Πόσο επικίνδυνο είναι να οδηγείς με φθαρμένα ελαστικά – Τι πρέπει να ξέρεις;

Η οδήγηση με ελαστικά που έχουν φτάσει ή έχουν ξεπεράσει το τέλος της ζωής τους δεν είναι ασφαλής σε καμία περίπτωση και πολλαπλασιάζει τις πιθανότητες μας να εμπλακούμε σε ατύχημα.

Τα ελαστικά είναι το σημείο επαφής του αυτοκινήτου μας με το οδόστρωμα, ο «συνδετικός κρίκος» με άλλα λόγια με την άσφαλτο εκείνος που παίζει και τον μεγαλύτερο ρόλο στην ασφάλεια μας. Αποδεδειγμένα η κίνηση με φθαρμένα ελαστικά μπορεί να οδηγήσει σε ατύχημα σε ποσοστό πολύ μεγαλύτερο σε σχέση την οδήγηση με μια τετράδα καινούρια ελαστικά.

Το πέλμα των ελαστικών διαθέτει προσεκτικά σχεδιασμένα αυλάκια και κανάλια και έχει σαν στόχο να παρέχει πρόσφυση σε όλες σχεδόν τις συνθήκες -ανάλογα και με τις προδιαγραφές του- όπως για παράδειγμα στην βροχή ή σε ολισθηρό οδόστρωμα.

Η φθορά των ελαστικών μειώνει την αποτελεσματικότητα τους στην παροχή πρόσφυσης, ενώ ένα ταλαιπωρημένο σετ μπορεί να μας βάλει ακόμη και σε αχρείαστους μπελάδες που θα μπορούσαμε κάλλιστα να είχαμε αποφύγει. Ο «μπούσουλας» που ακολουθεί θα σας βοηθήσει να καταλάβετε ακριβώς το πόσο επικίνδυνο είναι να κυκλοφορείτε με τέτοια ελαστικά.

Αύξηση
θερμοκρασίας λειτουργίας

Ένας από τους παράγοντες είναι η θερμοκρασία που αναπτύσσουν. Η οδήγηση δημιουργεί τριβή μεταξύ των ελαστικών και του οδοστρώματος με αποτέλεσμα να δημιουργείται θερμότητα. Η αυξημένη θερμοκρασία μπορεί να προκαλέσει κλατάρισμα και να χάσετε τον έλεγχο του αυτοκίνητου, ειδικά όταν κινείστε με υψηλές ταχύτητες. Τα υλικά κατασκευής των ελαστικών μπορούν να αντέξουν μεγάλες θερμοκρασίες. Μόλις όμως ξεπεραστεί θα πρέπει να ξέρετε ότι χάνουν τις ιδιότητές τους. Και εδώ είναι που μπαίνει στο παιχνίδι το πέλμα. Η σωστή σχεδίαση του πέλματος βοηθά στην σωστή ροή του αέρα μέσα από τις αυλακώσεις, με αποτέλεσμα την απαγωγή της θερμότητας. Σε αντίθετη περίπτωση, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα και η θερμοκρασία του ελαστικού θα ξεπεράσει τις προδιαγραφές του.

Worn Tire 3

Υδρολίσθηση

Το φαινόμενο της υδρολίσθησης συμβαίνει όταν ένα λεπτό στρώμα νερού μεσολαβεί μεταξύ του πέλματος του ελαστικού και του οδοστρώματος. Τα σύγχρονα ελαστικά έχουν ειδικά σχεδιασμένες αυλακώσεις και κανάλια αποχέτευσης του νερού, επιτρέποντας την σωστή επαφή του ελαστικού με τον δρόμο. Καθώς τα ελαστικά φθείρονται με τα διανυθέντα χιλιόμετρα και το πέλμα τους γίνεται πιο “ρηχό”, η αντιμετώπιση της υδρολίσθησης δεν είναι το ίδιο αποτελεσματική. Όσο πιο φθαρμένο είναι το πέλμα, τόσο πιο γρήγορα θα παρουσιαστεί το συγκεκριμένο φαινόμενο με αποτέλεσμα την απώλεια ελέγχου του αυτοκίνητου μας.

Απώλεια
πίεσης

Ένα άλλο πρόβλημα που παρουσιάζουν τα φθαρμένα ελαστικά είναι ότι χάνουν πιο εύκολα τον αέρα σε σχέση με τα φρέσκα. Ακόμα και εάν είστε τυπικός και ελέγχετε συχνά τις πιέσεις των ελαστικών σας (κάθε δύο με τρεις εβδομάδες), καλό είναι γνωρίζετε ότι ένα φθαρμένο ελαστικό θα χάσει πιο γρήγορα αέρα και θα αλλοιώσει την σωστή πίεση λειτουργίας. Ένα φθαρμένο ελαστικό με μειωμένη πίεση δεν θα λειτουργήσει πουθενά σωστά (στρίψιμο, φρενάρισμα,κ.α.), και θα σας θέσει σε κίνδυνο.

Κίνδυνος
απότομου κλαταρίσματος

Το πέλμα του ελαστικού συμβάλει στην μείωση της πιθανότητας να εκραγεί ένα ελαστικό κατά την οδήγηση. Η ξαφνική απώλεια πίεσης ενός ελαστικού είναι επικίνδυνη με οποιαδήποτε ταχύτητα, ενώ στις υψηλές ταχύτητες μπορεί να αποβεί και μοιραίο. Ένα φρέσκο πέλμα μειώνει αυτές τις πιθανότητες, μιας και μπορεί να αποτρέψει τις συνέπειες από την επαφή με κάποιο αιχμηρό αντικείμενο ή ακόμα και καρφί.

Αυξημένη
απόσταση ακινητοποίησης στο βρεγμένο

Υπάρχει άμεση συσχέτιση μεταξύ του πέλματος των ελαστικών και της απόστασης ακινητοποίησης όταν πιέζετε το πεντάλ του φρένου. Αυτό γίνεται ακόμα πιο αντιληπτό όταν οδηγείτε στο βρεγμένο με φθαρμένα ελαστικά. Με ελαστικά σε καλή κατάσταση είναι σίγουρο ότι θα μπορέσετε να επιβραδύνετε ταχύτερα και με ασφάλεια. Σε αντίθετη περίπτωση, ακόμα και ένα απότομο φρενάρισμα μπορεί να σας οδηγήσει σε ατύχημα.

Worn Tire tread meter

Νομικές
παραβάσεις

Το ελάχιστο νόμιμο βάθος είναι 1,6 χλστ. Παρόλα αυτά, οι ουσιαστικές ιδιότητες για την ασφάλεια απουσιάζουν ήδη πριν από αυτό το όριο. Γι’ αυτό ένα καλοκαιρινό λάστιχο χρειάζεται αντικατάσταση μόλις το βάθος του πέλματος -και όχι ο ώμος του ελαστικού- φτάσει στα 3 χλστ. (καινούριο έχει βάθος 8 έως 9 χλστ.). Λάστιχα με ανομοιόμορφη φθορά τίθενται επίσης υπό αμφισβήτηση και με το ερωτηματικό της αντικατάστασης.

Αύξηση
κόστους συντήρησης και επισκευής

Όσο περισσότερο περιμένετε για να αντικαταστήσετε τα φθαρμένα ελαστικά του αυτοκίνητου σας, τόσο αυξάνετε τις πιθανότητες να εμπλακείτε σε κάποιο ατύχημα. Μπορεί να είναι δαπανηρή η αντικατάστασή τους, αλλά να ξέρετε ότι τα καινούρια ελαστικά θα μειώσουν τον κίνδυνο ατυχήματος και κατά συνέπεια το κόστος επισκευής του αυτοκινήτου σε ένα ενδεχόμενο ατύχημα.

Η φθορά του ελαστικού όμως δεν αφορά αποκλειστικά το πέλμα, αλλά και το προφίλ του. Ένα κόψιμο ή εξόγκωμα(βυζί) στο πλαϊνό του ελαστικού να ξέρετε ότι αλλοιώνει τον σκελετό του και κατά συνέπεια την σωστή απόδοσή του. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει οπωσδήποτε να προχωρήσετε σε αντικατάστασή του. Τέλος, θα πρέπει να εφαρμόζεται ειδικά προϊόντα συντήρησης στο πλαϊνό του ελαστικού για να διατηρήσει την ελαστικότητά του από την ηλιακή ακτινοβολία κατά τους θερινούς μήνες.

Διαβάστε επίσης

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε την πηγή της είδησης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ