Παραβίαση διπλής διαχωριστικής: Πρόστιμο μαμούθ για την πιο θανατηφόρα παράβαση του ΚΟΚ

Η παραβίαση της διπλής διαχωριστικής λωρίδας τιμωρείται -ορθώς- με ένα υψηλό πρόστιμο για τους παραβάτες.

Πρόκειται για την πιο συνηθισμένη και ταυτόχρονα πιο επικίνδυνη παράβαση στους ελληνικούς δρόμους. Η παραβίαση της διπλής διαχωριστικής γραμμής έχει κοστίσει και συνεχίζει να κοστίζει ανθρώπινες ζωές στην άσφαλτο λαμβάνοντας υπόψη πως, εκτός από τους νέους σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους, η χώρα μας διαθέτει χιλιάδες χιλιόμετρα επαρχιακού οδικού δικτύου σε όλες τις Περιφέρειες.

προσπέραση

Ειδικά για την διπλή διαχωριστική γραμμή, όπου απαγορεύεται ρητά η προσπέραση, η τοποθέτησή της γίνεται -κυρίως- σε επικίνδυνα σημεία και σε δρόμους εντός αστικού ιστού με δύο λωρίδες κατεύθυνσης ανά κυκλοφορία και σε σημεία της επαρχίας.

Για αυτές τις περιπτώσεις, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει χρηματικό πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 20 ημέρες.

Σε ποιες περιπτώσεις απαγορεύεται η προσπέραση

Η προσπέραση θεωρείται από το ΚΟΚ ως «ελιγμός» και γι’ αυτό το λόγο υπάγεται στις διατάξεις του Άρθρου 21 «περί κανόνων για τους ελιγμούς των οχημάτων». Με βάση τη διάταξη που αναφέρεται στην πρώτη παράγραφο του άρθρου, ο οδηγός που προτίθεται να εκτελέσει ελιγμό, πρέπει να βεβαιωθεί ότι μπορεί να το κάνει χωρίς να κινδυνεύουν ή να παρεμποδίζονται οι υπόλοιποι χρήστες του δρόμου που κινούνται γύρω του (πίσω, μπροστά ή στο πλάι), ή ετοιμάζονται για να πραγματοποιήσουν αυτοί κάποιον ελιγμό, λαμβάνοντας υπόψη τη θέση, την κατεύθυνση και την ταχύτητά τους.»

carandmotor

Επίσης, σύμφωνα με το ίδιο άρθρο, πριν από κάθε ελιγμό, ο οδηγός υποχρεούται να καταστήσει έγκαιρα γνωστή την πρόθεσή του για προσπέραση χρησιμοποιώντας για το σκοπό αυτόν τους δείκτες κατεύθυνσης. Η προειδοποίηση που δίνεται με τους δείκτες κατεύθυνσης επιβάλλεται να συνεχίζεται σε όλη τη διάρκεια του ελιγμού και να παύει όταν ολοκληρωθεί αυτός. Από αυτά γίνεται κατανοητό ότι η προσπέραση δεν είναι… «ατομικό σπορ», αλλά μια ενέργεια που απαιτεί αυξημένη αντίληψη του οδηγού για τις «ανάγκες» των υπόλοιπων χρηστών του δρόμου καθώς και την «συγκατάθεση» τους ώστε να πραγματοποιηθεί με όσο το δυνατό με μεγαλύτερη ασφάλεια για όλους.

Προσπέραση που απαγορεύεται ΚΟΚ 2021

Σύμφωνα λοιπόν με την πρώτη παράγραφο του άρθρου 17 του ΚΟΚ ένας οδηγός επιτρέπεται να προσπεράσει προπορευόμενο όχημα μόνον εφόσον μπορεί να το κάνει χωρίς κίνδυνο ή παρεμπόδιση της κυκλοφορίας και εφόσον προειδοποιήσει έγκαιρα γι’ αυτό, όπως είπαμε και νωρίτερα.

Το προσπέρασμα επιτρέπεται, κατά κανόνα, από τα αριστερά και από τα δεξιά μόνο αν το προπορευόμενο όχημα έχει δώσει σήμα ότι προτίθεται να στρίψει αριστερά και έχει μετακινηθεί προς αυτή την πλευρά του δρόμου.

Πότε απαγορεύεται η προσπέραση

Η προσπέραση απαγορεύεται από το νόμο στις εξής περιπτώσεις:

1) Όταν κάποιος από τους οδηγούς ακολουθούν αυτόν που προτίθεται να προσπεράσει και έχουν αρχίσει ήδη τη διαδικασία του προσπεράσματος. Έχουν δηλαδή εκδηλώσει πρώτοι την πρόθεση τους να προσπεράσουν και αυτός είναι και ο λόγος που πρέπει να ελέγχουμε τους καθρέπτες μας πριν ξεκινήσουμε μία προσπέραση.

2) Όταν ο οδηγός που προπορεύεται στη λωρίδα κυκλοφορίας που χρησιμοποιούμε δώσει σήμα ότι προτίθεται να προσπεράσει άλλον, πριν από εμάς.

3) Όταν η λωρίδα κυκλοφορίας, την οποία θα χρησιμοποιήσει ο οδηγός κατά το προσπέρασμα, δεν είναι ελεύθερη σε αρκετή απόσταση μπροστά του, με τέτοιο τρόπο που μπορεί να εκθέσει σε κίνδυνο τον ίδιο ή τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου, ακόμη περισσότερο εκείνους που ενδέχεται να πλησιάζουν από το αντίθετο ρεύμα κατεύθυνσης.

car overtaking

Η προσπέραση απαγορεύεται πριν ή και πάνω σε μη κυκλικό ισόπεδο κόμβο και πριν ή και πάνω από διάβαση πεζών, η οποία έχει σημανθεί ως διάβαση πεζών στο οδόστρωμα ή με πινακίδα σήμανσης.

Εξίσου σημαντικό με το παραπάνω είναι να θυμόμαστε ότι η προσπέραση απαγορεύεται όταν σχολικό λεωφορείο έχει σταματήσει σε οδόστρωμα με μία ή δύο λωρίδες κυκλοφορίας προς την κατεύθυνση που κινείται και έχει αναμμένα τα φώτα έκτακτης ανάγκης για την αποβίβαση και επιβίβαση μαθητών.

Απαγορεύεται η προσπέραση επίσης πριν ή πάνω σε ισόπεδη σιδηροδρομική διάβαση χωρίς κινητά φράγματα, εκτός αν η οδική κυκλοφορία ρυθμίζεται από φωτεινούς σηματοδότες, όπως αυτοί που χρησιμοποιούνται στους ισόπεδους οδικούς κόμβους.

Φυσικά το προσπέρασμα απαγορεύεται μέσα σε σήραγγες με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση.

Σε οδόστρωμα διπλής κατεύθυνσης, το προσπέρασμα απαγορεύεται και κατά την προσέγγιση σε κυρτή αλλαγή κλίσης ή σε στροφές με ανεπαρκή ορατότητα, εκτός αν υπάρχει στα σημεία αυτά διαχωριστική νησίδα ή δύο τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας προς την κατεύθυνση αυτού που προσπερνά, οι οποίες ορίζονται με κατά μήκος διαγραμμίσεις, το δε προσπέρασμα γίνεται χωρίς να εγκαταλείψει ο οδηγός τις λωρίδες κυκλοφορίας που σημειώνονται ως κλειστές γι’ αυτούς που έρχονται αντίθετα.

Κατά τη διάρκεια και προς την ολοκλήρωση της προσπέρασης ο οδηγός που την εκτελεί είναι υποχρεωμένος να αφήνει στο όχημα το οποίο προσπερνά αρκετό χώρο παραπλεύρως. Παράλληλα και μετά από την ολοκλήρωση της είναι υποχρεωμένος να επαναφέρει το όχημά του κοντά στο δεξιό άκρο του οδοστρώματος, χωρίς να κινδυνεύουν αυτοί που προσπέρασε. Αν, ωστόσο, κινείται σε δρόμο με δύο τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας κατά κατεύθυνση και προτίθεται να προσπεράσει περισσότερα από ένα οχήματα, μπορεί να παραμείνει στη λωρίδα που χρησιμοποιεί για το προσπέρασμα, αν η ενέργειά του αυτή δεν προκαλεί δυσχέρεια στους οδηγούς ταχύτερων οχημάτων που τον πλησιάζουν από πίσω.

Αν δέχεστε προσπέραση από άλλο όχημα ή άλλο αυτοκίνητο έρχεται για να σας προσπεράσει τότε είστε υποχρεωμένοι να κινηθείτε κοντά στο δεξιό άκρο του δρόμου και να μην επιταχύνετε αλλά να διατηρείτε την ταχύτητα σας σταθερή.

prosperasi kok 4

Αν οδηγείτε επίσης όχημα που κινείται αργά σε σχέση με τα υπόλοιπα ή/και ο όγκος του δεν επιτρέπει την ασφαλή προσπέραση από άλλους οδηγούς λόγω της στενότητας ή κατάστασης του δρόμου τότε είστε υποχρεωμένοι να μειώσετε και άλλο την ταχύτητα σας και να πλησιάσετε στην άκρη του δρόμου ώστε να διευκολύνετε τα οχήματα που σας ακολουθούν.

Πολύ σημαντικό είναι να θυμόμαστε ότι αν η πυκνότητα της κυκλοφορίας είναι τέτοια ώστε τα οχήματα καταλαμβάνουν ολόκληρο το πλάτος του δρόμου προς την κατεύθυνση της κυκλοφορίας και κινούνται με την ταχύτητα του οχήματος που προπορεύεται, η αλλαγή λωρίδας επιτρέπεται μόνο για να στρίψετε δεξιά ή αριστερά, ή να σταθμεύσετε. Κοινώς, σε ένα δρόμο «πηγμένο» από αυτοκίνητα (συνήθως σε αστικό περιβάλλον), οι «σφήνες» ανάμεσα στα υπόλοιπα οχήματα που κινούνται πάνω-κάτω με τον ίδιο ρυθμό απαγορεύονται (θεωρούνται επικίνδυνος ελιγμός). Σε κάθε περίπτωση για να αλλάξετε λωρίδα σε αυτές τις συνθήκες θα πρέπει να είστε σίγουροι ότι δεν προκαλείτε κίνδυνο ή παρακώλυση της κυκλοφορίας ότι δίνετε έγκαιρα προειδοποίηση στους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου.

Τέλος, στις περιπτώσεις κίνησης των οχημάτων σε παράλληλες σειρές (στοίχους), οι οδηγοί των οχημάτων που κινούνται αργά (φορτηγά, λεωφορεία, βραδυκίνητα και βραδυπορούντα γενικά οχήματα) είναι υποχρεωμένοι να κινούνται στη δεξιά λωρίδα του οδοστρώματος, εφόσον οι λωρίδες ανά κατεύθυνση είναι δύο ή περισσότερες.

Τα πρόστιμα του ΚΟΚ

Στην περίπτωση που προσπαθήσετε να προσπεράσετε ένα όχημα, ενώ έρχεται άλλο όχημα για να σας προσπεράσει, τότε το διοικητικό πρόστιμο είναι 700 ευρώ. Το ίδιο πρόστιμο ισχύει και στην περίπτωση που το προπορευόμενο από εσάς όχημα εκδηλώσει πρόθεση να προσπεράσει άλλον πριν από εσάς και προσπαθήσετε να κάνετε και εσείς το ίδιο σε αυτόν που προπορεύεται.

Στα 700 ευρώ είναι και η κλήση αν επιχειρήσετε προσπέραση σε ισόπεδη σιδηροδρομική διάβαση χωρίς κινητά φράγματα, σε διάβαση πεζών που έχει σημανθεί ως τέτοια στο οδόστρωμα ή με σχετική πινακίδα, αλλά και εντός σήραγγας με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση.

Για τις υπόλοιπες απαγορεύσεις το διοικητικό πρόστιμο ανέρχεται στα 80 ευρώ.

Διαβάστε επίσης

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε την πηγή της είδησης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ