όμως άλλα μικρότερα, τα οποία δραστηριοποιούνται κυρίως σε χαμηλότερες κατηγορίες, αντιμετωπίζουν ζητήματα βιωσιμότητας.

Στην Ελλάδα, όπως μας μεταφέρει, ο Χρήστος Γάτσης, θα επιβιώσουν τα γραφεία, τα οποία διαθέτουν σοβαρή επαγγελματική δομή: “Προφανώς επηρεάζεται το επάγγελμα μας λόγω της πανδημίας. Θα επιβιώσουν μόνο οι εταιρείες και οι agents που έχουν σοβαρή επαγγελματική δομή”.

racing

 

Όσον αφορά το καθαρά τεχνικό κομμάτι, η δουλειά ενός ατζέντη έχει διαφοροποιηθεί. Εφόσον ποδόσφαιρο δεν παίζεται, η τεχνολογία διαδραματίζει πρωταρχικό ρόλο για τον σχεδιασμό της επόμενης μέρας: “Η δουλειά συνεχίζεται με κάποιες διαφορές. Για παράδειγμα δουλεύουμε περισσότερο με βίντεο για να διαφημίσουμε τους ποδοσφαιριστές. Κανονικά τους τρεις τελευταίους μήνες της σεζόν, ο σκάουτ πηγαίνει στο γήπεδο για να δει τους παίκτες και να πάρει αποφάσεις. Τώρα είναι απίθανο, έτσι δουλεύουμε περισσότερο με βίντεο”.

Αυτό που έγινε αντιληπτό από τις συζητήσεις είναι ότι ο κορονοϊός έχει “σαρώσει” τα πάντα και το ποδόσφαιρο πρόκειται να υποστεί τεράστιες αλλαγές. Έτσι, λοιπόν, το καλοκαίρι θα έχει αρκετό ενδιαφέρον, προκειμένου να διαπιστώσουμε τελικά πώς πραγματικά ο COVID-19 θα επηρεάσει το άθλημα και την αγορά του.

AP Photo/Michael Probst

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε την πηγή της είδησης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ