Σέλερι: Με μεγάλη θρεπτική αξία και πολλά οφέλη + μια συνταγή

Όλοι γνωρίζουμε ότι οι αρχαίοι πολιτισμοί, ελλείψει φαρμακευτικών σκευασμάτων, χρησιμοποιούσαν τη φύση, ώστε να αντιμετωπίσουν τις ασθένειες. Εδώ και χιλιετίες, λοιπόν, ο άνθρωπος γνωρίζει τα οφέλη κάποιων φυτών των οποίων η χρήση είναι ακόμα διαδεδομένη, είτε ως προληπτική είτε ως θεραπευτική, σε καταστάσεις που δεν επιθυμούμε να καταφύγουμε άμεσα στην κατανάλωση φαρμάκων.

Γράφει η Χριστίνα Παπαδοπούλου-Φεσά, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Στρόβολος, Κύπρος

Είναι πλέον γνωστά ως τα γιατροσόφια της γιαγιάς που, όμως, αρκετές φορές μας προφυλάσσουν από κρυολογήματα, έλλειψη βιταμινών και ιχνοστοιχείων ή μας ενδυναμώνουν σε περιόδους έντονης δραστηριότητας. Ένα από αυτά είναι και το σέλερι.

Τι είναι το σέλερι

Πρόκειται για μια από τις τρεις ποικιλίες του φυτού Apium graveolens, το οποίο είναι διετές, ιθαγενές φυτό. Η επιστημονική του ονομασία είναι  Apium graveolens dulce και είναι φυτό με σαρκώδεις μεγάλους μίσχους, οι οποίοι τρώγονται είτε ωμοί είτε μαγειρεμένοι. Τα φύλλα της ποικιλίας, συνήθως, δεν καταναλώνονται, καθώς έχουν πικρή γεύση. Οι άλλες δυο ποικιλίες είναι η Apium graveolens rapaceum, η γνωστή σελινόριζα, και η Apium graveolens secalinum που στην Ελλάδα και στην Κύπρο αποκαλούμε σέλινο.

Όπως όλα τα φυτά, έτσι και το σέλερι αποτελείται κυρίως από νερό καθώς και φυτικές ίνες. Έχει λίγες θερμίδες και πολλές βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Είναι πλούσιο σε φλαβονοειδή, σε κάλιο και νάτριο.

Πίνακας θρεπτικών συστατικών ανά 100 γρ. σέλερι
Ενέργεια 15 kcal
Πρωτεΐνη 0 g
Λίπος 0 g
Υδατάνθρακες 4 g
Σάκχαρα 1.35 g
Φυτικές ίνες 2 g
Ασβέστιο 40.40 mg
Κάλιο 260 mg
Μαγνήσιο 11 mg
Νάτριο 115 mg
Σίδηρος 0.2 mg
Φυλλικό οξύ 36 µg
Βιταμίνη Α 22.2 µg
Β καροτένιο 272.7 µg
Βιταμίνη Ε 0.27 mg
Βιταμίνη Κ 29.6 µg

Πηγή: FDA

Τα οφέλη του σέλερι

Χάρη στις βιταμίνες, τα ιχνοστοιχεία και τα φλαβονοειδή το σέλερι έχει πλούσια οφέλη για την υγεία μας. Μερικά από αυτά είναι τα ακόλουθα:

  • Έχει διουρητικές ιδιότητες, λόγω των ποσοστών καλίου και νατρίου.
  • Καταπολεμά τη δυσκοιλιότητα, λόγω των φυσικών καθαρτικών ιδιοτήτων του.
  • Μειώνει τη χοληστερόλη.
  • Είναι αντιοξειδωτικό και έρευνες έχουν δείξει ότι μπορεί να συμβάλει στην πρόληψη κάποιων μορφών καρκίνων, όπως παχέος εντέρου και των ωοθηκών.
  • Βοηθά στην προσπάθεια απώλειας βάρους.
  • Μειώνει την αρτηριακή πίεση και το ουρικό οξύ.
  • Είναι τονωτικό του στομάχου.
  • Χρησιμοποιείται ως αντιπυρετικό.
  • Είναι πολύτιμος σύμμαχος στην καταπολέμηση του διαβήτη λόγω μιας ορμόνης που περιέχει ανάλογη της ινσουλίνης.
  • Είναι ευεργετικό για τη μαστίτιδα και τους ρευματισμούς.

 στο Google News, στο Twitter, στο Facebook στο Υoutube και στο Instagram

 Χριστίνα Παπαδοπούλου-Φεσά, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Στρόβολος, Κύπρος

Βιβλιογραφία

«Πλήρης οδηγός για τα βότανα», Mabey Richard, Εκδ. Ψύχαλου Αθήνα, 1999.

«Σύγχρονη πλήρης θεραπευτική με τα βότανα», Ζαχαρόπουλος Ιγνάτιος, Εκδ. Ψυχάλου, Αθήνα, 2003.

https://www.fda.gov/food/food-labeling-nutrition/nutrition-information-raw-vegetables

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε την πηγή της είδησης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ