Αβέβαιο μέλλον της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας ενόψει των Ομοσπονδιακών Εκλογών

Αβέβαιο προδιαγράφεται το μέλλον της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας ενόψει των Ομοσπονδιακών Εκλογών της 26ης Σεπτεμβρίου και την αποχώρηση από το πολιτικό σκηνικό της χώρας της μέχρι σήμερα Καγκελαρίου Angela Merkel. Καθώς η μέχρι σήμερα Καγκελάριος ετοιμάζεται να αποχωρήσει από την Καγκελαρία έπειτα από 16 χρόνια, τα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας αναρωτιούνται τι να περιμένουν από τον διάδοχό της, λιγότερο από τρείς εβδομάδες πριν την διεξαγωγή των Ομοσπονδιακών Εκλογών. 

Βασικό ερώτημα, όσον αφορά το μέλλον της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και τις σχέσεις της με τη νέα Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές, είναι εάν η νέα κυβέρνηση θα συνεχίσει την ίδια πολιτική ή θα υπάρξει αλλαγή. Αλλα ερωτήματα που τίθενται και τα οποία δεν μπορούν να απαντηθούν εύκολα, τουλάχιστον στο παρόν χρονικό διάστημα, είναι εάν θα υπάρξει και ανοιχτή σύγκρουση με μια πιο «πράσινη» κυβέρνηση που θα πιέσει τους αυτοκινητοβιομήχανους και τους προμηθευτές τους να δεχθούν τις οποιεσδήποτε αλλαγές προτείνει η νέα κυβέρνηση ή μήπως υπάρχει ακόμη και ο κίνδυνος του παραγκωνισμού. Η Καγκελάριος, εκτός της πρόσφατης επίσκεψής της στην έκθεση αυτοκινήτου στη Φραγκφούρτη, πρόκειται να επισκεφθεί και το αντίστοιχο «Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου» που πραγματοποιείται αυτές τις ημέρες στο Μόναχο, από 7 έως και 12 Σεπτεμβρίου τ.έ.. Στους χώρους της έκθεσης ο αέρας της αλλαγής είναι κάτι παραπάνω από αισθητός. Σε έναν τεράστιο χώρο εκτίθενται πλέον ποδήλατα και ηλεκτρικά οχήματα ενώ η κλιματική ουδετερότητα είναι πλέον ο κανόνας. Παράλληλα στέλνει και ένα ηχηρό μήνυμα σε κάθε πολιτικό που αναζητά ρόλο στην επόμενη κυβέρνηση ότι υπάρχει μια λεπτή γραμμή μεταξύ της στήριξης της αυτοκινητοβιομηχανίας και της προστασίας του περιβάλλοντος. 

Επειτα από μια σχετικά αργή εκκίνηση οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες (ΒMW AG, Daimler AG και Volkswagen AG) τώρα αγκαλιάζουν το ηλεκτρικό μέλλον τους. Στην διεθνή έκθεση της Φραγκφούρτης η BMW ανακοίνωσε ότι διπλασιάζει τις παραγγελίες της σε ηλεκτρικές μπαταρίες καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα ξεπερνά κάθε προηγούμενο, Αντιστοίχως η Volkswagen αποκάλυψε σχέδιο για ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο ιδανικό για τις πόλεις. Όπως δήλωσε και ο διευθύνων σύμβουλος της BMW, Oliver Zipse, αναφερόμενος στους κινητήρες καύσης, τις μπαταρίες και τους ηλεκτροκινητήρες συμβαίνουν πολλά και ταυτόχρονα: περιφερειοποίηση, ψηφιοποίηση και νέοι κινητήρες. Η BMW μπορεί να ανταπεξέλθει στην πολυπλοκότητα χωρίς να φοβάται το μέλλον.

Η Γερμανία πρόκειται, σύμφωνα με όλα τα στοιχεία που έρχονται στην δημοσιότητα, να έχει το υψηλότερο ποσοστό υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων μεταξύ των Ευρωπαϊκών χωρών, με άνω του 90% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων να είναι ηλεκτρικά έως το 2040. Για την εταιρεία Bosch, τον μεγαλύτερο προμηθευτή εξαρτημάτων αυτοκινήτων, η επόμενη Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της 26ης Σεπτεμβρίου, θα πρέπει να εστιάσει στους στόχους που ήδη υπάρχουν και όχι να δημιουργήσει νέους. 

Προς το παρόν όμως η αυτοκινητοβιομηχανία, ο ακρογωνιαίος λίθος της μεταπολεμικής ανάπτυξης της γερμανικής οικονομίας, παραμένει σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Οι τιμές της βενζίνης αυξήθηκαν τους τελευταίους μήνες, αυξάνοντας και το κόστος οδήγησης. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση στις πόλεις και τα μεγάλα αστικά κέντρα έχει επιδεινωθεί, καθώς λόγω της υγειονομικής κρίσης της πανδημίας όλοι χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους λόγω φόβου για τη χρήση των μαζικών μέσων μεταφοράς. Η υποδομή ηλεκτρικής φόρτισης παραμένει πολύ άσχημη, στην καλλίτερη περίπτωση, αποθαρρύνοντας τους καταναλωτές να κάνουν τη μετάβαση και να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. 

Η άβολη σχέση της Κυβέρνησης με την αυτοκινητοβιομηχανία εμφανίσθηκε το περασμένο έτος, όταν το κράτος παρουσίασε ένα μεγάλο πακέτο ανάκαμψης του συγκεκριμένου κλάδου ύψους 130 εκατομμυρίων €. Σε αντίθεση με την περίοδο της οικονομικής κρίσης, όταν ο ισχυρός τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας έλαβε οικονομική βοήθεια με τη μορφή κινήτρων για αγορά, αυτή τη φορά δεν διατέθηκαν χρήματα σε οχήματα με κινητήρα καύσης. Αντ΄αυτού, οι αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων πήραν μεγαλύτερες επιδοτήσεις. 

Σύμφωνα με όλες τις δημοσκοπήσεις το κόμμα CDU της Καγκελαρίου κινδυνεύει με ήττα και είναι πολύ πιθανό να χάσει την εξουσία για πρώτη φορά μετά από 16 χρόνια. Επίσης υπάρχει και μία σημαντική πιθανότητα το Κόμμα των Πρασίνων να είναι μέλος της νέας κυβέρνησης που θα προκύψει. Οι πολιτικές αυτές εξελίξεις αναμένεται να περιπλέξουν τις σχέσεις της Κυβέρνησης με την αυτοκινητοβιομηχανία, που για τους νέους οικολογικά συνειδητοποιημένους ψηφοφόρους του κόμματος που ζούν στις πόλεις, θεωρείται ότι είναι απαρχαιωμένη. 

Η υποψήφια Καγκελάριος με το Κόμμα των Πρασίνων, Αnnalena Baerbock, προτείνει ότι το κράτος θα πρέπει να πριμοδοτεί τα ποδήλατα που μεταφέρουν βαριά φορτία, και όχι ξεπερασμένες βιομηχανίες. Αναμφίβολα η αναστάτωση που θα επέλθει θα είναι μεγάλη. Εργατικά συνδικάτα και ινστιτούτα εκτιμούν ότι περισσότερες από 100.000 θέσεις εργασίας θα μεταβληθούν στην γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έως το 2030. Αυτό είναι το 10πλάσιο της κλίμακας των θέσεων εργασίας σε σύγκριση με την σταδιακή διακοπή της παραγωγής άνθρακα που ανακοίνωσε η Γερμανία για το 2038.

Αντιστοίχως ορισμένα πολιτικά κόμματα υποστηρίζουν μία σταδιακή μετατόπιση προς τις νέες τεχνολογίες και όχι μια ταχεία κατάργηση του κινητήρα καύσης. Ο επικεφαλής του Κόμματος των Φιλελευθέρων (FDP), Christian Lindner, μιλώντας σε διαδικτυακό σεμινάριο του καναλιού Bloomberg, ανέφερε ότι ο κινητήρας καύσης εξακολουθεί να έχει μέλλον και δεν πρέπει να απορριφθεί εντελώς. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά «η Γερμανία είναι ένα έθνος μηχανικών και πρέπει να αναπτύξει ανώτερες τεχνολογίες. Μια πολιτική προσέγγιση που εστιάζει μόνο στις απαγορεύσεις και παραβιάζει τον ατομικό τρόπο ζωής δεν μπορεί να αποτελέσει πρότυπο για τον κόσμο».

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε την πηγή της είδησης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ